کمبود حافظه میتواند به دوران بازیهای فیزیکی پایان دهد
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
ارسال شده توسط: پریسا فولادی 28 آذر 1404 ساعت 18:57
کمبود حافظه رو به وخامت، صنعت بازیهای ویدیویی را تحت تاثیر قرار داده و میتواند به تدریج به دوران بازیهای فیزیکی خاتمه دهد. این بحران بهویژه برای کنسول نینتندو سوییچ ۲ نگرانکننده است.
افزایش سرسامآور قیمت رم و حافظههای ذخیرهسازی، که بخشی از آن ناشی از تقاضای بالای مراکز داده هوش مصنوعی است، ناشران بازیهای ویدیویی را به سمت گزینههای ارزانتر سوق میدهد. در نتیجه، عرضه بازیهای فیزیکی برای پلتفرمهایی مانند نینتندو سوییچ ۲، با چالشهای جدی اقتصادی روبهرو خواهد شد.
تأثیر کمبود حافظه بر کارتهای بازی نینتندو سوییچ ۲


کارتهای بازی کوچکتر نینتندو سوییچ ۲ در حال تولید هستند (به گفته Nintendeal)، در حالی که پیش از این توسعهدهندگان تنها به کارتهای ۶۴ گیگابایتی گرانقیمت دسترسی داشتند. افزایش هزینههای حافظه در تمام صنایع، ناشران را به سمت گزینههای ارزانتر از کارتهای فیزیکی سنتی سوق میدهد.
بیشتر بخوانید
یک جایگزین بحثبرانگیز، کارتهای کلید بازی (game-key cards) هستند؛ کارتهای فیزیکی با فضای ذخیرهسازی بسیار کم که صرفاً به عنوان «کلید» برای دانلود بازی عمل میکنند و برای اجرا باید در کنسول قرار گیرند. این نوع کارتها برای ناشران جذابترند زیرا هزینه کمتری دارند و اجازه میدهند حجم فایل بازیها بیشتر باشد. شرکت Inin اعلام کرد که عرضه فیزیکی بازی R-Type Dimensions III برای نینتندو سوییچ ۲، قیمت آن را ۱۵ یورو (نزدیک به ۱۸ دلار) افزایش خواهد داد.
آینده مبهم بازیهای فیزیکی و افزایش قیمتها
مراکز داده هوش مصنوعی تقاضای عظیمی برای حافظه ایجاد کردهاند و سازندگان بزرگ حافظه در صنعت نیمههادی تمرکز خود را به این سمت معطوف کردهاند. پیشبینی میشود کمبود حافظه تا سال ۲۰۲۶ بدتر شود و ممکن است تا سال ۲۰۲۸ پایان نیابد. شرکتهای کوچکتر و سازندگان حافظه با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.


کارتهای بازی با حافظه کمتر احتمالاً سرعت پایینتری خواهند داشت و تنها توسعهدهندگان مستقل ممکن است از آنها استفاده کنند. با این حال، حتی آنها نیز توجیه قیمت بالای کارتها با افزایش تصاعدی قیمتها را دشوار مییابند. کینگستون (Kingston)، یکی از تولیدکنندگان حافظه، گزارش داده که قیمت NAND از ابتدای سال ۲۰۲۵ تاکنون ۲۴۶٪ افزایش یافته است و انتظار افزایشهای بیسابقهای میرود.
نزدیک به نیمی از بازیهای نینتندو سوییچ اصلی به صورت فیزیکی به فروش رسیدند، در حالی که این رقم برای پلی استیشن ۵ نزدیک به ۸۰٪ فروش دیجیتال است. با این وجود، ۷۵٪ از فروش اولیه بازی Cyberpunk 2077 روی نینتندو سوییچ ۲ به نسخه فیزیکی اختصاص داشت. با ادامه کمبود حافظه، قیمت کنسول نینتندو سوییچ ۲ و به تبع آن بازیهای فیزیکی نیز ممکن است افزایش یابد و این نوع بازیها کمیابتر شوند.





