تیکاگو‌

ماجرای عجیب فلایتیو؛ خالی‌فروشی بلیط هواپیما و پول‌هایی که پس داده نمی‌شود

به گزارش تیکاگو به نقل از کجارو

مدتی است از شکایت‌های مشتریان و مسافران از فلایتیو به دلیل عدم پرداخت بدهی‌ها به خریداران می‌گذرد؛ اما همچنان در فضای مجازی ویدیوها و مطالبی تحت عنوان شکایت از فلایتیو منتشر می‌شود؛ حتی برخی از شاکیان جلوی در ورودی مجموعه فلایتیو تجمع کردند و نسبت به عدم پرداخت پولی که بابت تهیه بلیط هزینه کردند، اعتراض می‌کنند.

بررسی اطلاعاتی که شاکیان از فلایتیو منتشر کرده‌اند، نکات مهمی در خود دارد. پیش از این مسافران بابت خدمات ضعیف، تاخیر در بازگشت یا تغییرات مربوط به بلیط با سکوهای فروش بلیط مشکل داشتند؛ اما این نخستین باری است بلیط‌هایی فروخته می‌شود که هیچکدام منجر به صدور قطعی بلیط نشده است.

مسافرانی که پول بلیط را پرداخت کردند، پس از اتمام فرآیند در حالی منتظر صدور قطعی بلیط هستند که چنین اتفاق رخ نمی‌دهد. سایت فلایتیو پس از این نسبت به برگشت پول‌ها به حساب مردم نیز تاخیرهای گسترده دارد و حالا تعدد این اتفاق منجر به تعلیق یک ماهه پروانه و مجوز این شرکت شده است.

۸ آذرماه سازمان هواپیمایی کشوری خبر از تعلیق یک ماهه این سایت خدمات گردشگری منتشر کرد؛ اما این سایت همچنان می‌تواند بلیط بفروشد و از حساب مردم پول کسر کند و بلیطی برای آنها صادر نشود.

فلایتیو به‌جای پاسخگویی، اکانت‌های خود را غیرفعال می‌کند!

یکی از مسافران درباره روندی که در مواجهه با فلایتیو طی کرده است، به «کجارو» توضیح می‌دهد:

من پرواز بغداد به تهران را ۹,۲۰۰,۰۰۰ تومان خریدم؛ یک ربع بعد ایمیل آمد که بلیط صادر نشده و پول شما در حساب کاربری وجود دارد اگر می‌خواهید پول به حسابتان برگردد شماره شبا بدهید. این روند را طی کردم و بعد با پشتیبانی تماس گرفتم که حدودا یک ساعت پشت خط بودم که از نفر ۲۲ و جلو نمی‌رفت در توییتر سرچ کردم و دیدم چند نفر دیگر نوشتند که بلیط گرفتند و پول به حسابشان برنگشته و پشتیبانی فلایتیو هم جوابگو نیست.

او ادامه می‌دهد:

من حتی تلاش کردم در لینکدین هم با کارمندهای فلایتیو ارتباط بگیرم؛ اما من را محکوم کردند. با اینکه گفتند پول شما استرداد داده می‌شود، اکانت لینکدین را غیرفعال کردند.
فلایتیو

یکی دیگر از گردشگرانی که بلیط سفر خود را از فلایتیو خریداری کرده است، درباره تجربه خود به «کجارو» بیان می‌کند:

بلیط رفت و برگشت من با هم فرق داشت. بلیط رفت را از شرکت‌ دیگری گرفتم که به محض اینکه اعلام کردند کنسل شده است، به فاصله دو روز پول من را برگرداندند؛ اما بلیط برگشت با ایران‌ایر تور بود که از شرکت فلایتیو گرفتم و به سختی توانستم پول این بلیط را پس بگیرم؛ البته بعد از اینکه شکایت کردم یک هفته بعد پول را برگرداندند. حدود ۵ ماه، نزدیک به ۳۰ میلیون تومان از پول من دستشان بود.

مشکل اصلی نظارت است!

«حرمت‌الله رفیعی»، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به سابقه عدم بازگشت پول مسافران به حسابشان، به «کجارو» می‌گوید:‌

بعد از جنگ ۱۲ روزه اعلام کردم که بسیاری از ایرلاین‌ها و پلتفرم‌ها پول مردم را ندادند و مبلغ زیادی از پولشان در دست سوداگران است و بلافاصله سازمان هواپیمایی کشوری از من درخواست کرد تا این مصاحبه را تکذیب کنم. همچنان حدود ۶ ماه از جنگ می‌گذرد و هنوز پول مردم بازگردانده نشده است؛ فقط به این دلیل که نظارت عالیه وجود ندارد؛ نهادهای ناظر باید خودشان روی این ایرلاین‌ها و پلتفرم‌ها نظارت کنند یا کار را به اصناف این حوزه واگذار کنند.

