سریعترین خودروی آمریکا در سال ۱۹۷۸، یک وانت بود؛ باورش سخت است، اما ببینید چطور!
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
ارسال شده توسط: عرفان باستانی 22 آذر 1404 ساعت 21:00
در سال ۱۹۷۸، باورنکردنی به نظر میرسید، اما سریعترین خودروی آمریکا یک وانت قدرتمند از شرکت دوج بود. این وانت چطور توانست ابرخودروهای آن زمان را پشت سر بگذارد؟
وانت دوج لیل رد اکسپرس (Dodge Li’l Red Express)، در دورانی که وانتهای سریع امروزی متداول نبودند، با ظاهر خاص و عملکرد فوقالعادهاش صنعت خودرو را شگفتزده کرد. این خودرو از سری «اسباببازیهای بزرگسالان» دوج بود که از خلاءهای قانونی بهره برد.
دوج لیل رد اکسپرس؛ سریعترین وانت آمریکا
در اواخر دهه ۷۰ میلادی، شرکت دوج خط تولید اسباببازی خود را معرفی کرد که شامل مدلهای سفارشیسازی شدهای مانند وارلاک (Warlock) و استریت ون (Street Van) بود. این مجموعه خودروهایی را عرضه میکرد که مستقیماً از نمایشگاه با تغییرات ظاهری و عملکردی خاص خارج میشدند و در آن دوران بسیار مورد توجه قرار گرفتند.


وانت دوج ادونچر ۱۵۰ لیل رد اکسپرس که از همین سری توسعه یافت، با ظاهر منحصربهفرد خود شامل لولههای اگزوز بلند، پنلهای چوبی و رنگ قرمز کانیون بههمراه نشان Li’l Red Express بر روی درها، متمایز بود. زمانی که مجلات خودرو این وانت را آزمایش کردند، دریافتند که این خودرو از بسیاری از اسپرتکارها و ماسلکارهای آن زمان نیز سریعتر است. این عملکرد فوقالعاده با بهرهگیری هوشمندانه از وزن کم قسمت بار استپساید و خلاءهای موجود در قوانین آلایندگی حاصل شده بود.
بیشتر بخوانید
عملکرد شگفتانگیز و مشخصات فنی
وانت دوج لیل رد اکسپرس مجهز به یک موتور V8 با حجم ۵.۹ لیتر بود که عملکرد چشمگیری را ارائه میداد. اگرچه حداکثر سرعت آن ۱۱۸٫۹ مایل بر ساعت (معادل ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت) بود، اما شتاب آن در خط مستقیم بینظیر بود. این وانت توانست در تنها ۱۹٫۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ مایل بر ساعت (۱۶۰ کیلومتر بر ساعت) برسد، که آن را به سریعترین خودروی آمریکایی تولیدی سال ۱۹۷۸ تبدیل کرد.


این پیکاپ همچنین مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۴٫۷۱ ثانیه با سرعت ۱۴۹ کیلومتر بر ساعت طی میکرد. برای درک بهتر این عملکرد، دوج لیل رد اکسپرس از پورشه ۹۲۸ با زمان ۱۵٫۳۱ ثانیه، پورشه ۹۱۱ اسسی با ۱۴٫۸۱ ثانیه و فراری ۳۰۸ جیتیاس با ۱۵٫۰۸ ثانیه، سریعتر بود. قدرت این خودرو از طریق یک گیربکس اتوماتیک و چرخهای ۱۵ اینچی کروم و لاستیکهای گودیر منتقل میشد.
مشخصات فنی دوج لیل رد اکسپرس ۱۹۷۸:


موتور: ۵.۹ لیتری V8قدرت: ۲۲۵ اسب بخارگشتاور: ۲۹۵ پوند فوت۰ تا ۱۰۰ مایل بر ساعت: ۱۹.۹ ثانیهیکچهارم مایل ایستاده: ۱۴.۷۱ ثانیه
تکنیک دوج برای سرعت بیشتر
دوج از یک خلاء قانونی در مقررات آلایندگی استفاده کرد که اجازه میداد موتورهای دارای گواهینامه جادهای، بدون نیاز به گواهینامه مجدد، تنظیم شوند. موتور ۳۶۰ اینچ مکعبی (۵.۹ لیتری) V8 این وانت ۲۲۵ اسب بخار قدرت خالص تولید میکرد که در مقایسه با بسیاری از ماسلکارهای آن دوران که کمتر از نصف این قدرت را داشتند، بسیار قابلتوجه بود. این قدرت به ۲۴۰ اسب بخار پورشه ۹۲۸ نیز نزدیک بود.


موتور این وانت بر پایه موتورهای پلیس کرایسلر ساخته شده بود، اما با میللنگ تهاجمیتر، کاربراتور ۸۵۰ سیافام کارتر ترموکاد، ورودی هوای سرد و فنرهای سوپاپ سنگین تقویت شده بود. لیل رد اکسپرس همچنین به محور عقب ۹.۲۵ اینچی با نسبت دنده ۳.۵۵:۱ و یک گیربکس اتوماتیک تنظیمشده A-727 لودفلایت مجهز بود.
مدل سال ۱۹۷۹ تغییراتی را تجربه کرد، از جمله کاپوت تخت جدید و چراغهای جلوی مربع دوگانه بهجای مدلهای گرد اصلی. اما یک تغییر ناخوشایند نیز وجود داشت: افزودن مبدل کاتالیزوری و میللنگ ملایمتر، که عملکرد خودرو را کاهش داد، و همچنین کیلومترشمار ۸۵ مایل بر ساعت.
ارزش فعلی دوج لیل رد اکسپرس
وانت لیل رد اکسپرس که بر اساس مدل D150 ساخته شده بود، قیمت اولیه برچسبی حدود ۷٬۴۰۰ دلار داشت. در سال ۱۹۷۸ تنها ۲٬۱۸۸ دستگاه از آن تولید شد، اما پوشش رسانهای گسترده به محبوبیت آن افزود و در سال ۱۹۷۹ با وجود کاهش عملکرد، ۵٬۱۸۸ دستگاه دیگر به فروش رفت.


مدل ۱۹۷۸ به دلیل کمیابتر بودن و عملکرد بهتر، امروزه مطلوبیت بیشتری دارد و قیمت بالاتری نیز دارد.
قیمتگذاری وانت دوج لیل رد اکسپرس:
دوج لیل رد اکسپرس ۱۹۷۸: ۲۵٬۷۰۰ دلاردوج لیل رد اکسپرس ۱۹۷۹: ۲۲٬۷۰۰ دلار
با توجه به ابزارهای ارزیابی هاگرتی، یک مدل ۱۹۷۸ در وضعیت خوب حدود ۲۵٬۷۰۰ دلار ارزش دارد، در حالی که مدل ۱۹۷۹ کمی ارزانتر و حدود ۲۲٬۷۰۰ دلار است. مدلهای ۱۹۷۸ کمیابتر هستند، اما چندین نمونه از فروش مدلهای ۱۹۷۹ گزارش شده است، از جمله یک دوج لیل رد اکسپرس مدل ۱۹۷۹ با ۶۵٬۰۰۰ مایل کارکرد که در سال ۲۰۲۳ به قیمت ۱۷٬۲۵۰ دلار فروخته شد.





