اخبار خودرو

لوگو سایپا پس از ۴۰ سال عوض می‌شود؟

طی روزهای اخیر شاهد انتشار تصاویری از لوگو جدیدی هستیم که گفته می‌شود لوگو جدید سایپا است. این لوگو از ظاهری ساده‌تر نسبت به نشان فعلی این شرکت بهره می‌برد. البته برخی کاربران از شباهت لوگو جدید سایپا به نشان و طرح خودروهای چانگان انتقاد کرده‌اند. کانال‌های خبررسانی رسمی سایپا هنوز واکنشی به انتشار این لوگو نشان نداده‌اند.

لوگو فعلی سایپا توسط «مرتضی ممیز» طراحی شده است و از سال ۱۳۶۴ تاکنون در خودروهای این برند مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنوز مشخص نیست چه شخص یا شرکتی لوگو جدید منتسب به سایپا را طراحی کرده‌اند. در لوگو جدید از سه خط منحنی با ظاهری شبیه به چوب هاکی استفاده شده است.

درصورتی‌که این لوگو توسط مدیران سایپا تأیید شود، شاهد به‌کارگیری آن در محصولات جدید این شرکت نظیر شاهین پلاس و سایپا آریا خواهیم بود. رونمایی از لوگو جدید سایپا احتمالا در یک مراسم رسمی همراه با مدیرعامل و دیگر افراد تاثیرگذار در صنعت خودرو انجام خواهد شد. با این حال هنوز شاهد تغییری از سوی سایپا نیستیم. حتی ممکن است لوگو جدیدی که در آینده توسط این شرکت معرفی می‌شود،‌ با تصاویری که امروزه می‌بینیم متفاوت باشد.

لوگو جدید سایپا چه ویژگی‌هایی دارد؟

نشان تجاری جدید سایپا، ظاهری شیک و مدرن دارد. با این حال ساده‌سازی بیش از حد در آن انجام نشده است. در واقع می‌توان گفت که لوگو جدید سایپا، حاصل بازطراحی نشان قبلی با ایده‌های امروزی است. ظاهر این لوگو جدید به ما نشان می‌دهد که سایپا به ایده‌هایی همچون نوآوری و آینده‌اندیشی روی آورده است.

همان‌طور که گفتیم، این لوگو نسبت به نشان تجاری فعلی سایپا ساده‌تر شده است. سادگی نمادها یکی از مفاهیم مشترک در دنیای تجهیزات و لوازم صنعتی امروزی است. البته سایپا نمی‌تواند به سرعت خودش را به عنوان شرکتی فناور نشان دهد. برای تحقق این ایده،‌ باید شاهد عرضه محصولاتی کاملا جدید از سایپا باشیم، نه آن‌که همچنان خودروهای این شرکت با موتور و پلتفرم کیا پراید متعلق به 30 سال پیش تولید شوند.

نشان تجاری جدید سایپا از طرح فلزی و درخشان استفاده می‌کند. این سبک از طراحی زمانی به کار می‌رود که یک برند می‌خواهد خودش را ممتاز و لوکس نشان دهد. به عبارتی سایپا می‌خواهد از گذشته خود که با تولید محصولات اقتصادی و ارزان شناخته شده است،‌ فاصله بگیرد. بنابراین انتظار می‌رود خودروهای جدید سایپا با این لوگو به امکاناتی نظیر دستیارهای رانندگی خودران، موتورهای الکتریکی یا فناوری‌های هوشمند مجهز شوند.

آیا سایپا راه ایران‌خودرو را می‌رود؟

حدود 20 سال پیش، ایران‌خودرو نیز تصمیم گرفت تا لوگو خود را تغییر دهد. نشان این خودروساز که از یک ارابه و اسب تشکیل شده بود، به شکل سر اسب تغییر شکل داد. این تغییر در زمانی رخ داد که خودرو پیکان به عنوان مهم‌ترین محصول ایران‌خودرو، از خط تولید این شرکت خارج شد.

با وجود خروج پیکان از خط تولید ایران‌خودرو، روح آن در دیگر محصولات این شرکت زنده ماند. نسخه وانت یعنی پیکاپ باردو تا ابتدای دهه 1390 به تولید می‌رسید و سپس موتور پیکان در وانت آریسان مورد استفاده قرار گرفت.

تغییر لوگو ایران‌خودرو باعث نشد تا این شرکت تمامی محصولات قدیمی‌اش را کنار بگذارد. تولید پژو 405 و نسخه‌های مشتق شده از آن برای سال‌ها ادامه یافت و حتی تا به امروز نیز ادامه دارد. بنابراین تغییر نشان تجاری به تنهایی نمی‌تواند تصور مشتریان در مورد محصولات یک شرکت را تغییر دهد. برای آن‌که خود را متفاوت جلوه دهید، نیاز است تا به معنای واقعی تغییر کنید.

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا