۴ افسانه خطرناک درباره رانندگی که باید همین امروز فراموش کنید
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
ارسال شده توسط: کیارش باستانی 09 آذر 1404 ساعت 20:55
برخی از افسانه ها درباره رانندگی نه تنها غلط هستند، بلکه میتوانند جان شما را به خطر بیندازند. از موقعیت دست روی فرمان تا توهم امنیت با خودروهای دو دیفرانسیل، وقت آن رسیده که این باورهای اشتباه را دور بریزیم.
دنیای خودرو پر از باورهای قدیمی و توصیههایی است که سینه به سینه از پدران به فرزندان منتقل شدهاند. برخی از این باورها، مثل گرم کردن طولانی موتور در صبحهای سرد، شاید در بدترین حالت فقط به جیب شما و محیطزیست ضرر بزنند؛ اما برخی دیگر میتوانند مستقیما ایمنی شما را تهدید کنند. با پیشرفت تکنولوژی خودروها، بسیاری از قوانین طلایی گذشته حالا به خطراتی جدی تبدیل شدهاند. در ادامه به بررسی ۴ مورد از خطرناکترین این باورها و یک شایعه بامزه میپردازیم.
۱. دستان خود را روی ساعت ۱۰ و ۲ نگذارید!


احتمالاً در آموزش رانندگی شنیدهاید که بهترین حالت گرفتن فرمان، موقعیت ساعت ۱۰ و ۲ است. این توصیه برای خودروهای قدیمی بدون هیدرولیک که نیاز به زور بازو داشتند درست بود، اما در خودروهای مدرن میتواند فاجعهبار باشد.
چرا خطرناک است؟ در مرکز فرمان خودروهای امروزی یک کیسه هوا (ایربگ) قرار دارد که در صورت تصادف با سرعتی حدود ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت باز میشود. اگر دستان شما در موقعیت ۱۰ و ۲ باشد، باز شدن انفجاری ایربگ میتواند دستانتان را با شدت به صورتتان بکوبد و باعث شکستگیهای وحشتناک دست، بینی و آسیبهای پوستی شدید شود. راهحل چیست؟ کارشناسان ایمنی اکنون موقعیت ساعت ۹ و ۳ (یا ۸ و ۴) را پیشنهاد میکنند. این حالت علاوه بر اینکه کنترل بهتری روی فرمان به شما میدهد، دستانتان را از مسیر باز شدن ایربگ دور نگه میدارد.
۲. مکالمه با هندزفری به معنای ایمنی کامل نیست


بسیاری از رانندگان تصور میکنند چون قانون استفاده از هندزفری و بلوتوث را مجاز دانسته، پس این کار کاملاً ایمن است. این یک باور غلط و خطرناک است. مشکل اصلی در استفاده از تلفن همراه، فقط درگیر شدن دست نیست، بلکه درگیر شدن مغز است.
تحقیقات نشان داده که مغز انسان توانایی تمرکز صددرصدی روی دو کار پیچیده همزمان (رانندگی و مکالمه متمرکز) را ندارد. حتی وقتی با هندزفری صحبت میکنید، بخشی از پردازش مغزی شما از محیط جاده و خطرات احتمالی برداشته میشود. قانونی بودن یک کار لزوماً به معنای بیخطر بودن آن نیست؛ همانطور که سیگار کشیدن یا خوردن ساندویچ پشت فرمان منع قانونی صریحی ندارد اما قطعاً تمرکز شما را کاهش میدهد.
بیشتر بخوانید
۳. رانندگی آهسته در بزرگراه همیشه امنتر نیست


«آهسته بران تا سالم برسی.» این جمله در خیابانهای شلوغ شهر درست است، اما در بزرگراهها میتواند نتیجه معکوس داشته باشد. یکی از افسانههای رانندگی رایج این است که رانندگی با سرعتی بسیار پایینتر از حد مجاز در بزرگراه، ایمنتر است.
وقتی در یک بزرگراه که همه با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکنند، شما با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی میکنید، عملاً به یک مانع متحرک تبدیل میشوید. این اختلاف سرعت باعث میشود سایر رانندگان مجبور به ترمزهای ناگهانی، تغییر لاینهای خطرناک و سبقتهای ریسکی شوند. برهم زدن جریان ترافیک یکی از عوامل اصلی تصادفات زنجیرهای در اتوبانهاست. اگر میخواهید آرام برانید، حتماً از لاین سمت راست (کندرو) استفاده کنید، اما هرگز با سرعتی که باعث اختلال در نظم جاده شود حرکت نکنید.
۴. سیستمهای AWD و 4WD شما را روی یخ نجات نمیدهند


با محبوبیت شاسیبلندها و کراساوورها، بسیاری از رانندگان دچار یک اعتمادبهنفس کاذب شدهاند. آنها فکر میکنند چون خودرویشان چهار چرخ محرک (AWD یا 4WD) است، پس در جادههای برفی و یخی شکستناپذیرند.
واقعیت این است که سیستم چهار چرخ محرک فقط به شما کمک میکند که حرکت کنید و شتاب بگیرید، اما هیچ کمکی به توقف کردن یا پیچیدن روی یخ نمیکند. وقتی پای خود را روی ترمز میگذارید، یک شاسیبلند سنگین چهار چرخ محرک دقیقاً مانند یک پراید معمولی لیز میخورد (و شاید حتی بدتر، چون وزن بیشتری دارد). فریب تکنولوژی را نخورید؛ در شرایط لغزنده، فیزیک بر همه خودروها یکسان حکمفرمانی میکند.
یک افسانه اضافی: ماشین قرمز بخرید، بیمه بیشتر بدهید!


و اما یک باور که شاید خطرناک نباشد اما قطعا اشتباه است: «ماشینهای قرمز هزینه بیمه بالاتری دارند زیرا پلیس آنها را بیشتر جریمه میکند.» این کاملا غلط است. شرکتهای بیمه نرخ خود را بر اساس مدل خودرو، سال ساخت، سن راننده و سوابق تصادفات تعیین میکنند، نه رنگ خودرو. پلیس هم رانندگان را بر اساس رفتار پرخطر متوقف میکند، نه سلیقه آنها در انتخاب رنگ. پس اگر عاشق آن خودروی قرمز آلبالویی هستید، نگران نباشید و با خیال راحت خرید کنید؛ البته به شرطی که ۴ قانون قبلی را رعایت کنید!





