20 بازی برتر که دوران کنسول ایکس باکس 360 را تعریف کردند
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 28 آذر 1404 ساعت 11:34
ایکس باکس 360 یکی از کنسولهای محبوب و پرطرفداری بود که با این 20 بازی برتر تعریف شد و دوران باشکوهی باری گیمرها ساخت.
ایکس باکس 360 به تازگی 20 سالگی خود را جشن گرفته و هم اکنون بهترین زمان برای معرفی بازیهایی است که این کنسول به یادماندنی و خاطره انگیز را تعریف کردند. این دستگاه جادویی نه فقط یک دستگاه موفق، بلکه محبوبترین کنسولی است که مایکروسافت ساخته. این محبوبیت بیدلیل نیست، زیرا این کنسول توانست دومین ایکس باکسی باشد که با ترکیب سخت افزاری قدرتمند و نرم افزار نوآورانه، جسورانه و ساختارشکن، نسلی ماندگار را رقم بزند و بیش از 8 سال دوام بیاورد.
فهرست مطالب
معرفی 20 بازی برتر کنسول ایکس باکس 360
هر کنسولی به واسطه چندین بازی محبوب و پرطرفدار به اوج شهرت رسیده و این موضوع راجع به پلی استیشن هم صدق میکند. همانطور که با شنیدن نام PS یاد محبوبترین بازیهای آن میافتید، با شنیدن نام Xbox 360 به بازیهای جذاب و خاطره انگیزی میرسیم که روزگاری گیمرهای زیادی را پای کنسول نگه میداشتند. در این مطلب 20 بازی محشری که ایکس باکس 360 را تعریف کردند، معرفی میکنیم.
20. 1vs100


یکی از آزمایشهای جسورانه مایکروسافت در دوران ایکس باکس ۳۶۰، بازی 1vs100 بود. این بازی یک مسابقه زنده به سبک برنامههای تلویزیونی بود که در آن بیشتر بازیکنان به صورت تصادفی در نقش تماشاگران قرار میگرفتند، ۱۰۰ نفر خوش شانس به The Mob راه پیدا میکردند و تنها یک نفر به عنوان The One انتخاب میشد.
برای اجرای بازی باید در زمانهای مشخصی آنلاین میشدید و انجام بازی به شکلی نبود که بتوانید هر زمان از شبانه روز که میخواهید از تجربه آن لذت ببرید. مایکروسافت 1vs100 را با یک مجری زنده از استودیویی در سیاتل اجرا میکرد، اما اگر در این بازی شرکت میکردید، پاداشهایی واقعی نصیبتان میشد. در برخی موارد جوایزی مثل مایکروسافت پوینتز تا سقف ۱۰٬۰۰۰ پوینت برای نفر برتر (معادل 125 دلار)، یا حتی بازیهای رایگان Xbox Live Arcade به برندگان داده میشد.
این تجربه اجتماعی منحصربهفرد، نمونه کاملی از ریسکهای خلاقانه و سرمایهگذاریهای آنلاین مایکروسافت در دوران ایکس باکس ۳۶۰ بود. گرچه بردن جوایز کار دشواری بود و ممکن است پیش خودتان بگویید که ارزش زیادی نداشته، اما کسانی که این بازی را تجربه کردهاند، میدانند که به شدت خاطره انگیز و رقابتی است و عمر کوتاهی نیز داشت.
بیشتر بخوانید
19. Viva Piñata


خیلی قبلتر از اینکه کمپانی مایکروسافت بابت خرید اکتیویژن – بلیزارد 69 میلیارد دلار بپردازد، در سال 2002 میلادی با خرید سهام کنترلی استودیو قدرتمند Rare که از توسعه دهندگان مهم نینتندو شناخته میشد، جهان را شوکه کرد. این معامله با بودجه 375 میلیون دلاری انجام شد و با احتساب نرخ تورم امروز، بیش از 600 میلیون دلار بوده است.
بازی Viva Piñata اولین بازی Rare برای مایکروسافت نبود و پیش از آن بازی قابل قبول اما فراموش شده Grabbed by the Ghoulies در سال ۲۰۰۳ عرضه شد و Rare در سال ۲۰۰۵ دو عنوان نسبتا قدرتمند برای عرضه اولیه ایکس باکس ۳۶۰ منتشر کرد که عبارتنداز: Kameo و Perfect Dark Zero. نخستین موفقیت واقعی این استودیو برای ایکس باکس، Viva Piñata در سال ۲۰۰۶ بود. (یک شبیهساز زندگی که در آن باغ خود را پرورش میدادید و از حیوانات بامزهای به شکل پینیاتا نگهداری میکردید)
با نگاهی به گذشته، میتوان گفت Viva Piñata جلوتر از زمان خود بود و به نظر میرسد در دنیای امروز که Animal Crossing به موفقیتی عظیم برای نینتندو تبدیل شده، پتانسیل درخشش بسیار بیشتری میداشت. با این حال، حتی در دوران ایکس باکس ۳۶۰ هم این بازی نخستین نقطه عطف و اثر شاخص Rare روی پلتفرم جدیدش محسوب میشد.
بیشتر بخوانید
18. Lost Odyssey


هیچ کدام از کنسولهای سری ایکس باکس تاکنون نتوانستهاند جایگاه سفت و محکمی در بازار بازیهای ویدیویی ژاپن به دست آورند، اما نمیتوان گفت مایکروسافت هرگز تلاشی برای تصاحب این جایگاه نکرده است. بدون شک، بزرگترین تلاش این شرکت در دوران ایکس باکس ۳۶۰ صورت گرفت و آن زمانی بود که این غول آمریکایی برای جلب نظر مخاطبان ژاپنی با هیرونوبو ساکاگوچی، خالق افسانهای مجموعه Final Fantasy، همکاری کرد و در تأمین مالی استودیو تازه تأسیس او، Mistwalker، نقش داشت.
دو بازی نقش آفرینی ژاپنی که Mistwalker برای مایکروسافت ساخت، به بخشی از تاریخ ایکس باکس تبدیل شدند. اولین آن بازی Blue Dragon بود. بازی ماجراجویی کارتونی با طراحی هنری یکی دیگر از اسطورهها، آکیرا توریاما که در سال ۲۰۰۶ در ژاپن و در سال ۲۰۰۷ در بازار خانگی ایکس باکس یعنی آمریکا منتشر شد. اما این بازی دوم بود که تأثیر واقعی را گذاشت و آن Lost Odyssey است.
این اثر به یادماندنی تاریک و جدی که با موتور Unreal ساخته شده و حماسهای عظیم روی چهار دی وی دی بود، به صنعت بازیهای ویدیویی نشان داد که ایکس باکس میتواند در ژانر JRPG شانه به شانه سونی و نینتندو رقابت کند و صرفا یک پلتفرم قدرتمند برای نقشآفرینیهای غربی نیست. پس از آن، دیگر کسی در تواناییهای ایکس باکس در ژانر RPG تردید نداشت.
بیشتر بخوانید
17. Dead Rising


به طور پیش فرض هر بازی که در چند ماه نخست عرضه ایکس باکس ۳۶۰ منتشر میشد و همزمان روی ایکس باکس اصلی هم در دسترس نبود، یک عنوان انحصاری ایکس باکس ۳۶۰ تلقی میشد، زیرا پلی استیشن ۳ تا اواخر سال ۲۰۰۶ عرضه نشد. یکی از ماندگارترین بازیهای انحصاری این پلتفرم، بازی در ژانر زامبی بود که Dead Rising نام داشت.
بازی Dead Rising از کپکام که تهیه کنندگی آن را کیجی اینافونه، خالق مگامن، بر عهده داشت، چیزی بود که واقعا تا آن زمان مشابهش را ندیده بودیم: یک بازی AAA که در یک مرکز خرید عظیم جریان داشت و در هر لحظه صدها زامبی دیوانهوار روی صفحه نمایش داده میشدند. تعداد زامبیها بسیار زیاد بود و انگار که از زمین میجوشیدند.
این بازی روایت منحصربهفردی داشت که بر پایه زمانبندی طراحی شده بود. شما سه روز درون بازی فرصت داشتید داستان را به پایان برسانید و امیدوار باشید که از مرکز خرید زامبی زده فرار کنید. با چنین ساختار بازی میتوانستید پایانهای متفاوتی را رقم بزنید و در نتیجه انگیزه برای ادامه دادن بازی و تکرار آن بالا بود.
همچنین این امکان وجود داشت که در نقش یک عکاس خبرنگار به نام فرانک وست، هر چیزی در مرکز خرید را تبدیل به سلاح کرده و از آن استفاده کنید. در عین حال، با گرفتن عکسهای بینقص از وحشت اطرافتان، امتیاز بیشتری کسب میکردید و از مجموع این امتیازها، شانس زنده ماندن شما بیشتر میشد. Dead Rising نه فقط یکی از بازیهای شاخص سال نخست ایکس باکس ۳۶۰ بود، بلکه به ما نشان داد دوران HD میتواند تجربههای کم نظیری در اختیار ما قرار دهد که پیش از آن هرگز نداشتهایم.
بیشتر بخوانید
16. Geometry Wars: Retro Evolved


ایکس باکس لایو آرکید یک برنامه درخشان و موفق بود که سعی داشت با معرفی بازیهای مستقل و کوچک گزینشی در هر هفته، شور و شوق گیمرها را افزایش دهد و به خوبی توانست با این فرمول در شکلدهی هویت ایکس باکس 360 موثر واقع شود. یکی از پربازدیدترین بازیهای این برنامه، Geometry Wars: Retro Evolved بود که یک مینی گیم جذاب به شمار میرفت.
ایده Geometry Wars بسیار ساده بود: تا آنجا که میتوانید دوام بیاورید و در طول بازی سعی کنید دشمنان متعدد خود را از بین ببرید. برای بسیاری از گیمرها، وقتی نام Xbox Live Arcade به میان میآید، اولین چیزی که به ذهنشان میرسد Geometry Wars: Retro Evolved است.
بیشتر بخوانید
15. Ninja Gaiden 2


پلی استیشن بازی محشر خدا جنگ را داشت و ایکس باکس سراغ Ninja Gaiden رفت. بازآفرینی ریو هایابوسا از این بازی باعث شد تا جایگاه ایکس باکس به عنوان یک پلتفرم جدی برای بازیهای ساخته شده در ژاپن تثبیت گردد و گیمرها را برای دنباله انحصاری ایکس باکس 360 آماده کند. سطح انتظارات بعد از این بازی افزایش پیدا کرد و موجی از گیمرها در انتظار رونمایی از کنسول جدید بودند.
نسخه جدید این بازی سلاحهای بیشتر، باس فایتهای قویتر و وضوح تصویر بالاتری ارائه میداد، چرا که Ninja Gaiden حالا به صورت کامل در دنیای HD حضور داشت (نکته جالب اینکه نسخه اول از همان سال ۲۰۰۵ به طور بومی از تصویر عریض پشتیبانی میکرد) و البته، به لطف سیستم جدید قطع اعضای بدن، خونریزی بسیار بیشتری هم به بازی اضافه شده بود.
اکشن Ninja Gaiden 2 بهمراتب خشنتر شده بود، چرا که حالا میتوانستید دستها، پاها و سر دشمنانتان را از بدنشان جدا کنید. این ویژگی فقط سیستم مبارزات فوق العاده سریع و دقیق بازی را تقویت میکرد، هرچند حتی این همه پیکسل اضافه هم نتوانست مشکل دوربین آزاردهنده را کاملا برطرف کند. متأسفانه، این بازی آخرین مشارکت تومونوبو ایتاگاکی، مغز متفکر این مجموعه، در فرنچایز بود، اما در زمان عرضه، Ninja Gaiden 2 به وضوح نشان داد که ایکس باکس ۳۶۰ مقصد اصلی برای تجربه بهترین نمونهها از هر ژانری است.
بیشتر بخوانید
14. Braid


یکی از رویدادهای خاطره انگیزی که طرفداران ایکس باکس با آن آشنا هستند، Summer of Arcade است که در آن به طور سالانه مایکروسافت تلاش میکرد تا ماههای خلوت تابستان را با 4 تا 5 بازی در هفته به وجد آورد. (معمولا در فصل تابستان خبری از عرضه بازیهای جدید نبود) اولین رویداد در سال 2008 آغاز شد و استاندارد را از همان ابتدا بالا برد.
در آن دوره، بازیهایی مثل Galaga Legions، Bionic Commando: Rearmed، Geometry Wars: Retro Evolved 2، Castle Crashers و یک بازی جذاب دیگر به نام Braid از توسعه دهنده ناشناختهای به اسم جاناتان بلو عرضه شدند. هرچند Braid از نظر مقیاس کوچکتر از یک بازی پرهزینه مرسوم بود، اما به لطف سبک هنری نقاشی گونه منحصربهفرد و معماهای چالشبرانگیز مبتنی بر دستکاری زمان، از نظر ظاهر و هوش طراحی چیزی کم نداشت.
بیشتر بخوانید
13. Crackdown


بازی جذاب Crackdown روی یک شمشیر دو لبه راه میرفت، چرا که با بتای بازی Halo 3 عرضه شد و هر کسی که این بازی را خریده بود، قصد داشت برای اولین بار طعم خوش بخش مولتی پلیر هالو 3 را بچشد، اما خیلی زود مشخص شد که این بازی کیفیت و گیم پلی خوبی دارد. Crackdown را دیوید جونز، خالق بازی GTA ساخته و در آن بازیکنان در دنیایی شبیه به کتابهای کمیک رها میشوند تا در نقش یک ابرقهرمان بالقوه، مأموریت خود را به سرانجام برسانند.
در این بازی آزادای عمل کامل دارید و میتوانید هر جایی که خواستید بروید و هر کاری را امتحان کنید. این یعنی میتوانید مستقیما سر وقت رئیس اصلی یکی از باندهای Crackdown بروید و تلاش کنید او را شکست دهید. (البته در ابتدا قدرت کافی برای شکست دادن او را ندارید) در بازی موردبحث به معنای واقعی کلمه با شکست دادن دشمنان و کسب تجربه، قویتر میشوید و میتوانید به تدریج آنها را از پای در آورید.
برای مثال با مبارزه تن به تن، به کارگیری سلاح گرم یا استفاده از وسایل نقلیه، میتوانید امتیاز جمع کنید. در نهایت قدرت پریدن با یک جهش از روی ساختمانهای بلند و پرتاب ماشینها با یک حرکت دست و کارهای بیشتر دیگر به شما داده میشود. در دورهای که بازیهای سندباکس محدود بودند، Crackdown تجربهای سرگرم کننده و تازه بود که ارزش تجربه کردن داشت.
بیشتر بخوانید
12. Forza Motorsport 3


