فناوری ایران

ابلاغیه جدید فرابورس برای مقابله با گمراهی سرمایه‌گذاران حوزه تأمین مالی جمعی

فرابورس از پلتفرم‌های حوزه تأمین مالی جمعی خواست در اعلان‌های تبلیغاتی طرح‌های بدون ضمانت معتبر، اشاره‌ای به وجود ضمانت‌نامه یا وثیقه نشود. اقدامی که نمی‌گذارد سرمایه‌گذاران این حوزه گمراه شوند.

فرابورس می‌کوشد با افزایش آگاهی‌بخشی به سرمایه‌گذاران، به رونق تأمین مالی جمعی کمک کند. در ابلاغیه جدید این سازمان به پلتفرم‌های فعال در این حوزه، آمده است طرح‌های بدون ضمانت معتبر نباید متن‌های گمراه‌کننده داشته باشند. در چنین طرح‌هایی امکان استفاده از عبارات و واژه‌هایی از قبیل «دارای وثایق مالی»، «دارای چک/ ضمانت شخص ثالث/ ضامن»، «دارای چک»، «دارای ضمانت‌نامه حسن ایفای تعهدات»، «دارای وثایق ملکی» و… وجود ندارد.

ابلاغیه جدید فرابورس

پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی فقط زمانی مجاز به استفاده از عبارات «وثایق مالی» یا «ضمانت/ ضامن» برای اصل سرمایه در اعلان‌ها و پوسترهای تبلیغاتی طرح هستند که اصل تعهدات ضمانت معتبر داشته باشد. در غیر این صورت، نباید اشاره‌ای به ضمانت‌نامه یا سایر وثایق شود.

دستورالعمل محتوای پوسترهای تبلیغاتی

فرابورس از شرکت‌های منتشرکننده طرح‌های تأمین مالی جمعی نیز خواسته نکاتی را در پوسترهای تبلیغاتی این طرح‌ها رعایت کنند. براین اساس باید موارد زیر در پوستر تبلیغاتی طرح درج شود:

نام عامل

نام متقاضی

نام طرح

درج عبارت «طرح، تحت نظارت نهاد مالی (نام نهاد مالی)»

وضعیت طرح (منظور «شناور» یا «همه یا هیچ» بودن طرح است)

مبلغ طرح

سود پیش‌بینی‌شده

مدت طرح

پیش‌بینی ادوار پرداخت سود طی دوره

این سازمان در ابلاغیه قبلی خود، یادآوری عدم‌تضمین سود برای پروژه‌های بدون ضمانت‌نامه را الزامی کرده بود. این امر کمک می‌کند سرمایه‌گذاران متوجه شوند سود هیچ‌کدام از طرح‌های تأمین مالی جمعی تضمین‌شده نیست. علاوه‌براین، سرمایه‌گذاری در طرح‌های فاقدضمانت اصل سرمایه پرریسک بوده و احتمال ازبین‌رفتن کل سرمایه وجود دارد.

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا