افزایش ۵۰ درصدی عوارض آزادراهها / وصولیها همچنان نصف است
به گزارش تیکاگو به نقل از اقتصاد آنلاین
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، میلاد دوستی با بیان اینکه نرخ عوارض آزادراههای کشور در ۵ سال گذشته حدود ۱۸ درصد افرایش داشته است، گفت: از این ۵ سال دو سال هم افزایش نرخ عوارض صفر بوده که این موضوع تاثیرش را روی خدمات و سرویس دهی به کاربران گذاشته بود.
وی افزود:حدود ۲۰ درصد از سطح رویههای برخی محورها نیاز به بهسازی فوری دارد که امیدواریم بتوانیم آنها را سریعتر از بحران خارج کنیم.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: بنابر بند الف ماده ۲۰ برنامه هفتم توسعه سرمایه گذاران میتوانند نرخهای مخصوص خود را برای تعیین عوارض اعلام کنند، اما وزارت راه و شهرسازی برای رسیدگی به این موضوع قیمتها را تعدیل داده است. شاید درخواست برخی از سرمایه گذاران افزایش بیش از ۱۰۰ درصد بوده که بر اساس گزارش هزینه درآمد به درستی است؛ اما وزارت راه و شهرسازی سعی کرده در کمیسیونهای تخصصی این اعداد را کاهش دهد تا با یک نسبتی علاوه بر اینکه سطح سرویس دهی بالا میرود سطح رضایتمندی شهروندان را نیز داشته باشیم.
وی عنوان کرد: برای مثال آزادراه تهران- شمال ۳۷ تا ۴۳ افزایش نرخ عوارض داشته است. در برخی مسیرها این افزایش به ۵۰ درصد هم میرسد. ممکن است در یک آزادراه یا نقطه خاصی برای نوع وسیله نقلیه سنگین بیش از ۵۰ تا ۵۵ درصد هم افزایش داشته باشد.
دوستی اضافه کرد: این افزایش نرخ شامل همه آزادراههای بخش خصوصی و مشارکتی است و آزادراه دولتی که متولی آن سازمان راهداری است خارج از این فرآیند هستند.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ادامه گفت: کاربرانی که از این آزادراهها استفاده میکنند در پرداخت این عوارض کوتاهی میکنند و پرداخت صورت نمیگیرد و این موضوع باعث شده میانگین وصولیها ۵۰ درصد باشد. در حال حاضر یک قانون تعویض پلاک داریم که کاربران را ملزم میکند به هنگام تعویض، عوارض جادهای خود را بپردازند. وزارت راه و شرکت ساخت در قانون بودجه ۱۴۰۵ به دنبال پیگیری گلوگاههای دیگری از جمله بیمه شخص ثالث، کارت سوخت و… است که بتواند مسیر وصولیها را بیشتر کند.