چرا فورزا موتور اسپرت 2 که اولین نسخه این مجموعه روی ایکس باکس 360 بود در این فهرست نیامده و فورزا موتور اسپرت 3 ماندگار شده است؟ چون FM3 جایی بود که فورزا از گرن توریسمو عبور کرد و به بهترین مجموعه شبیه ساز رانندگی جهان تبدیل شد. از نظر بصری، این سری همیشه استاندارد بالایی تعیین کرده بود و دومین حضورش روی ایکس باکس ۳۶۰ هم در این زمینه با تمام توان پیش رفت. فهرست خودروها هم هیچ وقت ناامیدکننده نبود.
اما چیزی که Forza Motorsport 3 به بازی اضافه کرد، مکانیک Rewind بود؛ قابلیتی که به شما اجازه میداد با فشردن دکمه Y، در صورت تصادف یا پیچیدن بیش از حد تند، چند ثانیه به عقب برگردید. البته میتوانستید این ویژگی را غیرفعال کنید، اما همین قابلیت، لایهای ضخیم از دسترس پذیری و صمیمیت را به شبیهسازی اضافه کرد که پیش از آن همیشه تا حدی خشک و بیش از حد جدی به نظر میرسید.
بیشتر بخوانید
11. Left 4 Dead


والو و همکارش Turtle Rock Studios عملا روند بازیهای شوتر PvE چهارنفره را با Left 4 Dead آغاز کردند؛ یک شوتر فوقالعاده، گاهی ترسناک و به یادماندنی! در این بازی، شما از میان چند کمپین پنج مرحلهای عبور میکنید، در حالی که موجهای حملات زامبی توسط هوش مصنوعی بر سر شما فرود میآید و همزمان برای منابع محدود هر نقشه تلاش میکنید تا به اتاق امن پایان هر فصل برسید.
مکانیکهای بازی ساده اما لذت بخش بودند و به لطف جایگذاری همیشه متغیر دشمنان عادی و ویژه توسط Director، هیچ دو تجربهای دقیقا شبیه هم نبودند. علاوه بر این، اتمام کامل یک کمپین تنها ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول میکشید؛ بنابراین، شما و دوستانتان میتوانستید به Xbox Live متصل شوید، با هم سرگرم شوید و از تجربه این بازی مولتی پلیر لذت ببرید.
در عصر کنونی بازیهای سرویس زنده با طول عمر طولانی که تلاش میکنند شما را در چرخهای بیپایان از جمعآوری آیتمها نگه دارند، چنین طراحی تقریبا نوستالژیک به نظر میرسد. Left 4 Dead هم زمان بازیکنان را محترم شمرد و هم به بهترین شکل از آن استفاده کرد. بسیاری از بازیها پس از آن از آن الگوبرداری کرده، اما هیچ کدام هرگز به سطح آن نرسیدهاند.
بیشتر بخوانید
10. Limbo


گرچه Limbo در نیمههای عمر ایکس باکس ۳۶۰ عرضه شد، اما یکی از بازیهای نمادین Xbox Live Arcade به حساب میآید. لیمبو داستان ترسناک پسری را روایت میکرد که کسی دقیقا نمیداند که بود! این بازی از نظر مکانیک، هنر، انیمیشن، صدابرداری و… کمال مطلوب گیمرها بود.
عرضه این بازی جواب دندان شکنی بود به یکی از منتقدان سینما به نام راجر ایبرت که سه ما قبل از انتشار لیمبو گفته بود، بازیهای ویدیویی هنر خاصی نیستند و هرگز نمیتوانند باشند! لیمبو هویت ایکس باکس لایو آرکید را بازتعریف کرد و پلتفرم بازیهای مستقل و کوچک مایکروسافت را به یکی از بهترین ویژگیهای ایکس باکس 360 تبدیل کرد.
بیشتر بخوانید
9. Rock Band


اگر در اواخر دهه 2000 میلادی گیمر بودهاید، به احتمال زیاد با سبک بازیهای ریتمی که آغازگر آن گیتار هیرو بود آشنا هستید. استودیو هارمونیکس موزیک سیستمز بازی گیتار هیرو را توسعه داد و سپس آن را به اکتیویژن فروخت.
پس از آن، خالق این ژانر محبوب سراغ خلق بازی Rock Band رفت که یک بازی چهارنفره با تجربهای بینظیر بود. یک خواننده، یک گیتاریست، یک نوازنده باس و یک درامر با هم کار میکردند تا نتها را درست در زمان خود بزنند و احساس واقعی نوازندگان هنگام اجرای گروهی را به شکلی قانعکننده شبیهسازی کنند.
بازی راک بند واقعا ارزشمند بود و این ارزش بالا نه تنها به خاطر گیم پلی اصلی و تعامل چندنفره، بلکه به خاطر تعهدش به موسیقی بود. استودیو Harmonix هر هفته برای هشت سال با محتواهای قابل دانلود آهنگهای جدید به بازی اضافه میکرد و در نهایت آلبومهای کاملی به آن اضافه کرد. گرچه راک بند انحصاری ایکس باکس ۳۶۰ نبود، اما با این حال یکی از بازیهای تعیین کننده برای این کنسول محسوب میشود و در میان بازیهای بزرگ دیگری که در همان زمان عرضه شدند، جایگاه برجستهای دارد.
بیشتر بخوانید
8. The Elder Scrolls 4: Oblivion


حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از آغاز بازی نقش آفرینی اول شخص The Elder Scrolls 4: Oblivion، زمانی که برای اولین بار از زندان بیرون میآیید و وارد دنیای بازی میشوید و شروع به حرکت میکنید، دهانتان از تعجب باز میماند. شما وارد جهانی شدهاید که یک قدم جلوتر است و با کیفیت و وضوح بالا شما را به هر جایی که بخواهید، میبرد.
اینکه Oblivion تنها چهار ماه پس از عرضه ایکس باکس ۳۶۰ عرضه شد، باعث شد اولین بازی نقش آفرینی بتسدا روی کنسول از روز اول عرضه، شگفتانگیزتر به نظر برسد. در حالی که ایکس باکس ۳۶۰ شروع بسیار خوبی داشت، هیچ یک از بازیهای آن زمان شما را مجبور نمیکرد که فورا کنسول را بخرید. Oblivion چنین تقاضایی ایجاد کرد و کاربران را ترغیب به خرید یک دستگاه ایکس باکس 360 کرد.
گیم پلی با گرافیک خوب همراه شده بود تا یک تجربه عالی رقم بخورد. Oblivion دهها ساعت تجربه نقش آفرینی جهان باز در سبک فانتزی و قرون وسطایی ارائه میکرد و شامل مأموریتها و مکانهای خاطره انگیز بسیاری بود.
بیشتر بخوانید
7. BioShock


پیش از BioShock، داستان یک بازی شوتر اول شخص معمولا در درجه دوم اهمیت قرار داشت. البته Halo بود، اما آن یک استثنا به حساب میآمد. بایوشاک – محصول ذهن کن لوین، خالق شاهکار گیم پلی نوظهور System Shock 2 – عمق یک رمان بزرگ، پیچش داستانی یک فیلم به یادماندنی و گیمپلی بینظیری در حد بهترینهای هر بازی اکشن موجود در بازار را داشت.
این بازی در یک آرمان شهر شکست خورده به نام Rapture در زیر آب رخ میدهد، جایی که رویای اندرو رایان به کابوس بدل شده بود. بازیکنان که Rapture را کشف میکردند، با هیولاهای ترسناک و همچنین موجودات کنجکاو دیگری که لباس غواصی به تن داشتند و با دریل مسلح بودند، روبهرو میشدند.
اغراق نیست اگر بگوییم BioShock روایت داستانی در بازیهای ویدیویی را ارتقا داد و اینکه این بازی ابتدا به صورت انحصاری برای ایکس باکس ۳۶۰ عرضه شد، به تثبیت جایگاه دومین ایکس باکس به عنوان کنسولی ضروری برای سرگرمی اوقات فراغت گیمرها کمک کرد.
بیشتر بخوانید
6. Fable 2


درست نیست که بگوییم Fable 2 نسخه ایکس باکس ۳۶۰ بازی Zelda بود، اما یک بازی نقش آفرینی اکشن – ماجراجویی در مقیاس بزرگ بود که با جذابیت فراوان و سیستم منحصربهفردش شناخته میشد. (سیستمی که ظاهر فیزیکی شخصیت شما را بر اساس خوبی یا بدی انتخابهایتان تغییر میداد)
بازی Fable 2 تا حد زیادی وعدههای محقق نشده اولین تلاش طراح مشهور پیتر مولینو برای ایکس باکس اوریجینال را عملی کرد. نه، نمیتوانستید بذر بکارید و شاهد رشد آن و تبدیلش به درخت باشید، اما میتوانستید در دنیای Albion پرسه بزنید، با سگ وفادارتان با Hobbe بجنگید، سطح خود را ارتقا دهید و تعاملات سازنده داشته باشید و حتی عاشق شوید و با اهالی شهر زندگی کنید.
انتخاب بازیکن در قلب Fable 2 قرار داشت و این بازی را به یک تجربه نقش آفرینی فوق العاده و فراموش نشدنی برای کنسولی تبدیل کرد که تا قبل از آمدن ۳۶۰ عمدتا به عنوان کنسولی برای جولان بازیهای شوتر اول شخص شناخته میشد. هیچ بازی مشابه فابل وجود نداشته و هنوز هم ندارد و این سری در بهترین حالت خود با Fable 2، اولین نسخه آن برای ایکس باکس ۳۶۰، دیده شد و به شهرت رسید.
بیشتر بخوانید
5. Grand Theft Auto 4


گیمرهای زیادی در سرتاسر دنیا منتظر انتشار بازی Grand Theft Auto 4 بودند و نباید به این بازی جذاب و محبوب کم لطفی کرد. این بزرگترین بازی دنیا بود که وارد نسل جدیدی شده بود و ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 با قدرت بینظیری که داشتند، تجربهای کم نظیر در دنیای جهان باز آن فراهم میکردند.
نسخههای قبلی GTA معمولا انحصاری پلی استیشن بودند، اما GTA 4 همزمان برای ایکس باکس ۳۶۰ هم عرضه شد. مایکروسافت هم راضی نشد و برای انحصار موقت دو بسته ارتقایی بازی – یعنی The Lost and Damned و The Ballad of Gay Tony — هزینه زیادی پرداخت کرد.
پیتر مور، رئیس ایکس باکس آن زمان، این موفقیت بزرگ را با بالا زدن آستین دستش و نشان دادن لوگو GTA 4 که تتو کرده بود، جشن گرفت. با این اتفاق، ایکس باکس ۳۶۰ به بهترین پلتفرم برای تجربه اولین GTA نسل جدید تبدیل شد و کیفیت بالای هر دو بسته توسعه باعث شد که هیچ کس – نه مایکروسافت و نه بازیکنان – از این انتخاب پشیمان نشوند.
بیشتر بخوانید
4. Call of Duty 4: Modern Warfare


از روز اولی که کنسول ایکس باکس 360 عرضه شد، بازی کال آو دیوتی بود و همین موضوع موتور محرکه صعود و محبوبیت این بازی و تبدیل آن به یکی از بزرگترین فرنچایزهای بازی جهان شد، اما این Call of Duty 4: Modern Warfare بود که این سری را به اوج خود رساند.
شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما پیش از Modern Warfare، کال آو دیوتی فقط یک شوتر اول شخص در دوران جنگ جهانی دوم بود. Infinity Ward نه تنها زمان بازی را به دوران مدرن منتقل کرد، بلکه همه چیز را ارتقا داد. کمپین تک نفره فوق العاده پر از لحظات شوکه کننده بود و بخش چندنفره با همان سرعت بالای کشتار که سری به آن معروف بود، همراه با نقشههای بهیادماندنی، تجربهای بینظیر برای بازیکنان فراهم کرد.
این بازی درست پس از موفقیت عظیم Halo 3 و با اتصال ساده به دوستان از طریق Xbox Live عرضه شد و نقش ایکس باکس ۳۶۰ را به عنوان بهترین پلتفرم برای تجربه شوترهای چندنفره تثبیت کرد.
بیشتر بخوانید
3. Mass Effect


