آگراندیسمان؛ قسمت نودویک | بررسی حضور علی ضیا در تاکشو «گنگ» و حواشی پیرامون آن | آتشبازی و جنجال ضیا با رپ
به گزارش تیکاگو به نقل از فیلم نیوز
قسمت اول تاکشوی «گنگ» با اجرای علی ضیا در پلتفرم فیلیمو منتشر شد و هنوز یک روز از انتشار آن نگذشته حواشی و هیاهوی زیادی پیرامون آن شکل گرفت. علی ضیا مدتهاست با برنامه یوتیوبی «باضیا» مصاحبههای جذابی پیش روی مخاطبان گذاشته است. او در این برنامه مقابل چهرههای مطرحی نشسته و مصاحبههایی گرفته است که تا بهحال هیچ مجری ایرانی برای انجام آنها پیشقدم نشده. ضیا با این مصاحبهها از یک جهت با تحسین روبهرو شد و از طرفی در مرکز حواشی و حملات قرار گرفت. ضیا حالا با تاکشوی «گنگ» در پلتفرم «فیلیمو» بهطور رسمی به خوانندههای موسیقی رپ پرداخته است. او میخواهد در هر قسمت یکی از رپرها را دعوت کند. قسمت اول که با حضور محمدرضا شایع منتشر شد حواشی زیادی به همراه داشت.
به گزارش فیلمنیوز، بعد از انتشار قسمت اول «گنگ»، خیلی از رسانهها درباره بدون مجوز بودن این تاکشو نوشتند و خیلیها به محمدرضا شایع، مهمان برنامه اول معترض شدند که چرا به برنامه پلتفرمی با مجوز قدم گذاشته است.
علی ضیا بیش از همه مورد هجمه قرار گرفت.
جسارت مجری | علی ضیا جزو مجریهایی است که کارش را با تلویزیون شروع کرد. با اینکه به دلیل حضور در رسانه ملی دستش از بابت خیلی از مسائل بسته بود اما باز هم سعی کرد در حیطه خودش اثرگذار ظاهر شود. ضیا از همان ابتدا گامهای بلند برمیداشت و از چهرههای مطرح به برنامهاش دعوت میکرد. گرچه در آن دوره مصاحبههای خوبی نمیگرفت و تسلطش روی سوژه زیاد نبود اما با دعوت از مهمانها جنجال زیادی به پا میکرد. ضیا بعد از خروج از تلویزیون، در یوتیوب برنامه «باضیا» را ساخت. او که سالها در تلویزیون فعالیت کرده، خیلی خوب فهمیده بود مهمترین دلیل فاصله گرفتن مردم از این رسانه و عدم جذابیت برنامههای تلویزیون برای مخاطبان بخصوص جوانتر این است که نمیتوانند سلایق خودشان را در آن برنامهها دنبال کنند. در این برنامه، محدودیتهای رسانههای دارای مجوز را نداشت و دستش برای انتخاب مهمانها و شیوه پیشبرد گفتوگو باز بود. او برای مصاحبه با چهرههای جنجالی به کشورهای مختلف سفر کرد و چند مصاحبه اثرگذار انجام داد. ضیا در ویژهبرنامههای «باضیا» هم قدرتمند عمل کرد. به نحوی که ویژهبرنامه شب یلدای سال 1403 «باضیا» مخاطبان بسیار زیادی را با خودش همراه کرد. ضیا دست روی خوانندههایی گذاشت که هم شناخته شدهاند و هم نسلهای مختلف میتوانند با آنها ارتباط بگیرند. او حالا هم برای تاکشوی «گنگ» تمرکزش را روی نسل جوان گذاشته و میخواهد با دعوت از رپرهای مطرح، کاری کند تا فاصلهای که همیشه با نسل جوان وجود داشته از طریق یکی از پلتفرمها پر شود.
تاکشو «گنگ» بدون اطلاع قبلی منتشر شد.
اجرای تاکشوی گنگ | علی ضیا برای اولینبار برنامهای تدارک دیده که شرکتکنندگانش همگی از نسل جوان هستند. نوجوانها و جوانهایی که علاقه زیادی به موسیقی رپ دارند اما هیچگاه فرصتی برای رفتن به کنسرت برای تماشای اجرای این نوع موسیقی نداشتهاند. ضیا در دکوری که با سایر تاکشوهای شبکه نمایش خانگی متفاوت است، در اولین قسمت میزبان محمدرضا شایع شد. یکی از رپرهای مطرح که این روزها نامش به عنوان خواننده تیتراژ فصل دوم «گل یا پوچ» هم مطرح شده است. ضیا برنامه را به سمتی برد که فقط جوانها بتوانند از شایع سوال بپرسند و اجرایش را ببینند. «گنگ» برنامهای ساده است. زرقوبرق آنچنانی ندارد و جزو آثار پرخرج شبکه خانگی هم به حساب نمیآید. آنچه اهمیت دارد این است که ضیا مدام در گفتوگویش درباره ماندن در ایران و تلاش برای حل مشکلات تاکید میکند و تمام تلاشش بر این است که به جوانانی که اولین بار قدم به برنامهای رسمی گذاشتهاند بتوانند با اثری در کشور خودشان و طبق چارچوب اخلاقی مشخص خوش بگذرانند. با اینکه سوالات توسط تماشاچیهای ایستاده در سالن پرسیده میشود اما ضیا سعی میکند گهگاه به بحث وارد شود و آن را هدایت کند. «گنگ» اثر جذاب و بینقصی نیست اما از این جهت که اولین تاکشو در زمینه موسیق رپ است اهمیت دارد.
واکنشها به برنامه «گنگ» متفاوت بود.
جنجالهای رسانهای پس از انتشار | بعد از انتشار اولین قسمت «گنگ»، خیلی زود رسانههای منتقد به میدان آمدند و طبق معمول خبر انتشار بدون مجوز آن منتشر شد. بعضی رسانههای تندرو از اینکه تریبون در اختیار رپرها قرار گرفته معترض شدهاند و بعضی دیگر این سوال را مطرح کردهاند که آیا ساترا اجازه انتشار برنامهای با تمرکز روی موسیقی رپ را میدهد یا خیر. در این بین برخی رسانهها از علی ضیا بابت تولید این برنامه تشکر کرده و نوشتهاند این اولین بار است که برنامهای صرفا متعلق به موسیقی رپ ساخته میشود و این اتفاق برای نسل جوان دلگرمکننده است. بعضی از آنها نوشتهاند که در این برنامه شئونات رعایت شده و مشکل خاصی برای انتشارش نیست. تعدادی از رسانهها هم بدون موضعگیری صرفا نوشتهاند که منتظرند ببینند برنامه توقیف میشود یا خیر.
علاقهمندان سرسخت «رپ» معتقدند که این عرصه را نمیتوان پاستوریزه کرد.
واکنش منفی علاقهمندان به رپ | چند وقتی است مسئله اجرای با مجوز خوانندههای رپ مطرح شده و جنجالهای زیادی پیرامون آن شکل گرفته است. زمانی که سینا ساعی در برنامه «کارناوال» ظاهر شد و امتیازهای بسیار زیادی گرفت، خیلی از رپرها به او تاختند که با این کار ذات موسیقی رپ را زیر سوال برده است. حالا هم مصاحبه محمدرضا شایع با «گنگ» از سوی علاقهمندان به رپ با موضعگیریهای زیادی روبهرو شده. خیلی از آنها معتقدند شایع وارد سیستمی شده که باید برای انتشار از ساترا مجوز بگیرد و از ای جهت کارش بسیار اشتباه است. برخی رسانهها از جمله روزنامه سینما هم نوشتهاند که ذات رپ با مجوز سازگار نیست و پاستوریزه کردن رپ فارسی نمیتواند مورد قبول طرفدارهای این نوع موسیقی باشد. خیلیها به شایع تاختهاند که خودش را بین رپرها بیآبرو کرده و عدهای هم نوشتهاند ضیا با این شیوه صرفا در پی مطرح کردن خودش بوده و بیشترین آسیب را به رپرها زده است.
حضور محمدرضا شایع در تاکشو «گنگ» با واکنش منفی رپرها مواجه شد.
واکنش محمدرضا شایع | بعد از این اعتراضها، محمدرضا شایع ویدئویی منتشر کرد و از طرفدارانش بابت مصاحبهای که انجام داده معذرت خواست. گفت هیچوقت دنبال مجوز آلبوم و برگزاری کنسرت نبوده است. با وجود انتشار این ویدئو کماکان اعتراضها به این برنامه از سوی علاقهمندان به رپ بالاست. شایع در حالی این ویدیو را منتشر کرد که خیلی از رپرهای معروف از جمله «علی جیدال»، «ایمانمون»،«هیپاپولوژیست» و… با انتشار قطعاتی به این برنامه و حضور شایع دیس دادند و اعتراض خود را به این شکل نشان دادند.
هنوز مشخص نیست تکلیف «گنگ» با اجرای علی ضیا چه خواهد شد. به خاطر نداشتن مجوز توقیف میشود؟ فشار رپرها اجازه ادامه تولید به برنامه میدهد؟ شاید هم ادامه پیدا کند و طرفدارهای خاص خودش را داشته باشد.





