خبرآنلاین اصفهان – مریم قادری: با توجه به اظهارنظرهای دریافتی از سوی برخی شهروندان به خبرگزاری خبرآنلاین در ارتباط با موارد مختلفی همچون ثبت دریافت بسته پستی توسط گیرنده در سایت و دریافت بسته با چندین روز تاخیر نسبت به زمان ثبت شده، شکایت از عدم دریافت بسته و نامه در برخی شعبات قبل از پایان ساعات کاری به بهانه های مختلف، شکایت از برخی شعبات پستی در ارتباط با نحوه تعامل و برخورد با مراجعین و قیمت متفاوت مرسولات پستی در شعب مختلف بر آن شدیم تا این موارد را با حمید باقری مدیر کل اداره پست اصفهان در میان بگذاریم.
آقای باقری! لطفا در ارتباط با زمان و نحوه توزیع مرسولات پستی و نحوه پیگیری در این ارتباط توضیحاتی ارائه کنید، برخی شهروندان گزارشی از عدم تطابق زمان درج شده در سایت و دریافت بسته پستی خود می دهند!
مرسولات وارده به پست استان اصفهان به محض ورود و حتی طی شیفتهای شبانه، آماده، به نقاط تابعه این استان رهسپار و در موعد مقرر و طبق SLA تعریف شده توزیع می شود، از سوی دیگر با توجه به زیرساختهای مطلوب ایجاد شده در سطح شبکه پست کشور تمام رویدادهای عملیات پستی توسط تمامی متصدیان ذی ربط از جمله نامه رسانها در نرم افزارهای مربوطه خصوصاً نرم سامانه توزیع مرسولات ثبت خواهد شد و موزعین برای ثبت رویداد توزیع مرسولات در این سامانه نیاز به تائید و امضای گیرنده مرسوله دارند؛ بنابراین پذیرش این رویداد که موزع بدون تحویل مرسوله به گیرنده بتواند آن را در سامانه تحویل شده اعلام نماید، قابل قبول نیست.
همچنین تمام رویدادهای پستی در سامانه های موجود پست ازجمله سامانه جامع قبول مرسولات ، سامانه یکپارچه مبادله و توزیع مرسولات که تمام رویدادها به صورت آنلاین در آن ثبت و ضبط می شود، هر هفته در شورای کیفیت پست استان کنترل و رصد خواهد شد اما اگر شهروندی با چنین موضوعی مواجه شد جهت بررسی بیشتر موضوع، لازم است شماره بارکد مرسولات را به همکاران اطلاع دهد تا پیگیری شود.
قیمت ارسال در شعبه های مختلف چه تفاوتی دارد، آیا بسته به خصوصی بودن شعبه تفاوت قیمتی در این ارتباط وجود دارد؟
قیمت قبول مرسولات در تمام واحدهای پستی کشور اعم از واحدهای دولتی و دفاتر پیشخوان خدمات و دفاتر ICT شهری و روستایی برای تمامی سرویس های پستی یکسان است چراکه همه واحدهای پستی فوق الذکر به صورت آنلاین و متمرکز از نرم افزار جامع قبول مرسولات استفاده نموده و هیچ کدام از ادارات کل پست استانها و واحدهای اجرای امکان دخل و تصرف و یا تغییر نرخ مرسولات در آن نرم افزار را ندارند و سامانه یاد شده به صورت متمرکز و آنلاین از طریق شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در تهران راهبری و پشتیبانی می شود.
در خصوص ساعت کاری دفاتر پستی توضیح دهید؟ مطابق گزارشات مردمی گویی در مواردی برخی دفاتر زودتر از پایان ساعت کاری، به بهانه حضور مامور جمع آوری، مرسولات را تحویل نگرفته اند!
شرکت پست استان اصفهان با برنامه ریزی و تهیه جدول زمانبندی و همچنین استفاده از تمام امکانات و ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی روزانه مرسولات قبول شده، ۷۵۴ واحد پستی در استان اصفهان را جمع آوری و به هاب پستی اصفهان واقع در شهرک صنعتی جی حمل می نماید که از این تعداد، ۲۱۷ واحد پستی آن صرفاً در کلان شهر اصفهان واقع و همگی اقدام به قبول مرسولات از مشتریان و ارائه انواع سرویس های پستی به شهروندان میکنند.
