گروه اماراتی ادج در نمایشگاه IDEX 2025 از هواپیمای جنگی بدون سرنشین جدید خود با نام جنیه رونمایی کرد. جنیه، بخشی از تلاشهای امارات برای مشارکت در توسعه استراتژیهای آینده در زمینه نبردهای هوایی محسوب میشود. جنیه که توسط شرکت زیرمجموعه ادج، یعنی ADASI، طراحی و ساخته شده، یک هواپیمای بدون سرنشین با سرعت بالا و قابلیت ردیابی کم است که برای انجام عملیات در چندین حوزه مختلف طراحی شده است. امکان استفاده از این پهپاد در مأموریتهای زمینی و دریایی وجود دارد؛ همچنین، جنیه از فناوریهایی بهره میبرد که میتواند برای نیازهای عملیاتی متنوع مورد استفاد قرار گیرد.
گروه ادج در طول سه سال این جت را ساخته و اولین پرواز آزمایشی آن را در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۴ در مرکز آزمایشی ایکس رنج واقع در ابوظبی انجام داده است. در طول این پرواز، جت بدون سرنشین گروه اماراتی ادج، تواناییهای عملکرد خودکار خود را به نمایش گذاشت و با سرعت ۱,۰۵۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کرد. این آزمایش، اولین پرواز یک هواپیمای جنگی بدون سرنشین تولید داخل در امارات متحده عربی محسوب میشد. جنیه با استفاده از موتور جت ناشناختهای حرکت کرده و از ویژگیهای هوش مصنوعی بهره میبرد؛ هرچند نقش دقیق هوش مصنوعی در عملیات آن هنوز مشخص نشده است. ویدیو مربوط به این جت اماراتی را در ادامه میتوانید مشاهده کنید.
جنیه برای انجام مأموریتهای خودکار و نیمهخودکار طراحی شده است و از هوش مصنوعی برای شناسایی اهداف، ناوبری و اجرای مأموریتهای خود استفاده میکند. این هواپیمای بدون سرنشین که برای جنگهای شبکهای بهینهسازی شده، میتواند بهطور مستقل یا در هماهنگی با سایر تجهیزات بدون سرنشین و سرنشیندار عمل کند. جنیه برای حملات تهاجمی، نظارت و پشتیبانی از میدان جنگ در محیطهای پرچالش مجهز بوده و با استراتژیهای مقابله با دسترسی و انکار منطقهای (یک استراتژی خاص نظامی برای جلوگیری از دسترسی دشمن به یک منطقه خاص) هماهنگ شده است. این پهپاد میتواند بهطور مستقل یا در قالب گروهی، مأموریتهای خود را انجام دهد و در مناطق پرخطر با کمترین نیاز به ارتباطات عمل کند. همچنین از هوش مصنوعی برای کمک به تصمیمگیری و افزایش آگاهی موقعیتی نیز استفاده میکند.
گروه ادج همچنان در حال ارزیابی عملکرد جنیه است و آزمایشهای پروازی بیشتری را انجام میدهد تا کاربردهای احتمالی آن در بازارهای دفاعی بینالمللی را بررسی کند. همچنین این هواپیما برای استفاده در آینده در قالب همکاری بین هواپیماهای سرنشیندار و بدون سرنشین در نظر گرفته شده است، چرا که نیروی هوایی به دنبال یکپارچهسازی پلتفرمهای بدون سرنشین در کنار جتهای جنگنده است. با این حال، تا کنون برنامهای برای ادغام جنیه در ناوگان جتهای رافال اف۴ امارات در نظر گرفته نشده، اما احتمال سازگاری آن با مدل رافال اف۵ وجود دارد؛ همچنین مذاکراتی با تولیدکنندگان اروپایی در جریان است که امکان همکاریهای آینده میان این تولیدکنندگان با امارات را نشان میدهد.
شرکت داسو اویاسیون در حال یکپارچهسازی هواپیمای بدون سرنشین nEUROn در برنامه رافال اف۵ است که این روند، حرکت کلی این صنعت به سمت استفاده بیشتر از جتهای هوایی بدون سرنشین در عملیاتهای جنگی آینده را نشان میدهد. نیروی هوایی و دفاع هوایی امارات در حال بررسی امکان استفاده از سیستمهای هوایی سرنشیندار و بدون سرنشین در کنار هم هستند تا علاوه بر افزایش تواناییهای جنگی، خطرات احتمالی برای نیروهای انسانی خود را نیز کاهش دهند.
جنیه دارای وزن بیشینه برخاست (حداکثر وزن هنگام بلند شدن) بیش از ۴,۰۰۰ کیلوگرم، فاصله دو سر بال ۷ متری و طول بدنه ۱۱ متری است. این پهپاد قادر است تا ۴۸۰ کیلوگرم محموله، شامل مهمات هدایتشونده، تجهیزات شناسایی و سیستمهای جنگ الکترونیک را حمل کند. این هواپیما حداکثر سرعتی بیش از ۱,۰۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد، اما معمولاً با سرعت کروز ۸۶۰ کیلومتر بر ساعت (۰.۷ ماخ) و در ارتفاع عملیاتی حداکثر ۷,۶۰۰ متر پرواز میکند که برای انجام مأموریتهای طولانی بهینه شده است.
محفظه داخلی تسلیحات آن به نحوی طراحی شده تا امضای راداری آن را کاهش دهد و ویژگیهای مربوط به عدم شناسایی آن را برای عملیات در مناطق پرخطر هوایی تقویت کند. توانایی جنیه برای عملیات در محیطهای پر تهدید، این امکان را به آن میدهد تا اطلاعات را جمعآوری کرده و دادههای هدفگذاری برای برنامهریزیهای عملیاتی گستردهتر را فراهم آورد. در ادامه ویدیو مربوط به رونمایی این جت در نمایشگاه IDEX 2025 را میتوانید مشاهده کنید.