تیکاگو‌

پورشه: رشد فناوری خودروسازان چینی فراتر از انتظار ما بوده است

به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز

ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 26 آذر 1404 ساعت 11:31

افت فروش محصولات پورشه در کشور چین سبب شده تا مدیران این خودروساز آلمانی از جهش فناوری خودروسازان چینی ابراز نگرانی کنند.

شرکت پورشه به عنوان یکی از نمادهای اصیل خودروسازی آلمان، این روزها در بازار چین با شرایطی دور از انتظار و بحرانی روبه‌رو است. افت شدید تقاضا برای محصولات پورشه در پرجمعیت‌ترین بازار خودرو جهان، چنان گسترده است که دیگر نمی‌توان از واژه‌ کاهش فروش برای توصیف آن استفاده کرد؛ بلکه باید از سقوط در شاخص‌ محبوبیت این برند سخن گفت. در سال ۲۰۲۴، پورشه تنها موفق شد ۵۶ هزار و ۸۸۷ دستگاه خودرو در چین به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۸ درصد افت را نشان می‌دهد.

طبق آخرین اخبار خودرو، روند نزولی در سال جاری هم ادامه دارد و تا پایان سپتامبر ۲۰۲۵ میزان فروش این شرکت ۲۶ درصد دیگر کاهش یافته است. مدیران پورشه با اشاره به پیشرفت خودروسازان چینی اعلام کرده‌اند که در شرایط کنونی بازگشت به حجم فروش گذشته، غیرواقعی و دور از دسترس است. با وجود این، پورشه قصد ندارد از بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا عقب‌نشینی کند.

فهرست مطالب

پورشه زیر سایه رقابت شدید خودروسازان چینی قرار گرفت

خودروسازان چینیخودروسازان چینی

الکساندر پولیچ، مدیرعامل منطقه‌ای پورشه در چین می‌گوید که بازار این کشور امروز چنان پرشتاب و متحول شده که دیگر نمی‌توان با الگوهای سنتی به آن نزدیک شد. سرعت نوآوری در برندهای چینی به‌قدری حیرت‌انگیز است که بسیاری از بازیگران بین‌المللی از جمله پورشه، ناچار به بازنگری در مدل‌های بازاریابی و محصولی خود شده‌اند. پولیچ تأکید کرده است: «زمانی که پورشه تایکان وارد بازار چین شد، به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین سدان‌های الکتریکی مورد استقبال قرار گرفت؛ اما امروز سیل گسترده‌ای از مدل‌های تمام‌برقی در هر سطح قیمتی روانه بازار شده‌اند و عرصه را تنگ کرده‌اند.»

او اضافه می‌کند که استراتژی قیمت‌گذاری و تبلیغات در چین به‌صورت روزانه تغییر می‌کند و گاهی برندها تنها ظرف چند هفته با موجی از رقبا روبه‌رو می‌شوند که محصولاتشان دقیقاً مطابق سلیقه و نیاز مشتریان چینی طراحی شده‌اند. با این حال، پورشه خود را آماده مقابله با این چالش می‌داند و حضور در این رقابت را فرصتی برای ارتقای آینده محصولات می‌بیند.

بیشتر بخوانید خودروسازان چینیخودروسازان چینی

اما مشکل پورشه در چین تنها به افزایش رقابت مربوط نمی‌شود و تغییر در سیاست‌های مالیاتی مدل‌های لوکس نیز فشار قابل‌توجهی بر این برند آلمانی وارد کرده است. تا پیش از سال ۲۰۱۶، خودروهایی با قیمت بیش از ۱.۳ میلیون یوان (حدود ۱۸۴ هزار دلار) مشمول مالیات لوکس بودند؛ اما از ۲۰ ژوئیه امسال، این سقف به ۹۰۰ هزار یوان (حدود ۱۲۷ هزار دلار) کاهش یافته و به‌طور مستقیم بخش بزرگی از سبد محصولات پورشه را زیر فشار قرار داده است.

در نتیجه، بسیاری از مدل‌های پورشه در حال حاضر در محدوده‌ای قرار گرفته‌اند که از نظر مالیاتی گران‌تر و برای مشتریان چینی دست‌نیافتنی‌تر محسوب می‌شوند. میانگین قیمت یک پورشه جدید در بازار چین اکنون حدود ۱ میلیون یوان (نزدیک به ۱۴۱ هزار دلار) است. این تغییرات نه‌تنها تقاضا را کاهش داده، بلکه جایگاه برندهای لوکس اروپایی را در برابر رقابت تهاجمی خودروسازان چینی به چالش کشیده است.

بازگشت موتورهای احتراقی در محصولات جدید پورشه

خودروسازان چینیخودروسازان چینی

پورشه در ادامه مسیر پرچالش خود در بازار چین، اکنون وارد مرحله‌ای از اصلاح ساختار فروش و تغییر استراتژی محصولی شده است. در حالی‌که تقاضا برای خودروهای لوکس اروپایی در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شده، این برند آلمانی تصمیم گرفته شبکه نمایندگی‌های خود را کوچک‌تر اما هدفمندتر سازد تا هزینه‌های عملیاتی را کنترل و بهره‌وری را افزایش دهد. بر اساس گزارش‌ها، تعداد مراکز فروش پورشه در چین از حدود ۱۵۰ نمایندگی در سال ۲۰۲۴ به ۱۲۰ واحد کاهش یافته و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال آینده به تنها ۸۰ مرکز فیزیکی برسد.