با توجه به برنامه زمانبندی خطوط برون استانی و ساعت حرکت کامیون های به سمت اقصاء نقاط کشور، برنامه زمانبندی جمع آوری مرسولات از واحدهای پستی کلان شهر اصفهان به گونه ای طراحی شده که تمام مرسولات قبول شده بوه سیله ۲۵ دستگاه کامیونت و وانت از واحدهای قبول جمع آوری و حداکثر تا ساعت ۱۶ به هاب پستی اصفهان واصل شود چراکه این مرسولات پس از تجزیه و آماده سازی در هاب اصفهان، باید در ابتدای روز بعد وارد ادارات کل پست بسیاری از استانهای کشور شده و در همان روز در استانهای مقصد توزیع و به دست گیرندگان برسد.
بنابراین تا ساعت اعلام شده برای پایان کار هر دفتر پستی، کارکنان مجموعه باید مرسولات مشتری را تحویل بگیرند.
باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ناحیه پستی نشاط دارای شیفت بعد از ظهر بوده و مرسولاتی که تا ساعت ۱۷ تحویل این باجه شود در همان روز آماده سازی و از استان خارج می شود.
در ارتباطات با خدمات جدید پست در اصفهان و کشور توضیحات لازم را بیان فرمایید؟
پست به عنوان یکی از بازوهای مهم اقتصاد دیجیتال در بخش ارتباطات برنامه توسعه گسترده ای را در طول سال های گذشته برنامه ریزی کرده است که مهمترین آن طرح تحول دیجیتال در پست و همچنین تغییر مدل کسب و کار پست از روش سنتی به روش پلت فرمی است.
در همین رابطه پست با طرح برنامه سکوی تجارت الکترونیک اقدام به ایجاد تغییرات گسترده ای در مدل کسب و کار خود و همچنین نوع مشارکت با بخش خصوصی نمود، به صورتی که در این سال ها با تشکیل مرکز نوآوری شرکت ملی پست طرح ها و ایده های نوآورانه در بخش خصوصی جذب و با حمایت از شرکت ها و افراد صاحب ایده به توسعه سرویس های جدید پستی کمک می نماید.
مرکز نوآوری پست استان اصفهان نیز در مسیر این هدف اقدامات موثری در حوزه های مختلف به خصوص در حوزه توسعه تجارت الکترونیک انجام داده است که مهمترین آن در سال جاری تشکیل مرکز مشاوره و آموزش کسب و کار در بازار بزرگ اصفهان با همکاری بخش خصوصی، سیستم جمع آوری مرسولات پستی، توسعه بازارگاه اینترنتی همراه پست با هدف حمایت از مشاغل خانگی و ارائه سرویس B۲C به تولید کنندگان، ارائه سرویس انبارداری، بسته بندی، پردازش کالا و ارسال از طریق شبکه پستی ، سرویس نوین Sample Marketing با هدف ارائه خدمات تبلیغاتی و ارسال نمونه کالا با بازار هدف از طریق پایگاه نشانی و طبقه بندی مسائل در پست به تولید کنندگان عزیز است.
همچنین از جذابترین سرویس های شرکت ملی پست در حال حاضر سرویس ارائه خدمات API کدپستی با روش های مختلف از جمله تبدیل کدپستی به مختصات جغرافیایی و آدرس استاندارد است و در همین رابطه از علاقه مندان دعوت می شود با مراجعه به حوزه کسب و کار پست استان اصفهان واقع در اداره کل پست استان در خیابان نشاط اطلاعات تکمیلی دریافت نمایند.
با توجه به گسترش فروشگاه های آنلاین شاپ در کشور آیا طرحهای خاص قراردادی اجرایی می شود که در یک ارتباط متقایل سود مشتری و پست را به همراه داشته باشد؟!
در حال حاضر شرکت ملی پست طرح های متنوعی را به فعالین حوزه فروش برخط ارائه نموده است. با توجه به ماهیت خدمات فروش برخط و نیاز خاص این نوع از خدمات، پست سه گروه قرارداد ارائه خدمات API پستی را به کسب و کارها ارائه می کند.
