به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مازنی، فعال سیاسی اصلاحطلب و نماینده تهران در مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «اهداف انقلاب از نگاه بنیانگذار» نوشت:
در یادداشت قبلی اشاره شد که مهمترین هدف انقلاب اسلامی از دیدگاه بنیانگذار اعتلای معنویت و اخلاق بوده و سایر هدفهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باید به این هدف منتهی شود و به عبارتی دیگر هدف معنوی هدف غایی و اهداف دیگر ذیل آن تعریف میشوند. در این زمینه پژوهشهایی انجام شده که قابل توجه است از جمله در یکی از گزارشهای پژوهشی تحت عنوان «اهداف نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه حضرت امام خمینی(س)» گفته شد که: «اهداف نظام، اموری است که نظام و اجزایش برای رسیدن به آن سازماندهی و طراحی میشوند. معمولا این اهداف در سه طبقه دستهبندی میشوند؛ ۱) اهداف غایی، ۲) اهداف متوسط و کلی و ۳) اهداف عملیاتی و جزئی» در این تحقیق تصریح شده است که: «در دیدگاه ایشان هدف غایی نظام عام اسلامی، تهذیب انسان است. هدف غایی تهذیب نفس، معنویات و اخلاق است» همچنین «اقتصاد هدف نیست، بلکه وسیلهای است برای نیل به هدفی والاتر و بالاتر، یعنی فرهنگ اسلامی» و در قسمت دیگر آمده است که: «از دیدگاه حضرت امام (ره) تهذیب نفس و اعتلای معنوی انسانها نه فقط هدف غایی نظام عام اسلامی است، بلکه هدف مستقیم نظام اقتصادی نیز محسوب میشود. ایشان تصریح میفرمایند: «اسلام دینی است که با تنظیم فعالیتهای مادی راه را برای اعتلای معنوی انسان میگشاید. ترقی واقعی همین است که رشد خود انسان هدف فعالیتهای مادی گردد.»
مدتی است که جملههای تقطیع شده امام با هدف تخریب در سطح گسترده منتشر میشود، یکی از این جملهها، که همراه با طعنه، به رخ کشیده میشود جمله معروف «دلخوش به این مقدار نباشید» است. خوشبختانه مجموعه سخنان، نامهها و دیگر آثار امام در دسترس اهل تحقیق است و برای همگان درک اهداف امام کار مشکلی نیست. امام از موضع پیشوای مذهبی به عنوان رهبر سیاسی مورد قبول اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران خواهان تبدیل نظام مروج فحشا و معارض ارزشهای اسلامی به نظام اخلاقی و انسانی بود و این به معنای عدم توجه به تأمین رفاه و رشد اقتصادی و آزادیهای سیاسی نبود بلکه این همه را در یک نظام مردمسالار سازگار با دین جستوجو میکرد و تأمین نیازهای اساسی انسان را مقدمه رشد اخلاقی و آبادی دنیا را مقدمه آخرت میخواست.
سخنان امام خمینی در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۵۷ در روز ورود به قم ایراد شده است که در این سخنرانی ضمن تأکید بر استفاده از ثروتهای به جای مانده از املاک فراریان رژیم سلطنتی برای حل مشکلات مستضعفان و اعلام حساب ویژه مسکن برای محرومان به این مساله اشاره کرد که با برداشته شدن موانع و با مراقبت نسبت به تهدیدهای ضد انقلاب به امر اقتصاد و نیازهای معیشتی توجه ویژه خواهد شد اما در عین حال از موضع یک رهبر دینی و با سابقه سالها تدریس اخلاق و عرفان و تمسک به عرفان عملی – که در سیر و سلوک و تهجد در قله بندگی قرار دارد – از اهمیت و اولویت تهذیب نفس و معنویت میگوید:
«من در این آخر که از تهران میخواستم بیرون بیایم، دستور دادم که تمام املاک و دارایی سلسله منحوس پهلوی و تمام دارایی آن اشخاصی که وابسته به او بودند… مصادره بشود. برای طبقه ضعیف مسکن ساخته بشود… همین دارایی شاه سابق و خواهر و برادرش برای یک مملکت، برای آباد کردن یک مملکت کافی است. ما عمل میکنیم، حرف نمیزنیم. تمام کمیتههایی که در تمام اطراف ایران هست موظفند که آنچه به دست آمد از مخازن ایران، هر چه که اینها بردند و مخفی کردند و اتباع آنها بردند و مخفی کردند، آنها را که به دست آمده است به بانکی که شمارهاش را بعد تعیین میکنند تحویل بدهند که برای کارگرها، برای مستضعفان، برای بینوایان، هم خانه بسازند هم زندگی آنها را مرفه کنند. ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را میخواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را هم میخواهیم مرفه باشد. شما به معنویات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند اینها. دلخوش نباشید که مسکن فقط میسازیم، آب و برق را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند، اتوبوس را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت میدهیم؛ شما را به مقام انسانیت میرسانیم. اینها شما را منحط کردند؛ اینقدر دنیا را پیش شما جلوه دادند که خیال کردید همهچیز این است. ما، هم دنیا را آباد میکنیم و هم آخرت را… این دارایی از غنایم اسلام است و مال ملت است و مستضعفین. و من امر کردهام به مستضعفین بدهندو خواهند داد. و پس از این هم تخفیفهای دیگر در امور خواهد حاصل شد؛ لکن یک قدری باید تحمل کنید. به این نغمههای باطل گوش نکنید؛ آنها حرف میزنند ما عمل میکنیم. آنها شما را میخواهند دلسرد کنند از اسلام؛ اسلام پشتیبان شماست.»
۲۹۲۱۹