به گزارش خبرآنلاین، محققان IIHS متوسط وزن خودروهای سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ را در نظر گرفتهاند و به رقم ۴ هزار پوند (۱۸۱۴ کیلوگرم) رسیدهاند. با افزایش ۲۲۷ کیلوگرمی وزن خودرو، اگر تصادفی بین یک شاسیبلند یا وانت پیکاپ و خودرویی سواری رخ دهد، میزان مرگومیر در یک میلیون خودروی سنگینتر یک نفر کمتر خواهد بود، آماری که اصلاً چشمگیر نیست. البته وزن اضافه خودرو میتواند تا حداکثر ۷ نفر فوتی بیشتر در تصادف داشته باشد.
به نقل از پدال، این مطالعه همچنین فهمیده که خودروهای سواری و شاسیبلندهایی با وزن کمتر از ۱۸۱۴ کیلوگرم مزیتهایی خواهند داشت. نزدیک شدن حداکثری به وزن متوسط یاد شده میتواند منجر به کاهش ۱۷ نفری مرگومیر در تصادف بین دو خودروی سواری شود. درصورتیکه تصادف بین یک شاسیبلند و خودروی سواری با وزن نزدیک به عدد یاد شده رخ دهد، میزان مرگومیر میتواند ۱۳ نفر کمتر باشد؛ اما اگر وزن خودروها از متوسط ۱۸۱۴ فراتر رود کاهش چندانی در ریسک مرگومیر سرنشینان وجود نخواهد داشت؛ بنابراین میتوان گفت هرچقدر وزن خودرو به متوسط ۱۸۱۴ کیلوگرم نزدیک باشد بهتر است. سم مانفورت محقق ارشد این مطالعه میگوید: «چیز جادویی درباره وزن ۱۸۱۴ کیلوگرمی وجود ندارد به جز اینکه متوسط وزن خودروهای سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ بازار آمریکاست. وسایل نقلیهای که سنگینتر از حد متوسط هستند احتمال بیشتری برای تصادف با وسایل نقلیه سبکتر از خود خواهند داشت درحالیکه عکس این قضیه برای خودروهایی با وزن کمتر از حد متوسط وجود دارد. آنچه تحقیق ما نشان میدهد این است که انتخاب خودروهای بسیار سنگینوزن به معنی افزایش ایمنی سرنشینان نیست و باعث ایجاد خطرات بیشتر برای سایر رانندگان میشود.»
اختلاف مرگومیر بین خودروهای سواری، وانت پیکاپ ها و شاسیبلندها در حال کاهش است. بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ احتمال مرگ سرنشینان یک خودروی سواری در تصادف با شاسیبلندی که وزنش به بیش از ۲۲۶۸ کیلوگرم میرسید ۹۰ درصد بود اما این رقم در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به حدود ۲۰ درصد رسیده است. دلیل این موضوع را میتوان همکاری IIHS و خودروسازان به منظور همسانسازی ساختار وانت پیکاپ ها و شاسیبلندهای بزرگتر با کوپهها و سدان های کوچکتر دانست. دیوید هارکی رئیس IIHS خاطرنشان میسازد: «آمریکاییها فکر میکنند اگر خودروی بزرگتر ایمنتر باشد پس هرچقدر ابعاد و وزن خودرو بیشتر شود ایمنی بیشتری هم خواهد داشت. نتایج این تحقیق نشان میدهد که چنین چیزی دیگر درست نیست و خطرات بیشتری برای سایر رانندگان ایجاد میکند. این موضوع برای سرنشینان خودروهای بزرگتر نیز صدق میکند.»
۵۸۵۸