سفر هوایی از سبد هزینهها خارج شد / مجلس به قیمت بلیت ورود کرد
به گزارش تیکاگو به نقل از اقتصاد آنلاین
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه مراسم امضای قرارداد و تفاهمنامه سرمایهگذاری برای توسعه بندر آپرین با بیان اینکه اقشار متوسط و پایین عملاً از خدمات حملونقل هوایی حذف شدهاند، گفت: امروز بخش عمده ظرفیت ایرلاینها و شرکت فرودگاهها در اختیار قشر محدودی از جامعه قرار دارد و دسترسی عمومی به سفر هوایی بهشدت کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در حالی بسیاری از کشورهای پیشرفته تنها ۲ تا سه ایرلاین فعال دارند که در کشورمان تعداد ایرلاینها به بیش از ۳۰ شرکت رسیده است؛ آن هم در شرایطی که برخی از این شرکتها تنها با یک یا دو فروند هواپیما فعالیت میکنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: طبق قانون برای تأسیس شرکت هواپیمایی باید حداقل پنج فروند هواپیما در اختیار باشد، چراکه شرکتهایی با ناوگان محدود توان ارائه خدمات پشتیبانی را ندارند و در صورت زمینگیر شدن یک هواپیما، عملاً فعالیت آنها مختل میشود.
رضایی کوچی با تأکید بر لزوم اصلاح قانون در این حوزه گفت: کمیسیون عمران مجلس با صدور مجوز برای ایرلاینهای کوچک مخالف است و معتقد است ایرلاینها باید بر اساس توان عملیاتی و ناوگان، رتبهبندی شوند و این رتبهبندی مبنای اعطای مجوزها و امتیازات قرار گیرد.
وی درباره نظارت بر نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: با وجود آزادسازی قیمت بلیت در برنامه هفتم توسعه و عدم امکان قیمتگذاری مستقیم دولت، تأکید مجلس بر سیاستگذاری شورای عالی هواپیمایی کشوری است؛ شورایی که باید با حضور بخش دولتی و خصوصی و به ریاست رئیسجمهور یا جانشینی وزیر راه و شهرسازی تشکیل شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: اگرچه در روند آزادسازی نرخ بلیت، نظارت دولت بهعنوان یک الزام مطرح شده بود، اما در حال حاضر این نظارت کمرنگ شده و همین موضوع به افزایش فشار بر مردم منجر شده است.





