۵ ویژگی در خودروها که تقریبا هیچکس از آنها استفاده نمیکند
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
با وجود پیشرفتهای چشمگیر در فناوری خودرو، برخی ویژگیهای خودرویی بلااستفاده همچنان در مدلهای جدید به چشم میخورند. این امکانات پرزرق و برق، اغلب کارایی واقعی برای رانندگان عادی ندارند و کمتر مورد استفاده قرار میگیرند.
تولیدکنندگان خودرو همواره تلاش میکنند تا با افزودن امکانات پیشرفته، تجربه رانندگی را بهبود بخشند. اما در این میان، گاهی اوقات ویژگیهایی به خودروها اضافه میشوند که صرفا جنبه تبلیغاتی دارند و در عمل، رانندگان بهره چندانی از آنها نمیبرند.
پدل شیفتر: هیجان مصنوعی پشت فرمان


پدل شیفترها با هدف شبیهسازی تجربه تعویض دنده دستی در خودروهای اتوماتیک معرفی شدند. این ویژگی که اغلب در تریمهای اسپرتتر یافت میشود، به راننده امکان میدهد تا با پدالهای پشت فرمان دندهها را تعویض کند. با این حال، دقت سیستمهای خودکار دنده در خودروهای مدرن، اغلب از عملکرد دستی رانندگان عادی فراتر رفته و هیجان استفاده از پدل شیفترها پس از مدتی کوتاه محو میشود.
سیستم پارک خودکار: کمکی که مورد اعتماد نیست


سیستم پارک خودکار به رانندگان کمک میکند تا بدون دخالت مستقیم، خودرو را در فضای پارک قرار دهند. این سیستم با استفاده از دوربینها و حسگرها، جایگاه پارک را شناسایی کرده و خودرو را پارک میکند. اما عملکرد این ویژگی در دنیای واقعی و محیطهای شلوغ، کند و نامطمئن است؛ زمان طولانی ارزیابی و پارک خودرو باعث کاهش اعتماد راننده به هوش مصنوعی میشود و اغلب ترجیح میدهند خودشان این کار را انجام دهند.
کنترل صوتی داخلی: ویژگی کمکاربرد و تاریخ مصرف گذشته


پیش از گسترش یکپارچهسازی تلفنهای هوشمند مانند Apple CarPlay اپل کارپلی و Android Auto اندروید اتو، سیستمهای کنترل صوتی داخلی به رانندگان اجازه میدادند تا با فرمانهای صوتی، عملکردهای مختلف خودرو را مدیریت کنند. اما دقت پایین و نیاز به تکرار فرمانها، این ویژگی را کمکاربرد کرده بود. با وجود دستیارهای صوتی قدرتمند در گوشیهای هوشمند، کنترل صوتی داخلی خودروها عمدتا منسوخ شده است.
بیشتر بخوانید
حالت رانندگی اکو (Eco Mode): کند و بیاثر


حالت اکو با کاهش پاسخگویی پدال گاز و نگه داشتن دور موتور در سطح پایین، وعده کاهش مصرف سوخت را میدهد. با این حال، این حالت باعث کاهش محسوس شتاب خودرو و تجربه رانندگی نامطلوب میشود. تحقیقات نشان دادهاند که فعال کردن حالت اکو، تفاوت چشمگیری در مصرف سوخت ایجاد نمیکند و عادات رانندگی صحیح، تاثیر بسیار بیشتری بر بهینهسازی مصرف دارند.
کنترل حرکتی (Gesture Control): آیندهای که نرسید


سیستم کنترل حرکتی به راننده امکان میدهد تا با حرکات دست، برخی از عملکردهای سیستم اطلاعات و سرگرمی را کنترل کند. این ویژگی در تبلیغات جذاب به نظر میرسد، اما در عمل، رانندگان برای استفاده مطمئن از آن با چالش مواجه میشوند. به همین دلیل، برخی شرکتها مانند BMW بی ام و، این ویژگی را از مدلهای جدید خود حذف کردهاند و کنترلهای فیزیکی یا صوتی، کماکان روشهای مطمئنتر و کاربردیتری هستند.





