بی وای دی شنزن، کشتی جدید شرکت خودروسازی چینی که توانایی حمل ۹۲۰۰ دستگاه خودرو را دارد، به صورت رسمی وارد فاز عملیاتی شد. این کشتی بزرگترین حملکننده خودرو در جهان است، که جاهطلبی غول سازنده خودروهای برقی برای تقویت جایگاه خود در بازارهای بینالمللی را نشان میدهد. پس از افزایش فروش محصولات برند چینی در سال گذشته، این شرکت پیشگام در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار جهانی در سال ۲۰۲۵ است.
BYD سال گذشته رکورد فروش ۴.۲۵ میلیون خودرو با منابع انرژی جدید یا NEV را به ثبت رساند. این رکورد افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ را نشان داد. این آمار شامل خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی میشود.
اگرچه هنوز برخی از خودروسازان نتایج فروش سالانه خود را منتشر نکردهاند، اما انتظار میرود که BYD در این زمینه از شرکتهای بزرگی مانند فورد، هوندا و نیسان پیشی گرفته باشد. در عین حال، امسال میتواند سال بسیار بهتری برای خودروساز چینی باشد.
چهارمین کشتی بی وای دی برای حمل خودرو
براساس گزارشی جدید از سرویس خبری چین، چهارمین کشتی این شرکت با نام BYD شنژن وارد فاز عملیاتی شده است.
حملکننده خودرو جدید یعنی کشتی بی وای دی شنزن، بزرگترین نمونه از آن در جهان و قادر به انتقال ۹۲۰۰ دستگاه خودرو است. از سال ۲۰۲۴، BYD با هدف گسترش جایگاه خود در بازارهای خارجی جدید، چهار کشتی حملکننده خودرو را معرفی و بهرهبرداری کرده است.
اولین نمونه با نام BYD اکسپلورر شماره ۱ در ژانویه ۲۰۲۴ عملیاتی شد. این کشتی تاکنون چندین سفر به اروپا از جمله اسپانیا و آلمان داشته و در برزیل نیز لنگر انداخته است.
دومین کشتی با نام BYD چانگژو در اوایل دسامبر ۲۰۲۴ و پس از آن BYD هفئی در هفته گذشته به بهرهبرداری رسید. هر سه میتوانند تا ۷۰۰۰ وسیله نقلیه را حمل کنند.
هفئی هفته گذشته با حمل ۵۰۰۰ خودروی برقی وارد دریا شد. BYD گفته است که این کشتی روند بینالمللیسازی خودروهای برقی چینی را تسریع خواهد کرد.
کشتی بی وای دی شنزن، نه تنها بزرگترین کشتی حامل خودرو در جهان بلکه از نظر سازگاری با محیط زیست نیز بهترین است. این کشتی جدید برای اولین بار در جهان از بستههای باتری جعبهای و ژنراتورهای تسمه-محور بهره میبرد.
برنامههای بیوایدی برای توسعه بازار فروش محصولاتش
BYD در حال حاضر وارد بازار ۱۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان شده است، اما برای رشد بیشتر در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی میکند. سال گذشته، BYD با تولید بیش از ۱.۷۷ میلیون دستگاه خودرو و اختلاف ۴۵۰۰ خودرو نسبت به تسلا در صدر قرار گرفت. این شرکت موفق شد به بزرگترین خودروساز برقی جهان تبدیل شود.
البته در سال ۲۰۲۴، تسلا با ۱.۷۸ میلیون دستگاه در مقایسه با ۱.۷۶ میلیون دستگاه BYD، خودروهای الکتریکی بیشتری به مشتریان تحویل داده است.
با ظهور رقبای جدید در چین، BYD به سرعت در حال ورود به بازارهای خارجی جدید است. BYD پس از ورود به ژاپن در سال ۲۰۲۳، بازاری که تحت سلطه خودروسازان داخلی بود، در سال ۲۰۲۴ خودروهای برقی بیشتری نسبت به تویوتا فروخت.
هفته گذشته، BYD پس از عرضه اولین مدل برقی خود در کره جنوبی با قیمت کمی بیش از ۲۰ هزار دلار، هیوندای و کیا را در بازار داخلی خودشان به چالش کشید.
بی وای دی، غول بزرگ خودروسازی در دیترویت آسیا!
پیشرفت رو به رشد BYD، خودروسازان قدیمی را مجبور به انجام اقدامات جدی برای جا نماندن از شرکت چینی میکند. به عنوان مثال، نیسان و هوندا در حال برنامهریزی برای همکاری در ساخت خودروهای برقی برای مقابله با BYD هستند.
در تایلند معروف به «دیترویت آسیا»، خودروسازان ژاپنی شاهد کاهش سهم بازار خود از ۹۰ درصد به تنها ۷۶ درصد طی دو سال گذشته به دلیل حضور رو به رشد BYD بودهاند.
با عرضه خودروهای برقی جدید در مکزیک، برزیل، اروپا، سنگاپور، تایلند و بسیاری مناطق دیگر در سال جاری، انتظار میرود BYD در سال ۲۰۲۵ حتی رشد بیشتری نسبت به گذشته را تجربه کند.