تازه های روز

پنجم فوریه روز جهانی نوتلا + حقایق جالب درباره نوتلا

۵ فوریه روز جهانی نوتلا است. نوتلا در طول سال‌ها حضور خود، محبوبیت بسیاری کسب کرده و به یک خوراکی لذیذ در جهان تبدیل شده است، به‌طوری‌که حالا برای خود یک روز خاص و ویژه در پنجم فوریه دارد.

روش‌های مختلفی برای مصرف این کرم شکلاتی و فندقی وجود دارد که از جمله کاربردهای آن می‌توان به استفاده به‌عنوان دیپ برای خوراکی‌هایی مثل پِرِتزل (نوعی نان شور با شکل ظاهری پیچیده که در بسیاری از کشورها به عنوان میان‌وعده مصرف می‌شود) و میوه اشاره کرد. همچنین می‌توان آن را بر روی نان تست پخش کرد یا حتی در تهیه کیک‌ها و کوکی‌ها به‌کار برد.

در این مطلب از روزیاتو، به مناسبت روز جهانی نوتلا، با چندین حقیقت جالب درباره این خوراکی شکلاتی آشنا خواهیم شد.

تاریخچه نوتلا

اولین شیشه نوتلا توسط پیِترو فِرِرو در آلبا (شهری کوچک در منطقه پِیِمونت ایتالیا) فروخته شد. شرکت فِرِرو همچنین دیگر شیرینی‌ها و شکلات‌های محبوبی همچون تیک‌تاک، شکلات کیندر و فرِرو روشه را نیز تولید کرده است. پیِترو فِرِرو، مخترع نوتلا، با مجموعه گسترده‌ای از محصولات خوراکی در کارنامه‌ خود، هنگام مرگش در سال ۲۰۱۵، ثروتی بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار داشت که او را به ثروتمندترین مرد ایتالیا تبدیل کرد. بنابراین تعجبی ندارد که نوتلا در سراسر جهان محبوب باشد. جالب‌تر اینکه هر ۲.۵ ثانیه، یک شیشه نوتلا به فروش می‌رسد؛ مقدار نوتلای فروخته‌شده در هر سال به حدی است که اگر شیشه‌های آن را کنار هم بچینیم، می‌توانیم ۱.۸ بار به دور کره زمین بچرخیم! علاوه بر این، مقدار شکلات تولید شده سالانه نوتلا، به اندازه وزن ساختمان امپایر استیت نیویورک است.

شرکت سازنده نوتلا، یک‌چهارم میزان تولید جهانی فندق را مصرف می‌کند، به طوری که هر شیشه نوتلا حاوی حدود ۵۰ فندق در خودش است.

نوتلا تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته تا به شکل کرم شکلاتی شیرین و لذیذی که امروز از آن لذت می‌بریم، تبدیل شود. در سال ۱۹۴۶، فررو محصولی ساخته‌شده از فندق را در قالب یک تکه خوراکی سفت و جامد درست کرد. در دوران جنگ جهانی دوم، کمبود شکلات در آن احساس شد و به همین دلیل او با افزودن فندق به مخلوط شکلات، توانست مقدار بیشتری از آن را تولید کند. اما فررو بعدها تصمیم گرفت تا تغییراتی در دستورالعمل آن ایجاد کند تا این محصول دارای قوامی نرم و کرمی باشد. این محصول با نام سوپرکریما به مدت ۱۲ سال توسط فررو به فروش می‌رسید، تا اینکه پسرش تصمیم گرفت دستورالعمل ساخت این خوراکی را به‌طور کامل تغییر داده و نام نوتلا را برای آن انتخاب کند.

در دهه ۱۹۶۰، محبوبیت نوتلا در ایتالیا به اوج خودش رسید. به طوری که اگر کودکی با یک تکه نان به بازار می‌رفت، افرادی که در مغازه‌ها و غرفه‌ها کار می‌کردند، لایه‌ای نازک از این کرم خوشمزه را بر روی آن می‌مالیدند؛ این عمل بعدها با نام «پخش کردن نوتلا» معروف شد.

در پنجم فوریه سال ۲۰۰۷، روز جهانی نوتلا، توسط وبلاگ‌نویس آمریکایی، سارا روسو، ایجاد شد و اکنون این روز در سراسر دنیا نیز جشن گرفته می‌شود. فروشگاه‌ها نیز پیشنهادات ویژه‌ای با تم نوتلا برای لذت بردن افراد از این روز ارائه می‌کنند.

برخلاف تصور عموم، ماده اصلی نوتلا به جای فندق و شکلات، شکر است. در واقع، هر قاشق غذاخوری از این کرم، ۱۰۰ کالری دارد! اما اگر به دنبال دلیلی برای لذت بردن از آن هستید، باید بدانید که هر شیشه نوتلا حاوی ۲۰ گرم پروتئین است.

یکی از شایعات معروف و جالبی که در فضای مجازی منتشر شد، این بود که درب شیشه‌های نوتلا یک چاقوی مخفی برای استفاده هنگام پخش کردن نوتلا دارد. این شایعه در سال ۲۰۲۰ توسط یک ویدیو در تیک‌تاک منتشر شد که گفته بود، زیر درب شیشه نوتلا یک چاقوی پلاستیکی تعبیه شده است. اما این شایعه به سرعت رد شد و به‌طور رسمی اعلام شد که درب شیشه نوتلا هیچ چاقوی مخفی ندارد و این فقط یک شایعه در فضای مجازی بوده که به سرعت مورد توجه قرار گرفته.

سال ۲۰۱۷، چند دزد در آلمان موفق شدند تا ۲۰ تن نوتلا را به سرقت ببرند. البته این اولین باری نبود که محصولات نوتلا دزدیده می‌شد؛ پیش از این، در سال ۲۰۱۳، پنج تن از این محصول در یک دزدی مشابه به سرقت رفته بود.

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا