اخبار اجتماعی

یک بلاگر در گیلان روی قلعه ۱۵۰۰ ساله بنزین ریخت و آن را به آتش کشید

به گزارش خبرآنلاین،روز گذشته خبر ناگواری برای دوستداران میراث فرهنگی منتشر شد. ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر داده بود که یک بلاگر در املش، قلعه ۱۵۰۰ ساله را به آتش کشاند.

فرهیختگان در خبری نوشت:براساس اظهارات جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان این شخص در اواخر ماه گذشته اقدام به آتش‌سوزی در داخل میل تاریخی روستای امام کرد که پس از آن با فیلم‌برداری هوایی تصویر را جهت جذب دنبال‌کننده در فضای مجازی منتشر کرده بود.

آن‌گونه که جهانی اعلام کرده است «این فرد ضمن آسیب به اثر تاریخی باعث جریحه‌دارشدن افکار عمومی و عواطف دوستداران میراث فرهنگی شده بود که توسط عوامل انتظامی استان دستگیر شد. این برج آسیب‌دیده در بالاترین نقطه کوه سومان‌سرا قرار دارد و در حال حاضر تنها بقایایی از آن با ارتفاع ۷ متر بر بالای تپه قابل مشاهده است. »

   جذب فالوور با شوخی‌های سخیف

اسفندماه سال گذشته نیز فیلمی منتشر شد که در آن نشان می‌داد پای بلاگرهای اینستاگرامی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان هم باز شده است. با همان شکل و ظاهر بلاگرمآبانه و با لباس هلال‌احمر درحالی‌که چهره کودکان سیل‌زده هم در فیلم بود درباره ظاهر و رنگ پوست کودکان آن مناطق با ادبیاتی سخیف صحبت می‌کردند.

مسئولان هلال‌احمر برای عادی جلوه دادن منطقه سیل‌زده و بحرانی سیستان و بلوچستان دست به دامان بلاگرهایی شده بودند که نهایت گفت‌وگویی که می‌توانستند با مردم بومی برقرار کنند، گفت‌وگو درباره رنگ پوست کودکان آنجا بود. اگرچه این حضور مانند آتش زدن قلعه تاریخی با قدمت۱۵۰۰ سال نیست؛ اما عدم درک صحیح از موقعیت و اشتیاق عجیب به دیده شدن در فضای مجازی توسط بلاگرها چه در سیستان و بلوچستان و چه در املش گیلان، هر دو از یک جنس است.

سیاست‌گذاری کنید، فیلترینگ راه‌حل نیست

آتش زدن قلعه ۱۵۰۰ ساله، اولین رفتار عجیب بلاگرها برای جذب فالوور نیست. این روزها بلاگرها عموماً در فضای اینستاگرام، برای جذب فالوور بالا حتی حاضرند به خانواده خودشان نیز آسیب بزنند و بدون ترس از اتفاق و حادثه، دست به کارهای نامتعارف می‌زنند. در آسیب‌شناسی رفتار عجیب بلاگرها از مهم‌ترین دلایلی که این افراد دست به کارهای نامتعارف و حتی قبیح می‌زنند؛ عطش به دیده شدن و جذب فالوور است. هر ویو و لایک در این راه، تأیید کار قبیح و ناپسند این دسته از بلاگرهاست و آن‌ها را به هدفشان یعنی دیده شدن نزدیک می‌کند. متأسفانه باید اعتراف کرد یکی دیگر از دلایل دیده شدن این بلاگرها عدم مدیریت فضای مجازی است. در این بین البته ناگفته نماند که مدیریت فضای مجازی به معنای فیلترینگ نیست بلکه بدان معناست که افراد تحت عناوین خاص و با سازوکارهای مشخص و ازپیش‌تعیین‌شده به‌عنوان بلاگر در فضای مجازی فعالیت کنند تا متولیان و مسئولان مدیریت فضای مجازی نیز بتوانند این افراد را به‌راحتی رصد و در صورت تخلفشان با آن‌ها برخورد قانونی کنند.

۲۳۳۲۱۷

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا