چری فالوین T9L؛ شاسی بلند مدرن با سیستم پلاگین هیبرید و احتمال عرضه در بازار ایران
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 18 آذر 1404 ساعت 16:01
پس از رونمایی اولیه در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۵، شرکت چری اکنون مشخصات اولیه شاسی بلند پلاگین هیبریدی فالوین T9L را منتشر کرده است.
بر اساس آخرین اخبار خودرو، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) تازهترین فهرست خودروهایی را که در آستانه دریافت مجوز ورود به بازار داخلی این کشور قرار دارند منتشر کرده است. در میان نامهای حاضر در این فهرست، شلسی بلند چری فالوین T9L پلاگین هیبریدی نیز به چشم میخورد.فالوین T9L نخستین بار در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۵ بهطور رسمی در معرض دید عموم قرار گرفت و توجه زیادی را به خود جلب کرد.
این مدل نسخهای ارتقایافته و پیشرفتهتر از کراس اوور فالوین T9 محسوب میشود که با استفاده از سامانه پلاگین هیبریدی نسل جدید چری طراحی شده است. بر اساس زمانبندی اعلامشده توسط خودروساز، عرضه رسمی T9L PHEV در سهماهه نخست سال ۲۰۲۶ در بازار چین آغاز خواهد شد و این امکان نیز وجود دارد تا در آینده نزدیک شاهد ورود آن به بازار ایران باشیم.
فهرست مطالب
طراحی ظاهری و ابعاد شاسی بلند چری فالوین T9L


بر اساس اطلاعات منتشرشده در اسناد رسمی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، کراساوور جدید چری فالوین T9L هیبریدی در دو نسخه دیفرانسیل جلو و نسخه چهارچرخ محرک به بازار عرضه خواهد شد. در طراحی بیرونی، چری برای تمایز میان این دو نسخه رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است و مدل دیفرانسیل جلو از پنل جلو بسته با خطوط نرم و هماهنگ بهره میبرد که ظاهر آیندهنگری به خودرو میدهد، در حالی که نسخه چهارچرخ محرک دارای جلوپنجره مشبک سنتیتر است که حس پویایی را تقویت میکند.
از نکات برجسته این خودرو میتوان به استفاده از سنسور پیشرفته لایدار روی سقف در برخی تیپها اشاره کرد که حاکی از فناوریهای نیمهخودران و ایمنی هوشمند در محصولات جدید چری است. چراغهای روشنایی در روز به شکل L معکوس طراحی شدهاند و در عقب نیز نوار چراغ سرتاسری LED پیوستگی طراحی را تکمیل میکند. علاوه بر این اسپویلر سقفی، ریلهای آلومینیومی سقف، دستگیرههای در نیمهمخفی و رینگهای آلیاژی ۱۹ یا ۲۰ اینچی، همگی به ارتقای جلوه مدرن و منسجم فالوین T9L کمک کردهاند.
بیشتر بخوانید
از نظر ابعاد، این کراساوور ۴۸۷۰ میلیمتر طول، ۱۹۳۰ میلیمتر عرض و ۱۷۱۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن به ۲۹۲۰ میلیمتر میرسد. چنین اندازههایی آن را در کلاس خودروهای کراس اوور سایز متوسط قرار میدهد که مشابه چری تیگو ۸ پرو و برخی دیگر از رقبا است. چری فالوین T9L در حال حاضر تنها بهصورت پنجنفره طراحی شده است و هنوز برنامهای برای عرضه نسخههای شش یا هفتنفره در فاز ابتدایی تولید اعلام نشده است.
مشخضات فنی Chery Fulwin T9L PHEV


نیروی محرکه اصلی چری فالوین T9L PHEV از سامانه پیشرفته و اختصاصی چری موسوم به Kunpeng Super Hybrid C-DM تأمین میشود که از جدیدترین نسل فناوریهای هیبریدی این برند در ترکیب موتور درونسوز و موتور الکتریکی استفاده میکند. در مرکز این مجموعه، یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی قرار گرفته که توان تولید ۱۵۴ اسب بخار را داراست. این موتور با گیربکس اختصاصی DHT260 جفت میشود.
با احتساب توان موتور الکتریکی، مجموع خروجی این سیستم به رقم چشمگیر ۲۶۰ کیلووات (حدود ۳۴۸ اسب بخار) میرسد و گشتاور ترکیبی آن ۳۳۰ نیوتنمتر اعلام شده است. در نسخه دیفرانسیل جلو، حداکثر سرعت رسمی خودرو ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. هرچند چری هنوز عدد دقیقی برای نسخه چهارچرخ محرک (AWD) منتشر نکرده، اما طبق دادههای غیررسمی و شتابگیریهای اولیه این نسخه قادر است شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۵ ثانیه ثبت کند.