بازی Mass Effect به بازیکنان وعده یک اپرای فضایی واقعی را داد. یک سه گانه که انتخابهای شما روی روابطتان با شخصیتهای دیگر تأثیر میگذاشت و به نتایج و پایانهای منحصربهفردی منجر میشد. شخصیت شما میتوانست به بازیهای بعدی سه گانه منتقل شود و در نهایت تجربهای کاملا متفاوت از هر نقش آفرینی دیگری ارائه دهد.
این بازی – حماسهای بصری و خیره کننده با موتور Unreal از غولهای RPG در BioWare – وعده فوق را به خوبی عملی کرد. دنیای Mass Effect کاملا زنده به نظر میرسید، با گونههای بیگانه متعدد که در مرکز کهکشانی بازی با یکدیگر تعامل داشتند. شما در نقش کماندو شپارد بازی میکردید؛ انسانی که اولین فرد از گونه خود بود که به جمع اسپکترس، گروهی از پلیسهای فضایی با قدرت و آزادی فوق العاده برای محافظت از کهکشان، پذیرفته میشد.
بیشتر بخوانید
2. Gears of War


بازی Gears of War به قدری ارزشمند و مهم بود که وقتی توسعه دهندگان آن از مایکروسافت تقاضا کردند که حافظه رم ایکس باکس 360 را قبل از عرضه به دو برابر افزایش دهند، این غول فناوری قبول کرد. این بازی شاید بهترین بازی اکشن از نظر گرافیک بود که تنها 11 ماه پس از عرضه کنسول فوق منتشر شد، اما گیم پلی سوم شخص مبتنی بر کاور آن به همان اندازه جذاب به شمار میرفت. بازی ما را به سیاره Sera میبرد و در میانه جنگی بین انسانها و موجوداتی بیگانه و فرازمینی به نام Locust که قصد نابودی بشریت را دارند، رها میکند.
این بازی جذاب در اصل یک داستان جنگی است و در حالی که سیستم اکتیو ریلود، حرکات تمام کننده با تفنگ لنسر و بخش مولتی پلیر تیمی آن بینظیر و در سطحی فوق العاده بودند، شخصیتها همدلانه با یکدیگر برای بقا میجنگیدند. اعضای تیم با یکدیگر احساس برادری داشتند و ما با سفر جنگی آنها همراه میشدیم و لذت میبردیم. جای تعجب نیست که مایکروسافت بعدا این فرنچایز را با بودجه 2 میلیارد دلار خرید.
بیشتر بخوانید
1. Halo 3


گرچه بازی Halo در زمان عرضه ایکس باکس 360 منتشر نشد، اما وقتی دو سال پس از آمدن این کنسول به میدان آمد، یک رویداد بزرگ و مهم تلقی میشد. هالو 2 روی ایکس باکس اورجینال با یک پایان باز به پایان رسیده بود و هالو 3 به منزله یک پرونده مختومه برای این سری محسوب میشد. قدرت سخت افزار بازی افزایش پیدا کرد و داستان بازی این مرتبه به خوبی تمام شد و تجربهای رضایت بخش برای کاربران بود.
علاوه بر این، بخش مولتی پلیر ادامه دهنده بازی Halo 2 بود و با فورج که ابزار جدید ویرایش نقشه به حساب میآمد، بازیکنان میتوانستند نقشههای خود را بسازند. با نگاهی به گذشته، میتوان گفت که همین ابتکار عمل، نقطه اوج موفقیت و محبوبیت هالو بود و پیش از اینکه کال آو دیوتی عرضه شود، در صدر بازیهای شوتر اول شخص قرار داشت.
بیشتر بخوانید





