ازدواج سالانه در کشور نصف شد/ روزانه 800 تا 1000 مورد سقط جنین است
به گزارش تیکاگو به نقل از سلام نو


به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم،سجاد رحیمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه امروز در دومین دوره جشنواره بینالمللی عکس ایران جوان که در تربت حیدریه برگزار شد، اظهار کرد: فراخوان جشنواره از ۱۳ آبان صادر شد و در سوم آبان به پایان رسید. ۲۴۰۰ هنرمند و عکاس تصاویر خود را به جشنواره ارسال کردند و از ۱۱ کشور نیز در این جشنواره شرکت کردند. بالغ بر ۱۴۰ اثر در نمایشگاه آماده نمایش است و گروه سنی شرکتکنندگان عموما در بازه ۱۸ تا ۳۵ سال بود.
وی افزود: مهمترین هدف برگزاری این جشنواره، جریان سازی بود. اگر بخواهیم تغییر رفتار ایجاد کنیم ابتدا باید جامعه را نسبت به موضوع جمعیت حساس کنیم سپس نگرش آنها را تغییر دهیم و سپس منجر به تغییر رفتار میشود. حوزه هنر کم هزینهترین حوزه برای فرهنگسازی و تغییر نگرش صحیح است.
وی ادامه داد: ماده ۲۸ و ۲۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبتنی بر این است که دستگاههای اجرایی بخشی از بودجه خود را صرف تولید محتوا در این حوزه کنند که ما بخش فرهنگی را انتخاب کردیم.
رحیمی با اشاره به بحران جمعیت در ایران تصریح کرد: در دهه ۶۰، از ۱۰ خانواده ۶۵ فرزند متولد میشد اما اکنون از هر ۱۰ خانواده کمتر از ۱۵ فرزند متولد میشود.
وی با بیان اینکه ایران با سرعت در حال پیر شدن است، گفت: هر ۱۰۰ سال باید جمعیت سالمند سه برابر شود اما الان هر ۳۰ سال این اتفاق در کشور میافتد.
وی با بیان اینکه آمار ازدواج در کشور کاهش یافته است، بیان کرد: عمده جوانان اشتیاق برای ازدواج کردن دارند اما شرایط برای آنها مهیا نیست و اکنون وارد شدن به سیاه چاله جمعیتی بسیار به ما نزدیک است و اگر به این سیاه چاله برسیم ۱۰۰ سال طول میکشدکه بخواهیم از این گرفتاری رها شویم.
وی با بیان اینکه مهاجرت نخبگان، اشتغال جوانان، تصادفات جادهای باعث کاهش جمعیت جوان کشور میشود، تصریح کرد: در ده سال گذشته ۳۰ درصد طلاق افزایش یافته است. در عین حال آمار سقط جنین نیز بیداد میکند و داروی سقط جنین به راحتی در دسترس است و برخی آمارهای غیررسمی گویای روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مورد سقط جنین است که چند برابر آمار تصادفات است.
وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم موضوع جوانی جمعیت را صرفا به اقتصاد گره بزنیم صحیح نیست، تصریح کرد: قطعا مسائل اقتصادی یکی از موارد تاثیرگذار بر جمعیت است.





