دولت چین به مقابله با تخفیفهای افراطی خودروسازان برخاست
به گزارش تیکاگو به نقل از اقتصاد آنلاین
به گزارش اقتصادآنلاین، محدودیتهای تازه چین بر تخفیفهای خودرو نشان میدهد دولت این کشور پس از ناکامی تلاشهای پیشین برای متوقف کردن کاهش قیمتها، نظارت خود بر رقابتهای افراطی در صنعت خودروی داخلی را تشدید کرده است.
اداره دولتی تنظیم بازار چین اواخر روز جمعه مجموعهای از دستورالعملهای پیشنهادی را اعلام کرد که شامل اقداماتی برای جلوگیری از قیمتگذاری خودرو پایینتر از هزینه تولید توسط خودروسازان و همچنین ممانعت از ارائه تخفیفها یا بازپرداختهایی از سوی نمایندگیهاست که عملاً قیمت خودرو را به زیر قیمت تمامشده کاهش میدهد.
واکنش بازار و افت سهام خودروسازان برقی
سهام شرکت BYD و دیگر تولیدکنندگان چینی خودروهای برقی که برای حفظ تقاضای رو به کاهش به تخفیفها متکی بودهاند، روز دوشنبه افت کرد؛ چرا که این اقدام نشانهای از تشدید نظارت بر صنعت خودرو تلقی شد. با وجود آنکه چین بیش از شش ماه پیش خودروسازان را به دلیل «رقابت موشدوانی» بهطور علنی مورد انتقاد قرار داده و درباره وضعیت مالی این صنعت هشدار داده بود، قیمتها همچنان به کاهش خود ادامه دادهاند.
اینکه آیا مقررات جدید میتواند روند نزولی قیمت خودرو را معکوس کند یا نه، هنوز مشخص نیست؛ بهویژه با توجه به اینکه یکی از عوامل اصلی تخفیفهای شدید، ضعف تقاضا و مازاد ظرفیت تولید خودرو است. لی یانوی، مشاور انجمن نمایندگیهای خودروی چین، گفت: «برخی برندها در این مقطع با استفاده از صرفههای مقیاس در ظرفیت تولید خود بهدنبال کسب مزیت در بازار بودهاند که این موضوع جنگ قیمتی را تشدید کرده است.»
سیاست ضد «درونگرایی» و رقابت فرسایشی
بهطور کلی، تشدید برخورد چین با قیمتگذاری خودرو بخشی از سیاست گستردهتر دولت برای مقابله با پدیده «درونگرایی» است؛ وضعیتی که در آن رقابت افراطی بازدهی کاهنده به همراه دارد.
در همین حال، میانگین قیمت معاملات خودرو کاهش یافته است؛ بهطوری که قیمت متوسط فروش BYD از ۱۱۶ هزار و ۲۰۰ یوان (۱۶ هزار و ۴۸۰ دلار) در ماه ژوئن به ۱۰۸ هزار و ۱۰۰ یوان در ماه اکتبر رسیده است. بر اساس دادههای گردآوریشده توسط «چاینا اتو مارکت»، خودروسازان همچنان برای تحریک فروش تخفیف ارائه میکنند، زیرا مشوقهای دولتی برای جایگزینی خودروها و خرید خودروهای برقی در حال کاهش است و این وضعیت خودروسازان و نمایندگیها را در موقعیت دشواری قرار داده است.
افت نمادهای بورسی و تحلیل سرمایهگذاران
سهام BYD، بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان، در بورس هنگکنگ ۱.۷ درصد افت کرد، در حالی که سهام نیو ۲.۵ درصد، شیائومی ۲.۲ درصد و شرکت «ژجیانگ لیپموتور تکنولوژی» ۲.۸ درصد کاهش یافت.
یوجین شیائو، رئیس استراتژی سهام چین در مؤسسه مککواری کپیتال، گفت: «سرمایهگذاران این بخش طی چند ماه گذشته بهطور فزایندهای نسبت به این بادهای مخالف رگولاتوری آگاه شدهاند و این یکی از دلایل ضعف سهام خودرویی بوده است.» او افزود که در مجموع، دستورالعملهای پیشنهادی با اقدامات گستردهتر دولت در مقابله با پدیده درونگرایی همسو به نظر میرسد.
بهبود نسبی نمایندگیها و تردید در اجرا
سهام برخی نمایندگیهای فروش خودرو با این خوشبینی که فشار کمتری برای ارائه تخفیفهای سنگین بهمنظور تحقق اهداف فروش تعیینشده از سوی خودروسازان متحمل خواهند شد، افزایش یافت. سهام «چاینا یونگدا اتوموبایل سرویسز هولدینگز» ۱.۲ درصد و «ژونگشنگ گروپ هولدینگز» ۳ درصد رشد کرد.
با این حال، تحلیلگران مورگان استنلی از جمله شلی وانگ در یادداشتی در روز یکشنبه نوشتند که اگرچه نمایندگیها ممکن است زیانهای خود را کاهش دهند، اما اجرای این سیاستها همچنان با چالش مواجه است. بهعنوان مثال، افزایش قیمت برای مصرفکنندگان با توجه به ضعف طولانیمدت تقاضا، بهویژه برای خودروهای لوکس با موتورهای احتراق داخلی، دشوار خواهد بود.
مقررات جدید، مقابله با تبانی و کنترل صادرات
مقررات پیشنهادی نهاد ناظر که تا ۲۲ دسامبر برای دریافت نظرات عمومی باز است، تبانی را نیز هدف قرار داده و توصیه میکند خودروسازان و نمایندگیها سامانههایی برای آموزش کارکنان، پایش قیمتها و کنترل ریسکها ایجاد کنند.
بهطور جداگانه، مقامات از سال آینده خودروسازان را ملزم خواهند کرد برای صادرات خودروهای برقی مجوز دریافت کنند تا با پدیده موسوم به «خودروهای صفر کیلومتر» مقابله شود؛ اقدامی برای جلوگیری از بزرگنمایی فروش از طریق ثبت تحویل خودروها پیش از رسیدن آنها به مصرفکننده نهایی.
افزایش نظارت بر رویههای صنعت باعث شده برخی خودروسازان نوع مشوقهای خود را تغییر دهند و بهجای تخفیفهای مستقیم، ارزش بیشتری در برابر قیمت به خریداران ارائه کنند. به گفته یوجین شیائو از مککواری، برای نمونه برخی برندها شاسیبلندهای بزرگ و جدید را با قیمتی معادل یک خودروی کوچک به فروش میرسانند.
منبع: بلومبرگ





