تینا مزدکی_ بیش از ۲۱ سال از بازنشستگی آخرین هواپیمای مافوق صوت کنکورد میگذرد؛ با بازنشتگی این هواپیما اولین باری بود که بشریت به طور کامل یک قابلیت فناوری را از دست میداد. بخشی از اهمیت این هواپیمای تجاری قابلیت کروز مافوق صوت آن بود، تا حدی هم اقتصادی بود و تا حدودی سیاسی.
سرمایهگذاری برای توسعه چنین هواپیمایی، پر خطر است، برخی از شرکتها از نظر مالی در این مسیر سقوط کردند. تنها تعداد کمی از شرکتها امیدوار بودند که بتوانند یک هواپیمای مسافربری توسعه دهند که قادر به پرواز با سرعت مافوق صوت است. این هدف توسط بوم دنبال شد و در حال حاضر به نظر میرسد که او در این مسیر موفق است.
این هواپیما با ۱۱ پرواز آزمایشی بر روی رسیدن به سرعت مافوق صوت متمرکز بود. طی آخرین پرواز ۴۴ دقیقه ای در ارتفاع ۲۹۴۸۱ فوتی (۸۹۸۶ متری) با خلبان آزمایشی ارشد تریستان گپتو براندنبورگ توانست نمونه اولیه هواپیما را به سرعت فراصوت صوت برساند. نقطه مافوق صوت، نقطهای است که XB-۱ تحت حداکثر فشار دینامیکی ۳۸۳ گره معادل سرعت هوا (KEAS) قرار می گیرد، که فشاری بر بدنه و بال ها بیشتر از فشاری است که هنگام پرواز مافوق صوت با سرعت ۱.۱ ماخ تجربه میکند. به طور خلاصه، XB-۱ چیزی را که زمانی سد صوتی نامیده میشد را تحت فشار قرار داد و به نوعی میتوان گفت که آن را هل داد.
به گفته بوم، این یک نقطه عطف کلیدی در برنامه آزمایشی بود زیرا این فشار دینامیکی تأثیر جدی بر عملکرد هواپیما و به ویژه کنترل پرواز دارد. اگر دادههای پرواز یازدهم امیدوارکننده باشد، مهندسان این شرکت میتوانند تصمیم بگیرند که به پرواز آزمایشی دیگری نیاز است یا نه.
منبع: newatlas
۲۲۷۳۲۳