نگار علی- تحریم گوگل علیه کاربران ایرانی خبرساز شده است؛ ماجرا از این قرار است که کاربران ایرانی ایمیلی مبنی بر تعلیق سرویس گوگل آنالیتیکس دریافت کردهاند که میتواند مشکلاتی برای افراد و کسبوکارها ایجاد کند؛ اما گوگل آنالیتیکس چیست و تحریم شدن کاربران ایرانی از سوی گوگل برای دسترسی به این سرویس چه تبعاتی برای کسبوکارهای ایرانی و اشخاص دارد؟
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، ابزار تحلیلگر شرکت گوگل است؛ این ابزار با جمعآوری دادهها از وبسایتها و برنامهها، گزارشهایی تهیه میکند که برای بهینه کردن وبسایتها مورد استفاده قرار میگیرد و بینشی به کاربران خود از جایگاهی که ایستادهاند میدهد.
جذابیت گوگل آنالیتیکس برای کاربران ایرانی، رایگان بودن و سادگی آن است. همانطور که گفته شد، این ابزار در عین حال که رایگان است، بسیار ساده است، آنقدر ساده که حتی کاربرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی ندارند نیز میتوانند از این ابزار استفاده کنند.
گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار میدهد؟
این ابزار تحلیلگر میتواند اطلاعات بسیار کاملی را درباره ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و کلی اطلاعات و گزارشات سودمند را در اختیار مدیران وبسایت قرار دهد. اطلاعاتی که میتواند نقش بسیار مهمی در بهینهسازی یک وبسایت و پیشرفت آن ایفا کند.
گوگل آنالیتیکس این امکان را به صاحبان کسبوکار میدهد تا وبسیات، وبلاگ و شبکههای اجتماعی خود را زیر نظر بگیرند و اطلاعاتی مثل نحوه ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه و تمام اتفاقاتی که در سایت یا وبلاگ رخ میدهد را رصد کنند.
اما کار کردن با گوگل آنالیتیکس آنجا جذاب میشود که کاربران بتوانند آنالیتیکس را با گوگل ادز، یوتیوب و تگ منیجر ترکیب کنند؛ در واقع سرویس آنالیز گوگل با بقیه ابزارهای گوگل سازگار است. در حقیقت، تمام ابزارهای گوگل که بازدیدها و ترافیک در آنها حساب میشود، میتوانند با گوگل آنالیتیکس ترکیب و تکمیل شوند.
گوگل آنالیتیکس انواع مختلفی از گزارشها را ارائه میدهد:
گزارشهای در لحظه برای نظارت بر فعالیت سایت
گزارشهای تعامل برای شناسایی محتوای تعاملآفرین
گزارشهای کسب درآمد برای کشف درآمدی که سایت یا برنامه ایجاد میکند
گزارشهای اکتساب برای درک اینکه چگونه سایت یا برنامه، ترافیک کسب و کار و کاربران را جذب میکند.
معیارهای مهم گوگل آنالیتیکس:
گوگل آنالیتیکس از ۲۰۰ معیار مختلف برای سنجش عملکرد وب سایتها پشتیبانی میکند. در اینجا برخی از محبوبترین معیارها آورده شده است:
نرخ پرش؛ بهطور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج میشوند و نشاندهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است.
میانگین مدتی که هر بازدیدکننده در سایت میماند.
میانگین بازدیدکنندگانی که برای اولینبار از سایت بازدید میکنند.
میانگین بازدید هر صفحه وبسایت.
تعداد کل بازدیدهای وبسایت.
…
باید به خاطر داشته باشید که نصب گوگل آنالیز کار بسیار سادهای است و وقت چندانی از شما نمیگیرد. اما لازم است که کمی دقت به خرج دهید تا تنظیمات آن را به درستی انجام دهید.
در آخر باید گفت که موفقیت در کسبوکارهای اینترنتی به تحلیل و بررسی مداوم نیاز دارد؛ برای این منظور ابزارهای گوناگونی وجود دارد که بهوسیله آنها میتوان به تحلیل و بررسی سایت خود و سایتهای رقیب پرداخت. از میان ابزارهای گوناگون تحلیل سایت، همانطور که گفته شد، ابزار «گوگل آنالیتیکس» یکی از بهترینها است که حالا مدیران گوگل تصمیم گرفتهاند کاربران ایرانی را از این ابزار محروم کنند و باید دید که سرنوشت این ابزار کارآمد در ایران چه خواهد شد.