اخبار دین

امام رضا(ع) پرچمدار گفتگوی بین‌الادیانی/ زیارت محور وحدت است

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ،این نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام با تأکید براینکه روش گفت و گو محور امام رضا(ع) در تاریخ جاری و ساری است، اظهار داشت: با آنکه قرنها از دوران طلایی امامت امام هشتم(ع) گذشته است، اما به برکت سیره و روش آن حضرت، بارگاه منو رضوی در همان جایگاه نقش آفرینی می­کند. وی افزود: بارگاه رضوی در ایجاد پیوند بین پیروان ادیان نقش مهمی ایفا می­کند. پاک نیا با بیان اینکه حرم رضوی مورد توجه همه انسانهای مشتاق حقیقت است، بیان کرد: در همه ادیان زیارت و سلام بر خوبان و بزرگان وجود دارد زیرا زیارت اولیای الهی یک امر فطری و عقلی است که هر انسانی با قطع نظر از اعتقادات خود به آن نیاز دارد.

بنابر روایت شبستان، وی تأکیدکرد: سلام و زیارت مختص اسلام نیست و در همه ادیان مورد پذیرش است. سلام و زیارت خوبان در فرهنگ اسلامی یکی از مفاهیمی است که مورد توجه شریعت واقع شده است. در قرآن کریم از این واژه و مفهوم ارزشمند خطاب به همه اولیای الهی استفاده شده زیرا یک شیوه دینی در همه ادیان توحیدی است.

حجت الاسلام پاک نیا در ادامه بیان کرد: در طول تاریخ زیارت بارگاه امام رضا(ع) محور وحدت بوده است. علاوه بر شیعیان و مسلمانان، پیروان سایر ادیان نیز به حرم رضوی توجه داشته و در ردیف ارادتمندان آن حضرت بوده اند. نویسنده کتاب قصه های قرآن با بیان اینکه وحدتی که در حرم حاصل می­شود نتیجه نیاز فطری وروحی انسان به خلوت با خدای خود است، گفت: حرم مطهر رضوی یکی از بهترین اماکنی است می­توان حضور خدا را در آن احساس کرد. وی افزود: برخی از مسیحیانی که به تازگی به دین اسلام مشرف شده اند، می گویند حرم امام رضا با کلیسا تفاوت اساسی دارد، مهمترین تفاوت را در همگانی بودن آن می­دانند. کلیسا برنامه های خاص و زمان حضور مشخصی دارد. اما درب حرم مطهر رضوی همیشه و به روی همه باز است.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام، تقویت باورهای دینی را دیگر دستاورد وجود بارگاه رضوی عنوان کرده و افزود: پیروان راستین همه ادیان به این جایگاه حرم رضوی باور دارند و تنها وهابیون و پیروان این تفکر سلفی منکر آن هستند. پاک نیا در ادامه به بیان خاطره­ای از یک خاخام یهودی پرداخت که در بارگاه فبله هفتم به آرامش دست یافته است و گفت: این حکایتها نشان از اعتقاد مشترک پیروان ادیان به این باوردینی است.
نویسنده کتب اعتقادی و تاریخی، با اشاره به آثار زیارت در تحول اعتقادی افراد، گفت: اگر زیارت به شناخت امام منتهی شود، باعث تحول اعتقادی در زائر می­شود. علاوه بر این محیط معنوی حرم باعث تبلور عشق و محبت به امام شده و به کمال انسان کمک می­کند.

پاک نیا با بیان اینکه این آثار معنوی و اعتقادی بارگاه رضوی در طول تاریخ مشاهده شده است، این مکان مقدس را ملجأ موحدان عالم عنوان کرده و اظهار کرد: شخصیت امام رضا(ع) در ایجاد فضای گفتمان و گفت و گوی بین الادیانی در حرم تسری یافته است. به همین دلیل زائرانی از مذاهب و ادیان دیگر به شوق دیدار بارگاه به ارض اقدس طوس سفر می­کنند.

این نویسنده سیره اهل بیت علیهم السلام با بیان اینکه زیارت اعلام وفاداری به اصول انسانی و ادیان است، آن را موجوب دست یافتن به معیارهای انسانی عنوان کرده و گفت:  مبانی اخلاقی و انسانی وجه مشترک همه ادیان ابراهیمی است و از این روی زیارت امام هشتم و حرم مطهر را باید محور وحدت پیروان ادیان دانست، همانگونه که امام هشتم در مناظرات خود ثابت کردند که محور گفت و گوی ادیان هستند. 

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا