سورپرایز وزیر کار برای کارگران / جزئیات افزایش حقوق سال جدید اعلام شد
به گزارش تیکاگو به نقل از اقتصاد آنلاین
به گزارش اقتصاد آنلاین ، احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به ضرورت افزایش حقوق کارگران حداقل به اندازه نرخ تورم، از ادامه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک برای سه دهک اول درآمدی و برنامههای جدید برای اصلاح ساختار تعاونیها و بازگرداندن شرکت رجا به راهآهن خبر داد. او میگوید تصمیمهای دولت در حوزه دستمزد، حمایت معیشتی و حملونقل ریلی باید به گونهای تنظیم شود که هم قدرت خرید مردم حفظ شود و هم خدمات عمومی مانند قطارهای حومهای پایدار و قابل تأمین بماند.
تأکید بر افزایش حقوق متناسب با تورم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه حقوقها باید حداقل به اندازه نرخ تورم افزایش یابد، یادآور شد قانونی در مجلس وجود دارد که چنین تکلیفی را مشخص کرده است. به گفته او، لایحهای که اکنون در مجلس در حال بررسی است مبنای تصمیمگیری دولت خواهد بود و پس از جمعبندی همه این موارد، نحوه اجرای افزایش حقوق و چگونگی پیشبرد موضوع با کارگران و کارفرمایان مشخص میشود. به این ترتیب، چارچوب نهایی افزایش حقوق سال جدید بر پایه ترکیبی از قانون، نرخ تورم و مذاکرات سهجانبه شکل خواهد گرفت.
تداوم اجرای کالابرگ برای سه دهک اول
میدری درباره آخرین وضعیت طرح کالابرگ الکترونیک توضیح داد که تاکنون حدود سه دهک اول جامعه، کالابرگ را دریافت کردهاند و در هفته آینده خبر جدیدی در این حوزه اعلام نخواهد شد. او تأکید کرد که روند موجود ادامه دارد و دولت فعلاً تغییری در سازوکار فعلی این حمایت معیشتی اعلام نکرده است. به این معنا که تمرکز کالابرگ همچنان بر اقشار کمدرآمد باقی میماند و گسترش احتمالی آن به دهکهای دیگر به تصمیمات بعدی موکول میشود.
تسهیل ثبت تعاونیها و شفافسازی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح اقدامات این وزارتخانه در حوزه تعاون، یکی از محورهای اصلی کار را تسهیل فرآیند ثبت تعاونیها عنوان کرد. او گفت در شرایط فعلی متقاضیان باید در دو سامانه ثبتنام کنند و سپس به اداره ثبت شرکتها مراجعه کنند، اما هماهنگیهایی انجام شده تا این مسیر در یک نقطه و بهصورت تجمیعی انجام شود تا زمان و هزینه متقاضیان کاهش یابد. به گفته میدری، در حوزه سالمسازی و شفافسازی تعاونیها نیز برنامههای مختلفی در جریان است تا اختلافات داخلی تعاونیها کاهش پیدا کند و ایجاد تعاونیهای تأمین نیاز همچنان از سیاستهای اصلی اداره تعاون محسوب میشود.
پاسخ به نگرانیها درباره تعدیل نیرو و افزایش ریلباسها
در پاسخ به پرسشی درباره تعدیل نیرو، میدری به جای ارائه آمار تعدیل، خبر مثبتی را مطرح کرد و گفت در بازدید سال گذشته از راهآهن ورامین – تهران، مردم خواستار افزایش تعداد ریلباسها شده بودند. او اعلام کرد که جمعه یا شنبه، دو ریلباسی که در این مدت تعمیر شدهاند به خط بازمیگردند تا این مطالبه مردم محقق شود. این اقدام، هم به بهبود خدمات حملونقل حومهای کمک میکند و هم نشان میدهد بخشی از سیاستهای دولت معطوف به ارتقای کیفیت خدمات عمومی است.
بازگشت شرکت رجا به راهآهن و جبران با داراییهای گازی
میدری از تصویب مصوبهای در دولت خبر داد که براساس آن، شرکت قطار رجا که از حدود سال ۱۳۸۸ به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده بود، دوباره به راهآهن بازگردانده شده است. در مقابل این بازگشت، سازمان تأمین اجتماعی داراییهای جدیدی دریافت میکند که عمدتاً در حوزه توسعه میادین گازی کشور تعریف شدهاند و به گفته وزیر، طرحهایی درآمدزا و سودآورتر برای این سازمان خواهند بود. او این واگذاری گذشته را یکی از «واگذاریهای غلط» دانست که در دورههای قبل انجام شده و برای مردم و صندوقها مشکلات زیادی به وجود آورده است.
پیامدهای واگذاری غلط و وضعیت ناوگان رجا
وزیر تعاون با اشاره به وضعیت ناوگان ریلی رجا توضیح داد که نتیجه آن واگذاری این بود که حدود ۵۰ درصد، و در برخی موارد تا همان حدود، از واگنها از مدار خدمت خارج شدند. به باور او، با بازگشت رجا به دستگاه تخصصی یعنی راهآهن، این شرکت میتواند دوباره دوران بهتری را تجربه کند و بخشی از ظرفیت از دسترفته ناوگان بازگردانده شود. این تصمیم با هدف قرار دادن مدیریت حملونقل ریلی حومهای در اختیار نهاد تخصصیتر، امکان برنامهریزی کارآمدتر برای تعمیر، نگهداری و توسعه واگنها را فراهم میکند.
نقد خصوصیسازی راهآهن حومهای و بار یارانهها
میدری با اشاره به سیاستهای وزارت راه گفت قرار است در جاهایی که زمینه وجود دارد، واگذاری به بخش خصوصی انجام شود، اما یکی از خطاهای سیاستی گذشته، نحوه اداره راهآهنهای بینحومهای مانند ورامین–تهران یا مسیرهای مشابه در شهرهای اطراف و حتی تبریز بوده است. به گفته او، این مسیرها از نظر ماهیت، شبیه مترو هستند و نیازمند یارانه مستقیم دولتیاند و یک صندوق بازنشستگی توان تأمین چنین یارانه سنگینی را ندارد. او برای توضیح فشار هزینهها یادآوری کرد که سال گذشته حداکثر نرخ بلیت در مسیر ورامین–تهران حدود ۷ هزار تومان بوده، در حالی که هزینه هر مسافر برای سازمان نزدیک به ۷۰ هزار تومان تمام میشد.
زیان ۲۴۰ میلیاردی قطارهای حومهای و توجیه بازگشت رجا
وزیر تعاون در جمعبندی وضعیت مالی قطارهای حومهای گفت که در مجموع برای این بخش حدود ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه شده، در حالی که تنها ۲۴ میلیارد تومان درآمد به دست آمده است. این اختلاف سنگین بین هزینه و درآمد نشان میدهد که ادامه این مدل اداره، فشار زیادی بر سازمان تأمین اجتماعی وارد میکند و از همین رو، بازگشت شرکت حملونقل ریلی رجا به راهآهن هم به نفع سازمان تأمین اجتماعی است و هم به نفع مردم. به گفته او، با این بازآرایی، امکان ارائه خدمات بهتر و باکیفیتتر به مسافران فراهم میشود، در حالی که منابع صندوقهای بازنشستگی نیز در طرحهای سودآورتر مانند توسعه میادین گازی متمرکز خواهد شد.





