تیکاگو‌

سیتروئن ELO معرفی شد؛ چهره‌ تازه‌ مینی‌ون‌های آینده با طراحی انقلابی

به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز

ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 22 آذر 1404 ساعت 13:28

شرکت فرانسوی سیتروئن با رونمایی از خودرو مفهومی ELO، تعریف جدیدی از مینی‌ون‌های آینده ارائه کرده‌ و به جنگ شاسی بلندها رفته است.

بازار جهانی خودرو طی یک دهه اخیر عملاً به قلمرو بلامنازع شاسی‌ بلندها تبدیل شده است و همین موضوع بسیاری از کلاس‌های دیگر از سدان تا مینی‌ون را به حاشیه رانده و برخی را حتی تا مرز فراموشی برده است. در چنین فضایی، سیتروئن با رونمایی از کانسپت آینده‌نگرانه ELO تصمیم گرفته در برابر این جریان مقاومت کند و روح از دست‌رفته خودروهای خانوادگی را با نگاهی متفاوت به معرض نمایش بگذارد. این خودرو نه صرفاً یک مینی‌ون مفهومی، بلکه نشان‌دهنده فلسفه طراحی نوین این برند فرانسوی است.

فهرست مطالب

طراحی فناورانه مینی‌ون سیتروئن ELO

نمای جلو سیتروئن ELOنمای جلو سیتروئن ELO

سیتروئن ELO یک خودرو مفهومی معمولی تلقی نمی‌شود و آن‌طور که خود شرکت فرانسوی می‌گوید، «آزمایشگاه ایده‌ها» است که مأموریت آن فراتر از نمایش یک فرم آینده‌نگرانه بوده و در واقع، نقشه راه این برند برای فلسفه طراحی نسل بعدی خودروهای سیتروئن را ایفا می‌کند. این خودرو تمام‌برقی، بازگشتی جسورانه به ریشه‌های اصیل برند است؛ همان جایی که کاربردی بودن و راحتی انسان بر میل به پیروی از مُد و اغراق ظاهری غلبه داشت.

در دورانی که بسیاری از خودروسازان در رقابت ارتفاع‌گرفتن و زوایای تند طراحی گرفتار شده‌اند، ELO با زبان نرم، هندسه ساده و روح انسان‌محور خود، عملاً یک طراحی مدرن ارائه می‌دهد. در نمای بیرونی چراغ‌های مربعی LED به سبک مینیمال در کنار لوگوی جدید و نورانی سیتروئن که کل جلوپنجره را پوشانده، حالت جدیدی را خلق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید نمای عقب سیتروئن ELOنمای عقب سیتروئن ELO

اما شاید چشمگیرترین المان، درهای عظیم کشویی آن باشند که با گشودن خود، یک ورودی‌ به عرض خیره‌کننده ۱.۹۲ متر فراهم می‌کنند تا عبور و نشستن سرنشینان، به‌خصوص در فضاهای شهری تنگ به تجربه‌ای بی‌دردسر و آرام تبدیل شود. رینگ‌های ۲۱ اینچی با طرح چندلایه و ساختار آیرودینامیک، امضای طراحی آینده سیتروئن را برجسته می‌کنند. فرم صندوق عقب نامتقارن هم، همان روح طراحی فرانسوی را یادآور می‌شود.

از نظر ابعاد، ELO با طول تنها ۴.۱ متر تقریباً هم‌اندازه نسل پیشین سیتروئن C3 ایرکراس است، اما زبان طراحی کاملاً متفاوت دارد. بدنه جعبه‌ای، پنجره‌های عمودی بلند و خطوط هندسی ساده، ترکیبی از مینیمالیسم و طراحی دیجیتالی را شکل داده‌اند.

نمای کابین و قابلیت‌های ارگونومیک Citroen ELO

نمای داشبورد سیتروئن ELOنمای داشبورد سیتروئن ELO

جادوی واقعی سیتروئن ELO در فضای داخلی پنهان شده است؛ جایی که مفهوم کابین خودرو عملاً بازتعریف می‌شود و به فضای زندگی متحرک تبدیل می‌گردد. سیتروئن با این طراحی، مرز میان حمل‌ونقل، استراحت و کار را از میان برده و خودرویی را خلق کرده که بسته به نیاز سرنشینان، می‌تواند به سالن، اتاق کار یا حتی اتاق خواب تبدیل شود. صندلی راننده دقیقاً در مرکز کابین قرار دارد و دو صندلی دیگر کمی عقب‌تر و در طرفین این موقعیت مرکزی جای گرفته‌اند تا دیدی پانورامیک و بی‌مانند برای راننده فراهم کنند.

این جای‌گذاری مرکزی علاوه بر حذف حواس‌پرتی‌های ناشی از ستون‌ها، نماد فلسفه جدیدی است که طراحان سیتروئن دنبال می‌کنند. اما جادوی طراحی تنها به این ساختارشکنی محدود نمی‌شود؛ صندلی راننده قابلیت چرخش کامل دارد و می‌تواند بلافاصله جهت خود را تغییر دهد تا خودرو از حالت رانندگی به فضای گفت‌وگو یا جلسه کاری تبدیل شود. با چیدمان های متحرک و ماژولار، سرنشینان می‌توانند چینش صندلی‌ها را متناسب با حالت روز تغییر دهند.

بخش عقب کانسپت، جلوه‌ای از دنیای آینده مین‌ون‌ها را نشان می‌دهد. دو تشک بادی هوشمند در کف تعبیه شده که با فرمان دیجیتال، در چند ثانیه باز می‌شوند و فضایی شبیه اتاق‌خواب شهری را پدید می‌آورند. سقف نیز مجهز به نمایشگر تاشوی بزرگ است که از آن پایین می‌آید و ELO را به سینمای خانگی متحرک تبدیل می‌کند. اسم ELO نیز هوشمندانه انتخاب شده و از حروف اول سه واژه انگلیسی Rest (استراحت)، Play (بازی) و Work (کار) گرفته شده تا فلسفه چند‌وجهی این کانسپت را بیان کند.

بازتعریف فلسفه طراحی شهری در سیتروئن

نمای جانبی سیتروئن ELOنمای جانبی سیتروئن ELO

سیتروئن فعلاً جزئیات دقیق فنی پیشرانه برقی کانسپت ELO را فاش نکرده، اما تأکید دارد که این مدل نه برای رقابت در سرعت بزرگراه‌ها، بلکه به‌عنوان یک خودرو شهری طراحی شده است. در واقع، ELO نماد دیدگاه تازه سیتروئن به مفهوم حمل‌ونقل شهری است و به نوعی انتقال از خودرو به زیست‌فضای هوشمند، متناسب با نیازهای لحظه‌ای انسان را نشان می‌دهد. این کانسپت اولین حضور عمومی خود را در نمایشگاه خودرو بروکسل در ژانویه ۲۰۲۶ تجربه خواهد کرد، جایی که انتظار می‌رود یکی از چشمگیرترین غرفه‌ها را به خود اختصاص دهد.

همچنین بخوانید سیتروئن ELOسیتروئن ELO

سیتروئن می‌خواهد بازدیدکنندگان را نه فقط با ظاهر متفاوت، بلکه با فلسفه طراحی انسان‌محور و چندمنظوره شگفت‌زده کند؛ فلسفه‌ای که بر پایه ترکیب فناوری پاک، طراحی ماژولار و راحتی بنا شده است. حتی محل قرارگیری فرمان و صندلی‌ها، به‌گونه‌ای انتخاب شده تا احساس حضور در محیطی آرام شبیه خانه یا دفتر سیار ایجاد شود. هرچند ELO در همین شکل تولید نخواهد شد، اما هدف از ساخت آن تنها نمایش جلوه‌های بصری نبوده است.

طراحان سیتروئن تأیید کرده‌اند که بسیاری از ایده‌های این مدل، از جمله چیدمان داخلی ماژولار، رابط‌های کاربری ساده و طراحی جعبه‌ای با خطوط نرم و کارکردی، در محصولی آینده‌نگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. به‌گفته منابع نزدیک به استلانتیس، این کانسپت در واقع پیش‌نمایش نسل جدید یک مدل شهری ساب‌کامپکت است که احتمالاً در سال ۲۰۲۸ میلادی با طراحی الهام‌گرفته از ELO وارد بازار خواهد شد؛ مدلی که جایگاهی میان C3 هاچ‌بک و کراس‌اوور C3 ایرکراس خواهد داشت.

منبع

مطالب مشابه را ببینید!