کسب و کارها

چشم‌اندازی روشن در صنعت فشن آنلاین ایران

به گزارش کلیک نشست خبری ده سالگی مرکز خرید آنلاین بانی مد، روز ۹ اسفند ماه برگزار شد. این رویداد با حضور اصحاب رسانه، مدیران ارشد بانی مد، و نمایندگان شرکت‌هایی چون آواکتان، مدیران برندهای پوشاک مشهور کشور و همچنین سایر فعالین اکوسیستم استارتاپی برگزار شد.

سخنرانان در این رویداد به بررسی دستاوردها، چالش‌ها، و چشم‌انداز این پلتفرم در صنعت تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی آنلاین فشن ایران پرداختند.

دستاوردها و چالش‌های یک دهه فعالیت

«عبدالله طاهری» بنیان‌گذار و مدیرعامل بانی مد، در سخنرانی خود با اشاره به باورهای اولیه درباره خرید آنلاین لباس در ایران، اظهار داشت: «در گذشته باور رایجی وجود داشت که خرید لباس به‌صورت آنلاین غیرممکن است و این کالا نیاز به لمس فیزیکی دارد، اما ما با تیمی قوی این چالش را پشت سر گذاشتیم. هر بار که با نتیجه‌ای نامطلوب مواجه می‌شدیم، مسیر جدیدی را امتحان کردیم و تمرکزمان را بر مشتری‌مداری قرار دادیم. باور ما این بود که مشتری رئیس ماست .» وی بانی مد را به‌عنوان یک مرکز خرید آنلاین معرفی کرد که با همکاری برندهای معتبر، محصولات اصیل را به دست مشتریان می‌رساند و تأکید کرد بدون حمایت این برندها، این مسیر موفقیت‌آمیز نبود.

در ادامه «مجید مظاهری» قائم مقام مدیرعامل بانی مد از تجربه‌ای سخن گفت که بانی مد را به یک پلتفرم متمایز تبدیل کرده است: «ما می‌خواهیم خرید از مرکز خرید آنلاین بانی‌مد به‌این شکل باشد که انگار شما در یک مال بزرگ قدم بزنید و با یک موسیقی و حس خوب خرید کنید. هر پوشاکی که می‌پوشید، هویت شماست و ما می‌خواهیم این هویت را به شما اعطا کنیم.» وی با اشاره به بازار جهانی فشن، اعلام کرد این صنعت در حال حاضر ارزشی معادل ۸۰۰ میلیارد دلار دارد و پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۳ به ۱.۵ تریلیون دلار برسد: «در این میان، چین با ۷۰ درصد فروش آنلاین فشن پیشرو است، و در اروپا، ۲۰ درصد خریداران از فناوری‌های واقعیت افزوده (AR) استفاده می‌کنند که منجر به ۴۰ درصد بازگشت مشتریان شده است.»

برنامه‌های آینده و تمرکز بر تجربه مشتری

قائم‌مقام مدیرعامل بانی مد هدف اصلی پلتفرم را ایجاد تجربه‌ای متفاوت برای هر کاربر دانست و گفت: «ما باور داریم که تجارت الکترونیک در ایران رشد کندی داشته، اما قصد داریم این رشد را سرعت ببخشیم. در آینده، پلتفرمی طراحی خواهیم کرد که تجربه خرید در یک فروشگاه بزرگ را شبیه‌سازی کند و تمام سبک زندگی، از محصولات آرایشی و بهداشتی تا خانگی، را به مشتریان ارائه دهد.»