همچنین بخوانید پورشه کاین برقیپورشه کاین برقی

نمایندگی‌های باقی‌مانده امیدوارند ورود مدل‌های جدید بنزینی بتواند بخشی از افت فروش را جبران کند که از جمله این مدل‌ها، ماکان جدید با موتور احتراق داخلی است که جایگزین نسخه پایه الکتریکی خواهد شد. همچنین پورشه برنامه خود برای تولید یک شاسی‌ بلند سه‌ردیفه جدید را تغییر داده و تصمیم گرفته ابتدا نسخه بنزینی آن را ارائه دهد، هرچند عرضه پورشه کاین برقی نیز در نقشه بلندمدت شرکت باقی مانده است.

در کنار این بازگشت به موتورهای احتراقی، پورشه همچنان بر گسترش سبد محصولات برقی تأکید دارد. طی سال آینده مدل کاین الکتریکی در چین عرضه خواهد شد و ۷۱۸ الکتریکی نیز در صف ورود به بازار است که به عقیده پورشه از نظر اسپرت‌بودن در چین بی‌رقیب خواهد بود. علاوه بر این، نسل تازه‌ باکستر و کیمن همچنان در تریم‌های بالارده با موتورهای بنزینی حفظ خواهند شد تا برند بتواند تنوع سوختی خود را در بازه‌ای از محصولات اسپرت تا لوکس ادامه دهد. لازم به ذکر است که هنوز بخش قابل‌توجهی از مشتریانش چینی علاقه‌زیادی به خودروهای درون‌سوز دارند.

خروج تدریجی برندهای اروپایی از مدل‌های مونتاژ داخلی

خودروسازان چینیخودروسازان چینی

مدیرعامل منطقه‌ای پورشه در چین نسبت به چشم‌انداز سال ۲۰۲۶ هشدار داده و این دوره را سال چالش‌های بی‌وقفه برای برند آلمانی توصیف کرده است. به عقیده وی، فشار رقابتی در بازار چین در حال رسیدن به نقطه‌ای است که حتی برندهای لوکس با سابقه نیز باید حواس خود را جمع کنند.

در حالی که برخی رقبای اروپایی مانند آئودی برای بازسازی جایگاه خود به فکر ایجاد برندهای فرعی یا اسپین‌آف‌های مستقل افتاده‌اند، پورشه هنوز چنین برنامه‌ای در دستور کار ندارد. الکساندر پولیچ، مدیرعامل پورشه در چین ضمن تأیید این موضوع گفته است هرچند امکان شکل‌گیری برند فرعی در آینده کاملاً منتفی نیست، اما در حال حاضر چنین طرحی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید پورشهپورشه

پولیچ همچنین اعلام کرده مدل فعلی تولید محلی که بر پایه واردات قطعات نیمه‌منفصله (SKD) یا کاملاً منفصله (CKD) انجام می‌شود، دیگر از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست. افزایش هزینه‌های لجستیک، تعرفه‌های واردات قطعات و فشار سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی سبب شده این شیوه تولید برای شرکت پاسخ‌گو نباشد. به این ترتیب، یکی از مزیت‌های مهمی که زمانی به پورشه امکان رقابت در قیمت و تحویل سریع‌تر می‌داد، عملاً در حال از دست رفتن است.

اما دشواری‌های بازار فقط دامان پورشه را نگرفته‌ است. در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان، سایر برندهای لوکس اروپایی نیز روندی نزولی را تجربه می‌کنند. داده‌های فروش اخیر نشان می‌دهد گروه بی ام و در سال گذشته با ۱۳ درصد افت فروش روبه‌رو بوده، مرسدس‌ بنز حدود ۷ درصد از مشتریان خود را از دست داده،و آئودی نیز کاهش ۱۰.۹ درصدی را گزارش کرده است. این افت همگانی، نشانه‌ای از تغییر بنیادین سلیقه مصرف‌کنندگان چینی است؛ بازاری که تحت سلطه چشمگیر خودروسازان چینی با سرعت نوآوری بالا و از قیمت‌های به‌شدت رقابتی قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند رشد خیره‌کننده تولیدکنندگان چینی به‌ویژه در حوزه خودروهای برقی، قواعد بازی را دگرگون کرده است. در شرایطی که شرکت‌های بومی هر ماه محصولاتی تازه، هوشمند و فناورانه عرضه می‌کنند، برندهای اروپایی برای حفظ جذابیت در برابر خریداران جوان چین به سختی می‌جنگند. با این حال احیای تقاضا برای پیشرانه‌های احتراق داخلی در چین ممکن است برگ برنده جدید پورشه باشد.

منبع

مطالب مشابه را ببینید!