ایرانایر در بحران؛ ۸ هوایپمای فعال و میلیونها دلار بدهی!
به گزارش تیکاگو به نقل از کجارو
طاهر عبدالحی مدیرعامل هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری با اشاره به مشکلات مالی توضیح داد:
از وقتی که من در ایرانایر استخدام شدم تا به حال چنین وضعیت بغرنجی را ندیدم. از مجموع ۲۰ فروند هواپیمای موجود، تنها ۸ فروند بهطور مستمر پرواز میکنند. ما ۲ فروند هواپیما خریدیم که آن هم در حال حاضر در اختیار ما نیست بهتر است بگویم که بازداشت است و برخی هواپیماها یا زمینگیر شدهاند یا برای تعمیرات در اختیار شرکت نیستند.
او باتوجه به تعداد و وضعیت پرواز هواپیماها، توضیح داد:
از حدود ۴ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ یک عدد، ۳ فروند ایرباس ۳۱۹ دو عدد پرواز میکنند و یک ایرباس ۳۲۱ که سه ساله پرواز نمیکند. یک فروند هواپیما ۷۴۷ هم پروازهای استراتژیک و باری را انجام میدهد ۴ فروند هواپیمای ۶۰۰ که دو عدد پرواز میکند و از ۲ فروند هواپیمای ۳۱۰ هم یکی از آنها پرواز میکند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد:
تا پیش از قطع شدن پروازها به اروپا، تحریمها علیه صنعت هوایی و ایران ایر در زمینههایی چون قطعات هواپیما، پروازها، بیمه، لیزینگ و سوخت وجود داشت. در زمینه سوخت مجبور بودیم از هواپیماهایی نظیر ایرباس ۳۳۰ استفاده کنیم که بتوانند کل مسیر رفت و برگشت را بدون سوختگیری انجام دهند، یا مجبور میشدیم مسافر کمتری جابهجا کنیم.
مدیرعامل هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد:
به همین دلیل به تدریج تعداد پروازهایمان کم شد تا اینکه در نهایت به دلایل سیاسی، پروازها به اتحادیه اروپا قطع شد. حتی ایرلاینهایی که در کشورهای اطراف فعال بودند و قصد داشتند مسافران ایرانی را به اروپا جابهجا کنند اجازه نداشتند. بخش حقوقی ایران ایر و همچنین وزارت امور خارجه، ارتباطات زیادی با دستگاههای مرتبط برقرار کردند و تلاشهای زیادی شد، اما نیاز به یک دیپلماسی سنگین و بروکراسی متفاوت در اتحادیه اروپا داریم که پیگیریهای لازم در این خصوص میشود.
عبدالحی با اشاره به بدهیهای خارجی شرکت، افزود:
تنها به کشورهایی مانند عراق، ترکیه، امارات و عربستان بیش از ۱۵ میلیون دلار بدهی داریم. این بدهیها اغلب ناشی از پروازهای فروش و توافقات مالی گذشته است و تلاش میشود با برنامهریزیهای جدید، پرداختها ظرف ماههای آینده انجام شود.
او با بیان اینکه پرواز تهران – استانبول، لغو نشده بود، توضیح داد:
پرواز ترکیه لغو نشده بود و با همکاری سفیر کشورمان در استانبول، مشکل برطرف شد. برای اینکه هموطنانمان در این مدت دچار مشکل نشوند، طی دو روز پروازها با هواپیمای قشم انجام شد.از طرف دیگر، بخشی از پروازها در برخی کشورهای دیگر لغو شد و حدود ده روز متوقف شدند تا بتوانیم با فرودگاهها گفتگو کنیم و پرداختیهای لازم را انجام دهیم. در روزهای آینده، نمایندگان ما برای مذاکره با فرودگاه استانبول اعزام میشوند تا یک برنامه پرداختی منظم تعریف و پیشبینی میشود پرواز استانبول بهزودی انجام شود.
مدیرعامل هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به مشکلاتی که ناشی از پروازهای حج و پروازهای پیشخور است، عنوان کرد:
البته اگر پروازهای نجف انجام میشود چون آنها لابی را پذیرفتند تا پروازها سه ماه برقرار باشد و همین مذاکرات را هم باید با نجف داشته باشیم. یعنی باید هزینه پروازهایی که پیشخور شده را با پرواز خودمان بدهیم؛ این در حالی است که چهار فروند از پروازهای خودمان پیشخور پروازهای حج تمتع و عمره هستند ما میراثدار چنین شرایطی هستیم. شرکت در وضعیت پیچیدهای قرار دارد، به گونهای که بدهیها و هزینههای انباشته شده طی سالهای گذشته، فشار مالی شدیدی ایجاد کرده است. کارکنان ایرانی و متخصص شرکت همواره تلاش کردهاند خدمات خود را حفظ کنند، اما شرایط فعلی نیازمند اقدامات فوری و برنامهریزی دقیق است.





