۲۵ سالگی پلی استیشن ۲: کنسولی که صنعت بازی و فرهنگ جهانی را دگرگون کرد
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
ارسال شده توسط: سارا بنی عامریان 05 آذر 1404 ساعت 11:39
پلی استیشن ۲ سونی، ۲۵ سال پیش معرفی شد و نقشی بیبدیل در دگرگونی صنعت بازی و فرهنگ جهانی ایفا کرد. این کنسول آغازگر دوران بازیهای داستانمحور بود و محبوبیت زیادی کسب کرد.
پلی استیشن ۲ با معرفی عناوینی جریانساز همچون Grand Theft Auto: San Andreas و God of War، عصر نوینی از روایتهای تعاملی را رقم زد و بازیهای ویدیویی را از یک سرگرمی تخصصی به رقیبی قدرتمند برای سینما تبدیل کرد.
اکنون به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد عرضه این کنسول بازی در اروپا، IGN با چهرههای کلیدی مانند شاون لیدن و دانیل گریفیتس گفتوگو کرده تا نقش حیاتی PS2 در دگرگونی صنعت بازی را بررسی کند.
دگرگونی صنعت بازی و آغازگر داستانهای تعاملی


شاون لیدن، از مدیران ارشد وقت سونی، جهش از پلی استیشن ۱ به ۲ را تجربهای «بینظیر» توصیف میکند که بازیکنان را به دنیایی با کیفیت ۶۰ فریم بر ثانیه برد. او فضای توسعه بازی در آن زمان را به کار روی یک «سفینه فضایی بیگانه» تشبیه میکند.
بیشتر بخوانید
این سختافزار قدرتمند، راه را برای ساخت آثار سینماییتری نظیر The Getaway باز کرد و باعث شد استودیوها برای خلق داستان و موسیقی، به سراغ حرفهایهای سینما بروند. به گفته لیدن، این دوران نقطه آغازین بازیهای عمیق و داستانمحور بود.
DVD: مزیت رقابتی و گسترش فرهنگی


یکی از عوامل کلیدی موفقیت PS2، انتخاب هوشمندانه فرمت DVD بود. هرچند هدف اصلی افزایش فضای ذخیرهسازی برای بازیهای حجیم بود، اما قابلیت پخش فیلم باعث شد این کنسول به عنوان یک دستگاه سرگرمی خانگی دومنظوره پذیرفته شود و متقاعد کردن خانوادهها برای خرید آن آسانتر گردد.
بیشتر بخوانید
دانیل گریفیتس، از مجله رسمی پلی استیشن، این تغییر نسل را به گذر از «گوشی آجری به آیفون» تشبیه میکند. او به پیشرفتهای بصری خیرهکننده و کیفیت صدای ارکسترال در بازیهایی مثل Metal Gear Solid 2 اشاره میکند که به لطف ظرفیت بالای DVD ممکن شد.
فراتر از تکنولوژی، پلی استیشن ۲ جایگاه فرهنگی بازیها را تغییر داد. لیدن معتقد است این کنسول بازی کردن را از یک سرگرمی حاشیهای به پدیدهای تبدیل کرد که صحبت درباره آن در جمعهای رسمی پذیرفته شده بود. برگزاری رویدادهای پرزرقوبرق و بازاریابی گسترده سونی، حتی با وجود ورود رقیبی مانند Xbox، جایگاه پلی استیشن ۲ را به عنوان یک قدرت فرهنگی و نماد سرگرمی مدرن تثبیت کرد.