«امیر یوسفی»، مدیر بازرگانی بانی مد نیز به ترندهای کلان صنعت تجارت الکترونیک فشن پرداخت و اظهار داشت: «خرده‌فروشان بزرگ در حوزه فشن به سمت تمرکز بر دو یا سه حوزه کلیدی حرکت می‌کنند و ما در بانی مد تلاش می‌کنیم خودمان را با این ترندها هم‌راستا کنیم. همچنین، فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز رشد می‌کند در برنامه‌های آینده ما نیز به این سمت پیش می‌رویم. موضوع دیگر، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارائه پکیج‌های سفارشی‌شده به هر کاربر و همچنین نقش پررنگ BNPL (خرید اقساطی) است که مورد توجه مشتریان قرار گرفته. بانی مد با تمام این سرویس‌ها همکاری می‌کند.»

photo_5915946593155139750_y

تحولات و آمارهای چشمگیر

«نیما الفت»، مدیر بازاریابی بانی مد، با اشاره به تحولات یک دهه گذشته، گفت: «ورود به دسته‌بندی محصولات آرایشی، اضافه شدن مارکت‌پلیس در سال ۱۳۹۷، و سپس گسترش سبد محصولات با اضافه شدن طلا، از دستاوردها و تغییرات مهم بانی مد بوده است. در حال حاضر، مارکت‌پلیس برای برخی برندها به‌صورت خاص فعال است و دسته‌بندی‌های جدیدی نیز اضافه شده‌اند.» وی افزود: «در حال حاضر، ۸۲ درصد سهم فروش ما به مد و پوشاک، ۱۴ درصد به لوازم آرایشی، و ۴ درصد به سایر دسته‌بندی‌ها اختصاص دارد.»

نیما با ارائه آمارهای شگفت‌انگیز، دستاوردهای بانی مد را برجسته کرد: «گران‌ترین سفارش ما تا کنون حدود ۲۰۰ میلیون تومان بوده و سفارشی داشتیم که شامل ۲۷۲ کالا بود. همچنین اگر تمام بسته‌های ارسال‌شده را کنار هم قرار دهیم، معادل مسافتی از تهران تا اصفهان برای تیم عملیاتی ما طی شده است. کفش‌های فروخته‌شده معادل ارتفاع قله اورست، و پارچه‌های استفاده‌شده معادل ۸۸ زمین فوتبال استاندارد می‌شوند. تعداد آیتم‌های فروخته‌شده نیز به اندازه جمعیت یک کشور کوچک مثل تاجیکستان است.» وی همچنین از یک «مگا کمپین» خبر داد که بانی مد به‌مناسبت تولد ده سالگی این برند در حال اجرای آن است.

آینده روشن صنعت مد و فشن

نشست خبری ده سالگی بانی‌مد، علاوه بر مرور دستاوردها، چشم‌اندازی روشن از آینده این پلتفرم در صنعت فشن آنلاین ایران ترسیم کرد. چندی پیش بود که پلتفرم «شاپینو» اعلام کرده بود قصد دارد تبدیل به رهبر بازار فشن آنلاین در ایران شود و باور دارد در حال حاضر رهبر بازاری در این حوزه وجود ندارد؛ با این حال به‌نظر می‌رسد مدیران بانی‌مد قصد دارند تا ضمن رهبر بازار حوزه فشن آنلاین، به گسترش این مجموعه و تبدیل شدن آن به یک بازارگاه اینترنتی جامع بپردازند.

photo_5915946593155139743_y

مدیران این مجموعه اعلام کردند توانستند با تمرکز بر مشتری‌مداری، نوآوری، و هم‌راستایی با ترندهای جهانی، بانی مد را به‌عنوان یکی از معدود فروشگاه‌های آنلاین حوزه مد و لباس که توانسته به حیات خود ادامه دهد هدایت کنند. باید گفت بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی این حوزه مانند بایکس، یقه و… با وجود سرمایه‌های هنگفت و تبلیغات عظیم در سالیان پیش با شکست مواجه شدند و در حال حاضر تعداد بازیگران حوزه مد و فشن آنلاین چندان زیاد نیست و به‌نظر می‌رسد این فروشگاه‌ها رقابت سنگینی با سوشال کامر (فروش لباس در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام) پیدا کرده‌اند. 

این رویداد نشان داد که بانی مد توانسته چالش‌های یک دهه گذشته را پشت سر بگذارد و یک مسیر جدید را برای خود متصور شده که در آن رقبای بزرگ‌تری مانند دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌های اینترنتی قرار دارند و باید دید که آیا در این مسیر می‌تواند به رقابت بپردازد و سهمی از بازار در اختیار بگیرد یا خیر. 

 

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا