ون محبوب میتسوبیشی دلیکا با چهره جدید و اسپرت، فیسلیفت شد
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 07 دی 1404 ساعت 10:30
پس از گذشت حدود دو دهه از معرفی ون میتسوبیشی دلیکا، این خودرو ژاپنی برای سال 2026 یک فیسلیفت جزئی را تجربه کرده است.
در میان محصولات خودروسازی ژاپن، معدود مدلهایی هستند که بتوانند بدون تغییرات بنیادین در طراحی یا ساختار فنی، همچنان جایگاه خود را در دل مشتریان حفظ کنند. میتسوبیشی دلیکا D:5 از جمله همین استثناهای نادر است؛ ون خانوادگی و درعینحال ماجراجویی که نزدیک به دو دهه است بر خط تولید باقی مانده و با هر بار بهروزرسانی، دوباره با موجی از استقبال در بازار داخلی ژاپن مواجه میشود.
این مدل نخستینبار در سال ۲۰۰۷ بهعنوان نسخهای متفاوت از ونهای خانوادگی معرفی شد و توانست شکاف میان مینیونهای شهری و شاسی بلندهای آفرود را با هماهنگی خلاقانهی طراحی و مهندسی پر کند. دلیکا D:5 از همان ابتدا بر پایه فلسفهای ساخته شد که هدف آن ارائه راحتی، فضای داخلی جادار و قابلیتهای حرکتی در مسیرهای سخت بود که باعث شد بهسرعت در میان خانوادههای ماجراجو و علاقهمندان به سفرهای برونشهری محبوب شود.
در سال ۲۰۱۹ دلیکا D:5 با فیسلیفت بزرگی مواجه شد که ظاهر آن را مدرنتر کرد و چهرهای جسورتر به آن بخشید. طبق آخرین اخبار خودرو، اکنون نیز در آستانه سال ۲۰۲۶ نسل تازه این خودرو معرفی شده است. اما میتسوبیشی برخلاف بسیاری از رقبا که ترجیح میدهند هر پنج تا شش سال یک نسل کاملاً جدید عرضه کنند، تصمیم گرفته فقط به فیسلیفت و ارتقاءهای جزئی اما هدفمند اکتفا کند.
فهرست مطالب
معرفی نسخه فیسلیفت ون میتسوبیشی دلیکا


فیسلیفت جدید ون میتسوبیشی دلیکا D:5 نشان میدهد که این خودرو محبوب ژاپنی همچنان به اصول طراحی کلاسیک خود پایبند مانده است که از زمان معرفی نسل کنونی در سال ۲۰۰۷ و فیسلیفت بزرگ آن در ۲۰۱۹، بهعنوان مشخصه اصلی شخصیت دلیکا شناخته میشوند. در نمای جلو چراغهای دو تکهی LED با امضای عمودی که در مدلهای اخیر میتسوبیشی رایج شدهاند، درکنار جلوپنجره معروف Dynamic Shield ترکیبی از احساس قدرت و صلابت را القا میکنند.
خطوط بدنه بهصورت عضلانی و برجسته طراحی شدهاند تا حس ماجراجویی و توانایی عبور از مسیرهای ناهموار را تقویت کنند. درعینحال، دلیکا جدید بیآنکه از هویت سنتی خود دور شود، از جزئیات تازهای بهره میبرد. گریل جلو و سپر بازطراحیشده چهرهای سرسختتر و خشنتر نسبت به نسخه پیشین پدید آوردهاند و حالا بیشتر بیننده را به یاد یک شاسی بلند اصیل میاندازند تا یک ون شهری.
بیشتر بخوانید
در نمای جانبی، تغییرات ظریف اما مؤثر دیده میشود و گلگیرهای برجستهتر و تزئینات مشکیرنگ روی رکابها حس پایداری و استحکام بیشتری به خودرو بخشیدهاند. رینگهای جدید ۱۸ اینچی آلیاژی با طرح هفتپره و رنگ دوگانه نیز جلوهای اسپرت و مدرن به ظاهر خودرو اضافه کردهاند، که به زیبایی تضاد میان کاربرد خانوادگی و شخصیت ماجراجویانه آن را را نشان میدهد.
در بخش عقب، سپر بازطراحیشده و قاب صندوق با نوشتهی برجسته DELICA نشان از تلاش میتسوبیشی برای حفظ اصالت این نسخه دارد. ابعاد ون میتسوبیشی دلیکا شامل طول ۴۸۰۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۸۵۰ میلیمتر، بدون تغییر ماندهاند تا فضای داخلی جادار و قابلیتهای فنی مدلهای قبلی همچنان حفظ شود.
مشخصات فنی Mitsubishi Delica D:5


در دل فیسلیفت جدید ون میتسوبیشی دلیکا D:5 از پیشرانه ۲.۲ لیتری توربودیزل میتسوبیشی استفاده شده که بهعنوان یکی از قابلاعتمادترین نیروگاههای این برند شناخته میشود. با این حال، در نسخه جدید خروجی آن اندکی اصلاح شده و اکنون ۱۴۳ اسببخار قدرت و ۳۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نیروی پیشرانه از طریق گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته به سامانه پیشرفته چهارچرخ محرک 4WD با فناوری S-AWC منتقل میشود که در خودروهای آفرودی میتسوبیشی شهرتی دیرینه دارد.
این مجموعه با توزیع هوشمند گشتاور میان چرخها، کنترل پایداری بهتر و چسبندگی بیشتر در مسیرهای لغزنده را تضمین میکند. راننده میتواند بسته به شرایط جاده یا سلیقه رانندگی، بین چهار حالت مختلف رانندگی شامل ECO، Normal، Gravel و Snow انتخاب کند. حالت اقتصادی مصرف سوخت را بهینه میسازد، حالت معمولی برای رانندگی روزمره تنظیم شده، و دو حالت Gravel و Snow توان انتقال نیرو و عملکرد ترمز را برای مسیرهای شنی یا برفی بهبود میدهند.
دلیکا جدید همچنین از کنترل حرکت در سرازیری و سامانه هوشمند AYC یا کنترل فعال گشتاور ترمز بهره میبرد که برای حفظ تعادل خودرو در پیچها و هنگام تغییر سطح مسیر فعال میشود. علاوهبر این، ترمزهای ارتقایافته در این نسخه نهتنها احساس اطمینان بیشتری در رانندگی ایجاد میکنند، بلکه دوام و پاسخدهی بهتری نیز نسبت به نسل پیشین دارند.
طراحی کابین و امکانات


کابین دلیکا جدید در نگاه نخست تقریباً همان فضای آشنای نسل قبل را حفظ کرده، اما در جزئیات بهبودهای چشمگیری دیده میشود که حس کیفیت و مدرن بودن را تقویت میکنند. طراحی کلی داشبورد تغییر زیادی نکرده است، با این حال اضافه شدن صفحهنمایش دیجیتال 8 اینچی پشت فرمان، حالتی پیشرفتهتر به فضای راننده بخشیده است. این نمایشگر با گرافیک واضح و اطلاعات قابل تنظیم، ترکیب هماهنگی با نمایشگر مرکزی 10.1 اینچی مرکزی دارد که اکنون قابلیت اتصال بهتر به تلفنهای هوشمند و رابط کاربری بازطراحیشده را ارائه میدهد.
چیدمان سهردیفه صندلیها با ظرفیت هشت نفر همانند نسل پیش حفظ شده تا ماهیت خانوادگی خودرو و توانایی سفر جمعی آن باقی بماند. متریال کابین تا حد زیادی ارتقا یافته است. روکشهایی از جیر ضدآب، پارچه مقاوم و چرم نرم در کنار تزئینات متالیک براق روی داشبورد و نورپردازی ملایم سقف، حس مدرن و لوکس ملایمی ایجاد میکنند. وجود چهار پورت USB-C در بخشهای مختلف نیز پاسخگوی نیاز خانوادههای امروزی به شارژ سریع دستگاههاست.
همچنین بخوانید
افزوده شدن سامانههای کمک رانندگی پیشرفته یا همان ADAS یکی از نقاط قوت مدل ۲۰۲۶ است که شامل هشدار برخورد جلو، هشدار خروج از مسیر، پایش نقاط کور و ترمز خودکار اضطراری میشود. میتسوبیشی برای افزایش جذابیت مدل جدید، دو بسته ظاهری ویژه را معرفی کرده است. نسخه Wild Adventure Style چهرهای جسورتر با رینگهای سفارشی RAYS، تزئینات مشکی بیرونی، گلپخشکنهای قرمز و باربند آفرودی دارد و مدل Active Adventure Style با رگههای طلایی متالیک، برچسبهای اختصاصی، اسپویلر و باربند آیرودینامیک طراحی شده تا جلوهای اسپرتتر و شهریتر ارائه کند.
دلیکا D:5 همچنان در سگمنت خود بیرقیب است و هیچ ون یا مینیون ژاپنی دیگر چنین ترکیبی از راحتی خانوادگی و قابلیتهای آفرود را ارائه نمیدهد. رقبای غیرمستقیم مانند تویوتا هایس، هوندا StepW GN و نیسان سرنا عمدتاً برای مصارف شهری طراحی شدهاند و روح ماجراجویی در آنان یافت نمیشود. همین ویژگی است که باعث شده دلیکا طی نزدیک به دو دهه همچنان جزو محبوبهای میتسوبیشی قرار بگیرد.