گروه اول برای کسب و کارهای کوچک اینترنتی و فروشندگان از طریق شبکه های اجتماعی است که از طریق بازارگاه اینترنتی ebazar.post.ir و پنل پستی ارائه می شود، در این پنل کسب و کارهای می توانند محصولات خود را از طریق این بازارگاه به مردم معرفی و همچنین در پنل پستی محصولات خود را ثبت و پردازش نمایند و در نهایت بارکد پستی را دریافت و برروی مرسوله پستی توسط مشتری الصاق می شود. در این روش پست، بستههای پستی را با مراجعه حضوری به کسب و کارها دریافت میکند.
گروه دوم کسب و کارها کارخانه ها و تولید کنندکان بزرگ هستند که قصد استفاده از خدمات حمل و نقل شبکه پستی را دارند. این دسته از کسب و کارها نیز از طریق قرارداد با شرکت ملی پست از خدمات API پست بهره مند می گردند. خدمات API شامل محاسبه نرخ کرایه پستی ، تولید بارکد پستی و ره گیری مرسولات می باشد.
گروه سوم نیز آن دسته از فعالین حوزه تجارت الکترونیک هستند که در سطح ملی خدمات فروش اینترنتی به صورت MarketPlace یا بازارگاه ارائه می کنند. این گروه از خدمات API شرکت واسط با امکانات فوق العاده و در سطح ملی از طریق انعقاد قرارداد به متقاضیان واگذار می شود.
در عین حال استفاده از خدمات انبارداری پست استان نیز از جمله خدمات جذاب برای ارائه کسب و کارهای اینترنتی است.
در صورتی که در موارد ذکر شده، شکایاتی از سوی مردم وجود داشته باشد، نحوه رسیدگی به ان چگونه خواهد بود و نحوه بازرسی در ای ارتباط به چه نحوی است؟
به استحضار می رساند تعداد ترافیک مرسولات ثبتی صادره ۸ماهه نسبت به ۸ماهه ۱۴۰۲ حدودا عدد ۱۱ درصد رشد داشته است لیکن شکایت ها درهمین مدت حدودا ۲۴ درصد کاهش داشته است این آمار نشان از بهبود وضعیت دارد.
راه های ارتباط مردم با پست جهت ثبت شکایت سامانه رهگیری مرسولات پستی یکی از پر بازدید ترین سامانه های اینترنتی کشور بوده که ذیل این سامانه ارتباط تلفنی با۱۹۳ و سامانه eop.post.ir لینک شده است؛ ضمنا تلفن چهار رقمی ۴۱۴۰ راه ارتباطی مردم با پست استان اصفهان در وقت اداری با ۲ اپراتور ۳سال است بهره برداری شده وروزانه دست کم ۳۰۰ تماس را پاسخگو هستند.
به جز موارد فوق دفاتر حراست، بازرسی ومدیریت پست استان نیز هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی آماده رسیدگی به شکایات مردم هستند؛ خوشبختانه در فرآیندهای پستی هیچ قانون نوشته نشده وجود ندارد و براساس اصول سرعت، دقت، امنیت فعالیت می شود و برای هر مشکلی از قبل راه حل رفع آن نیز پیش بینی شده است، همچنین یکی از منحصر به فرد ترین سازمان های دولتی بوده که در صورت رعایت نکردن تعهد خود به مردم از طریق جبران خسارت اقدام به جلب رضایت ذینفعان می نماید.
شایان ذکر است شبکه پستی هنگام قبول مرسوله وتوزیع مرسولات پستی با مردم ارتباط مستقیم دارد و به شماره همراه مشتریان لینک شرکت در نظر سنجی الکترونیکی ارسال می نماید و میزان رضایت هشت ماهه از عملکرد توزیع ۹۴.۶۱ درصد می باشد و دربحث فرآیند قبول مرسولات میزان رضایت ۹۷.۳۹ درصد می باشد؛ تمامی مستندات آماری موارد فوق در سامانه های گزارشات مدیریتی که این مورد هم جزء منحصر به فرد ترین سیستم های mis (سیتسم مدیریت اطلاعات ) در بین سازمان های دولتی می باشد استخراج شده است.
«شهروندان اصفهانی و هماستانیهای عزیز میتوانند دغدغهها، مشکلات و سوژههای مدنظر خود را برای پیگیری توسط این خبرگزاری با ارائه مستندات لازم، با شماره ۰۳۱۳۵۵۴۴۰۶۸ فقط طی ساعات ۱۲ تا ۱۴ در میان بگذارند تا در صورت لزوم از مسئولان استان پیگیری شود.»