تیکاگو‌

10 تا از طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز

آیا می‌دانید طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان کدامند و چقدر از مسیرها را کوتاه کرده‌اند؟ این سازه‌های عظیم مهندسی، عبور و مرور را در سخت‌ترین نقاط زمین آسان می‌کنند.

ساخت تونل‌های جاده‌ای طولانی، نیازمند فناوری‌های پیشرفته و برنامه‌ریزی دقیق است. این تونل‌ها نه‌تنها زمان سفر را کاهش می‌دهند، بلکه با عبور از مناطق صعب‌العبور، به‌عنوان شریان‌های حیاتی حمل‌ونقل عمل می‌کنند و نمونه‌هایی برجسته از مهندسی تونل مدرن به‌شمار می‌آیند.

۱. تونل ریفیلکه، نروژ – ۱۴.۴۶ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

طولانی‌ترین تونل جاده‌ای زیردریایی جهان، تونل ریفیلکه است که ۱۴.۴۶ کیلومتر طول دارد و شهرهای استاوانگر و ریفیلکه در نروژ را به هم متصل می‌کند. این تونل در سال ۲۰۱۹ پس از هفت سال ساخت افتتاح شد و هدف آن کاهش وابستگی به کشتی‌ها و بهبود پروژه Rogfast است.

۲. تونل زیگانا، ترکیه – ۱۴.۴۸ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

تونل زیگانا با ۱۴.۴۸ کیلومتر طول، طولانی‌ترین تونل جاده‌ای ترکیه محسوب می‌شود که از دل کوه‌های خشن عبور کرده و جایگزین مسیر پربرف گذرگاه زیگانا شده است. ساخت این تونل در سال ۲۰۱۶ آغاز و در سال ۲۰۲۳ به پایان رسید و زمان سفر را تا ۲۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

۳. تونل موژایلینگ، چین – ۱۵.۲۲ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

تونل موژایلینگ در استان گانسو چین با طول ۱۵.۲۲ کیلومتر، در ارتفاعی بالا و منطقه‌ای زلزله‌خیز ساخته شده است. این تونل که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ ساخته شد، از فناوری مهار کابلی NPR برای مقاومت در برابر لرزش‌های زمین استفاده می‌کند و دارای دو لوله مجزا است.

۴. تونل تیانتایشانی، چین – ۱۵.۵۶ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

تونل تیانتایشانی در شمال غرب چین، ۱۵.۵۶ کیلومتر طول دارد و با هزینه‌ای معادل ۲.۷۵ میلیارد یوان چین و در مدت زمان نسبتا کوتاهی (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱) ساخته شد. این تونل دارای یک سیستم روشنایی هوشمند برای جلوگیری از خستگی رانندگان و سه مسیر در هر لوله است.

۵. تونل جاده‌ای گوتارد، سوئیس – ۱۶.۸۴ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

تونل جاده‌ای گوتارد سوئیس با ۱۶.۸۴ کیلومتر طول، در سال ۱۹۸۰ افتتاح شد و برای سال‌ها طولانی‌ترین تونل جهان بود. این تونل با یک لوله منفرد برای هر دو جهت ترافیک، روزانه ۲۴,۰۰۰ خودرو را جابه‌جا می‌کند و در عمق ۱۱۷۵ متری زیر سطح زمین قرار دارد.

۶. تونل جین‌پینگشان، چین – ۱۷.۵۴ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

تونل جین‌پینگشان چین با طول ۱۷.۵۴ کیلومتر، دسترسی محدود دارد و عمدتا برای سرویس‌دهی به سد جین‌پینگ، بلندترین سد جهان، طراحی شده است. این تونل که در منطقه‌ای با فعالیت زمین‌شناسی بالا قرار دارد، در عمیق‌ترین نقطه خود ۲۳۷۵ متر زیر زمین امتداد می‌یابد.

۷. تونل ژونگنانشان، چین – ۱۸.۰۴ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

تونل ژونگنانشان چین با طول ۱۸.۰۴ کیلومتر، یکی از عمیق‌ترین تونل‌های جهان است که تا عمق ۱۶۴۰ متری زیر زمین می‌رود. این تونل در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد و در آن زمان طولانی‌ترین تونل آسیا بود؛ همچنین برای جلوگیری از خستگی رانندگان از نورپردازی و گیاهان مصنوعی استفاده می‌کند.

۸. تونل یاماته، ژاپن – ۱۸.۲۰ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

تونل یاماته در توکیو، ژاپن با طول ۱۸.۲۰ کیلومتر، طولانی‌ترین تونل شهری جهان است که تا ۳۰ متر زیر پایتخت ژاپن امتداد دارد. ساخت این تونل ۱۵ سال به طول انجامید و هدف آن کاهش ترافیک خیابان یاماته بود؛ همچنین مجهز به سیستم فیلتراسیون پیشرفته و تلفن‌های اضطراری است.

بیشتر بخوانید

۹. وست‌کانکس، استرالیا – ۲۲.۰ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

تونل وست‌کانکس استرالیا با ۲۲.۰ کیلومتر طول، بزرگترین پروژه زیرساخت جاده‌ای این کشور است که در نوامبر ۲۰۲۳ تکمیل شد. این تونل بخشی از برنامه کاهش ترافیک در سیدنی است و حومه‌ها، فرودگاه و مرکز شهر را به هم متصل می‌کند؛ تخمین زده می‌شود تا ۲۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

۱۰. تونل لاردال، نروژ – ۲۴.۵۱ کیلومتر: طولانی‌ترین تونل جاده‌ای جهان

طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهانطولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای جهان

تونل لاردال در نروژ با ۲۴.۵۱ کیلومتر طول، عنوان طولانی‌ترین تونل جاده‌ای جهان را به خود اختصاص داده است. این تونل در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد و به دلیل ماهیت صخره‌ای منطقه، نیازی به پوشش داخلی نداشت. برای مقابله با خستگی رانندگان، تونل به چهار بخش تقسیم شده که با غارهای نورپردازی شده از هم جدا می‌شوند.

منبع

مطالب مشابه را ببینید!