به گزارش کلیک حسین افشین در مراسم آئین آغاز تولید انبوه قطار مترو ملی که روز شنبه در شهر باقرشهر شهرستان ری با حضور شهردار تهران برگزار شد، با تاکید بر راه اندازی قطار پرسرعت در کشور گفت: پروژه ساخت قطار پرسرعت اصفهان- تهران ۴۰ درصد پیشرفت داشته است اما شنیده ام که می خواهند جلوی پروژه را بگیرند.
وی اظهار کرد: در سال ۸۵ قریب به ۲۰ سال پیش در واگن سازی پلورسبز انتقال تکنولوژی برای واگنهای جدید مسافربری انجام شده بود و کار ساخت واگن استارت خورد. خاطرم هست که آن واگن در سال ۸۷ ساخته شد.
افشین ضمن اشاره به اینکه تمام استانداردهای واگنها توسط دانشگاه علم و صنعت انجام شد، افزود: اگر روند درست پیش میرفت کار زودتر انجام میشد اما تا ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۳ زمان برد. چرا یک اتفاق در کشور ما ۲۰ سال طول میکشد؟ به نظرم اگر اعتماد کنیم این اتفاقات زودتر انجام خواهد شد.
معاون علمی رئیس جمهور با بیان این مطلب که پروژه قطار ملی برای من نوستالژی است و خوشحالم که این اتفاق در حال انجام است، گفت: خوشحالم که اصالت آن با طراحی ایرانی-اسلامی است. افراد وقتی از بیرون به این پروژه نگاه میکنند، باید حس ایرانی بودن را از آن بگیرند. مردم باید در این قطار احساس راحتی کنند و نوع صندلیها و تهویه مناسب باشد.
منابع مالی قطار ملی تأمین شده است
افشین با اعلام اینکه منابع مالی پروژه قطار ملی تأمین شده است، خاطرنشان کرد: ۷۰ میلیون دلار از محل فروش نفت و از سوی دولت برای پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۷ میلیون دلار تأمین شده است و شهرداری تهران هم باید سهم خود را از این پروژه پرداخت کند.
همکاری ۲۵ شرکت دانش بنیان در ساخت قطار ملی
وی با اشاره به همکاری بیش از ۲۵ شرکت دانش بنیان در ساخت پروژه قطار ملی گفت: ما دوست داریم که پروژههای بزرگی مانند قطار ملی پرسرعت انجام شود و معتقدم که ساخت قطار پرسرعت باید در کشور جدی گرفته شود.
معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه تکنولوژی قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است و انتقال این تکنولوژی راحت است، گفت: تاکنون ریلهای قطار پر سرعت توسط ذوب آهن اصفهان ساخته شده و به محض اجرای یک پروژه از قطار پرسرعت با همین متخصصان داخلی میتوانیم کار را جلو ببریم و پروژه را اجرایی کنیم.
افشین با بیان اینکه پروژه ساخت قطار پرسرعت اصفهان- تهران در حال انجام است، گفت: ۴۰ درصد این پروژه انجام شده است و شنیده ام که میخواهند جلوی پروژه را بگیرند و به پروژه قطار برقی تبدیل کنند که به نظرم درست نیست و حتماً باید پروژه قطار پرسرعت را با قدرت ادامه دهیم.
وی همچنین در جمع خبرنگاران ضمن بیان اینکه به بلوغ خوبی در زمینه حمل و نقل رسیده ایم، اظهار کرد: در زمینه حمل و نقل ریلی و قطارهایی با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت و قطار مترو در بخش بدنه و تجهیزات هشتاد و پنج درصد بومی سازی واقعی صورت گرفته است و شرکتهای دانش بنیان زیادی توانسته اند با کیفیت بالا در سطح بین المللی محصولات خود را ارائه کنند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عقیده راسخ دارم نسبت به اینکه در قطار پرسرعت هم این اتفاق قابل تسری است، گفت: اگر ما مسئولین این امکان را به وجود بیاوریم که اولین خط قطار پرسرعت در کشور راه اندازی شود، به سرعت تمام خطوط کشور مجهز به قطار پرسرعت خواهد شد.
به توانمندی طراحی قطار مترو دست یافته ایم
وی ادامه داد: مهمترین قسمت در طراحی با تجهیزات پیچیده این است که بدانیم چگونه تجهیزات مختلف را کنار هم قرار دهیم؛ ما در قطعات و تولید آن مشکلی نداریم. وقتی صحبت از خودرو میکنیم مهمترین پارامتر طراحی خودرو، پلتفرم است و اگر ما طراحی پلتفرم داشته باشیم اضافه و کم کردن به قابلیتهای خودرو پیچیدگی ندارد.
افشین گفت: امروز مفتخرم بیان کنم در قطار مترو به پلتفرم و طراحی واقعی رسیده ایم و امیدواریم که بتوانیم این نگاه را هم در دیگر عرصهها دنبال کنیم.