در بخش باتری و ذخیرهسازی انرژی، نسخه دیفرانسیل جلو از دو گزینه پک باتری ۱۹.۵۲ کیلوواتساعتی (نسخه پایه) و ۳۲.۶۵ کیلوواتساعتی (نسخه ارتقایافته) بهره میبرد. برد حرکتی این پکیجها بر اساس استاندارد CLTC اندازهگیری شده است. نسخه پایه قادر است تا حدود ۱۰۱ کیلومتر را در حالت کاملاً برقی بدون نیاز به استارت موتور بنزینی بپیماید، در حالیکه نسخه قدرتمندتر محدوده ۱۷۰ کیلومتری را طی خواهد کرد. نکته قابلتوجه اینکه چری وعده داده است مصرف سوخت در حالت تخلیه باتری تنها ۳.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد. اگر این رقم در آزمونهای واقعی تأیید شود، فالوین T9L یکی از کممصرفترین شاسی بلندهای هیبریدی بازار چین و حتی در سطح جهانی محسوب خواهد شد.
طراحی کابین و آپشنهای فالوین تی 9 ال


در مرکز داشبورد چری فالوین T9L یک نمایشگر مرکزی شناور با رابط کاربری Fulwin UI 2.0 قرار گرفته که در کنار پنل دیجیتال پشت فرمان، محیطی تمامدیجیتال و یکپارچه را برای راننده و سرنشینان شکل میدهد. قلب پردازشی این سامانه بر پایه چیپست ۳ نانومتری نسل جدید بنا شده است. در بخش راحتی، چری تلاش کرده تا T9L را همتراز با محصولات لوکس آسیایی نگه دارد. صندلیهای جلو از تنظیمات برقی چندحالته با قابلیت حافظه، گرمکن، تهویه و ماساژور داخلی برخوردارند و ردیف عقب نیز امکان تنظیم برقی و خواباندن کامل صندلیها را دارد.
در جزئیات طراحی کابین، چری از عناصر کاربردی و مینیمال بهره برده است. شارژر بیسیم مخصوص تلفن همراه، جایلیوانی با طراحی باز و دسترسی آسان و همچنین یک محفظه چندمنظوره با کنترل دما در بازهای از منفی ۶ تا مثبت ۵۰ درجه سانتیگراد که میتواند نقش یخچال یا گرمخانهی کوچک را ایفا کند، جزو آپشنهای این نسخه به شمار میروند. فضای داخلی خودرو با نورپردازی محیطی چندرنگ و هماهنگ با حالات رانندگی تکمیل شده است و حس یک اتاق لوکس متحرک را القا میکند.
همچنین بخوانید
اما چری Fulwin T9L تنها به ظاهر و راحتی بسنده نکرده و در زمینه فناوریهای هوشمند نیز تحولات قابلتوجهی ارائه کرده است. این خودرو از سامانه رانندگی نیمهخودران Falcon 700 Plus بهره میبرد که توسط چیپست پردازشی Horizon Journey 6P با توان محاسباتی خیرهکننده ۵۶۰ TOPS پشتیبانی میشود. چنین ظرفیتی معادل با قدرت پردازشی ابررایانههای کوچک بوده و امکان تحلیل سریع دادههای محیطی را برای تصمیمگیری دقیق خودرو فراهم میکند.
برای جمعآوری دادههای موردنیاز، مجموعهای از ۲۷ حسگر پیشرفته شامل دوربینها، رادارها، سونار و حسگرهای اولتراسونیک بهکار گرفته شدهاند تا خودرو توانایی تشخیص محیط، خطوط جاده و موانع را با دقت بالا داشته باشد. در بخش سرگرمی و صدا، فالوین T9L از سیستم صوتی با ۲۳ بلندگو و توان خروجی ۱۰۸۰ وات استفاده میکند که با چینش آکوستیکی مهندسیشده، صدا را بهصورت فراگیر در سراسر کابین پخش میکند.