او درباره سابقه رفع تعلیق پلتفرم‌ها پس از حکم تعلیق، توضیح می‌دهد:

برای مثال پلتفرم امروز تعلیق می‌شود اما حتی برای مهر و امضای خودشان هم ارزش قائل نمی‌شوند و به سرعت آن را رفع تعلیق می‌کنند. در زمان اربعین مشخصا می‌گویند همین چند پلتفرم مجاز به فروش بلیط هستند؛ بنابراین مشکل فقط دفاتر آژانس و ایرلاین‌ها نیستند چون نهاد ناظر به درستی روی عملکرد آنها نظارت نمی‌کند که آن‌ها چنین عملکردی دارند.

رفیعی با بیان اینکه مشخص نیست پول مردم دست چه کسی است، می‌افزاید:

هر روز بر حجم بدهی‌های مردم اضافه می‌شود؛ اما هنوز روشن نیست پول بلیت‌هایی که بازگردانده نشدند در اختیار ایرلاین‌هاست یا آژانس‌ها. تعلیق یک ماهه هم تا به حال مشکلی را از مردم حل نکرده است. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مسافران همچنان نامشخص است. درست است که نام فلایتیو به‌عنوان یکی از شرکت‌های بدهکار مطرح می‌شود اما فقط فلایتیو نیست. بخشی از انتقادها هم باید متوجه نهادهای نظارتی مانند سازمان هواپیمایی باشد.

او در پاسخ به اینکه چطور پلتفرم‌ها خالی فروشی می‌کنند، می‌گوید:

اول باید دید چه کسی این پلتفرم‌ها را برند کرده است، آنلاین فروشی‌ و پلتفرم‌ در صنوف دیگر هم مشغول هستند، آیا به آن‌ها در حوزه‌های دیگر هم اجازه کار بانک‌داری داده می‌شود؟ این حجم از پول در فضای مجازی جابجا می‌شود و بانک مسئول جابه‌جایی است؛ اما در صنعت گردشگری، پلتفرم‌ها خودشان مجری هستند و کار را انجام می‌دهند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان مثالی درباره فروش بلیط، بیان می‌‌کند:

سایت‌های مطرح‌تر هم بلیط‌های فیک نمایش می‌دهند. این تجربه‌ای است که خودم چند روز پیش برای خرید بلیط داشتم اما مردم که نمی‌دانند سایت‌ها به چه نحوی قیمت بلیط‌ها را جابه‌جا می‌کنند. حتی در زمان جنگ ۱۲ روزه برخی ایرلاین‌ها از مسافران افغانستانی پول را دریافت و بلیط را صادر کردند و هیچ خدماتی هم ارائه ندادند.

این فعال حوزه گردشگری، ادامه می‌دهد:

تا نهادها نظارتی ما در جایگاه واقعی خودش نباشد، پلتفرم‌های این حوزه به همین نحو عمل می‌کنند. متاسفانه حدود ۵۰ درصد از کار گردشگری در اختیار کسانی که هیچ‌گونه مجوزی ندارند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با توصیه به گردشگران پیش از پرداخت پول به آژانس‌ها، عنوان می‌کند:

مردم نباید فریب هر تبلیغی را بخورند؛ بسیاری از سایت‌های فعال در حوزه سفر و گردشگری مجوزهای لازم را ندارند. مسافران باید آژانس‌ها را به‌درستی بشناسند، قرارداد رسمی ببندند و بدون تحقیق، پولی پرداخت نکنند. بررسی دقیق مجوزهای فعالیت ضروری است، به‌ویژه وقتی قرار است برای سفرشان حدودا صد میلیون تومان هزینه کنند. تا مردم به این مسائل توجه نکنند سفرشان هم با دردسرها و ریسک‌های جدی همراه می‌شود.

بخش عمده‌ای از شکایت‌ها و تجربه‌هایی که مردم در فضای مجازی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند نشان از فروش و کسر هزینه بلیت دارد؛ اما بلیطی صادر نمی‌شود. چندساعتی از وقتشان را هم در انتظار پاسخ تلفن گویا صرف می‌کنند. به نظر می‌رسد این جدیدترین شیوه کلاهبرداری در قالب رسمی است؛ سایت‌هایی که اعتماد مردم را جلب کردند و به راحتی برای تهیه بلیت به آن‌ها مراجعه می‌کنند اما بعد از مدتی پول مردم را پرداخت نمی‌کنند.

منبع

مطالب مشابه را ببینید!