اعتراف جنجالی مدیرعامل فورد: هیچکس وانتهای تمامبرقی را نمیخرد!
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در اظهاراتی تکاندهنده اعتراف کرد که تولید وانتهای غولپیکر با باتریهای تمامبرقی «توجیه اقتصادی ندارد» و راه نجات صنعت خودرو در توسعه خودروهای EREV است.
رویای وانتهای تمامبرقی برای بازار آمریکا در حال رنگ باختن است. جیم فارلی، سکاندار شرکت خودروسازی فورد، آب پاکی را روی دست طرفداران خودروهای تمامالکتریکی ریخت و اعلام کرد که برای نجات وانتهای غولپیکر آمریکایی، چارهای جز استفاده از خودروهای EREV (خودروهای برقی با ژنراتور بنزینی) وجود ندارد. او صراحتاً گفت: «آمریکاییها عاشق ماشینهای بزرگ هستند، اما هزینه باتریهای غولپیکر برای این هیولاها، یک مشکل حلنشدنی است.»
پایان دوران باتریهای غولپیکر؟
فارلی با زبانی بیپرده توضیح داد که خودروسازان در یک دام اقتصادی گرفتار شدهاند. وانتهای سنگین و شاسیبلندهای بزرگ برای حرکت به باتریهایی آنقدر بزرگ نیاز دارند که قیمت خودرو را نجومی میکند؛ قیمتی که مشتریان حاضر به پرداخت آن نیستند. راهکار جدید فورد، یک عقبگرد هوشمندانه است: توسعه خودروهای EREV.


در این سیستم، چرخها همچنان ۱۰۰٪ با برق میچرخند، اما یک موتور بنزینی کوچک دوباره به زیر کاپوت برمیگردد تا نقش «نیروگاه همراه» را بازی کند و باتری را شارژ نگه دارد.
چرا EREV بازی را تغییر میدهد؟
این تکنولوژی خط بطلانی بر مشکلات خودروهای تمامبرقی میکشد:
حذف باتریهای گران: دیگر نیازی به حمل صدها کیلوگرم باتری لیتیومی گرانقیمت نیست.کاهش شدید هزینهها: با حذف گیربکس و دیفرانسیل مکانیکی و کوچک شدن باتری، قیمت نهایی سقوط میکند.خداحافظی با ترسِ تمام شدن شارژ: تا زمانی که بنزین هست، برق هم هست.
فارلی با اشاره به موفقیت این مدل در چین گفت: «مشتریان چینی این خودروها را برقی میدانند، نه هیبریدی. آنها ۹۵٪ مواقع با برق رانندگی میکنند و موتور بنزینی فقط برای روز مبادا آنجاست.»





