ایرلندر ۱۰ بزرگترین هواپیمای جهان که با نام مستعار flying bum شناخته میشود، بالاخره تاریخ اولین پرواز خود را مشخص کرد. این هواپیمای هیبریدی، که ترکیبی از هواپیما و کشتی هوایی است، قرار است تا سال ۲۰۲۹ گردشگران را به مقاصدی مانند اسپانیا و قطب شمال ببرد.
این پروژه تاکنون ۱۴۰ میلیون پوند (تقریباً برابر با ۱۷۵ میلیون دلار) هزینه برداشته و با مشکلاتی از جمله سقوط در اولین مراحل آزمایشی خود مواجه بوده است. اما اکنون شرکت سازنده آن، Hybrid Air Vehicles (HAV)، اعلام کرده که این هواپیمای عظیم در آستانه تولید انبوه قرار دارد.
ویژگیهای خارقالعاده «ایرلندر ۱۰»
ایرلندر ۱۰، که ۹۲ متر طول دارد، به عنوان کارآمدترین هواپیمای بزرگ جهان معرفی شده است. این وسیله با هلیوم پر میشود و با استفاده از پروانههای دیزلی، با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در آسمان حرکت میکند.
مسافران این کشتی هوایی تجربهای لوکس خواهند داشت؛ اتاقهای خواب اختصاصی با سرویس بهداشتی، غذاهای عالی و چشماندازهای بینظیری از افق در انتظار آنهاست.
اشتغالزایی و تأثیر اقتصادی
یک کارخانه در شهر دانکستر انگلستان قرار است سالانه ۲۴ فروند از این وسیله نقلیه غولپیکر تولید کند. این پروژه نه تنها ۱۲۰۰ شغل جدید ایجاد میکند، بلکه با فروش سالانه ۱.۲ میلیارد پوند (تقریباً معادل ۱.۵ میلیارد دلار) تأثیر قابلتوجهی بر اقتصاد منطقه خواهد گذاشت.
با وجود برنامههای بزرگ، شرکت HAV اعلام کرده که برای رسیدن به نقطه سر به سر، به سرمایهای حدود ۳۰۰ میلیون پوند (تقریباً معادل ۳۷۵ میلیون دلار) در چند سال آینده نیاز دارد. تام گراندی، مدیرعامل این شرکت، اظهار داشت که مرحله نمونهسازی تمام شده و اکنون زمان تولید انبوه است.
امنیت و قابلیتهای ویژه
لقب flying bum (به معنی باسن پرنده) به دلیل طراحی خاص و انتهای برجسته این هواپیما به آن داده شده است. اولین پرواز این هواپیما در سال ۲۰۱۶ در بدفوردشایر انگلستان انجام شد، اما در پرواز دوم، دماغه آن به زمین برخورد کرد و به تعمیرات اساسی نیاز داشت.
برای افزایش ایمنی، دو کیسه هوای بزرگ به هواپیما اضافه شده که در زمان فرود از کابین خلبان محافظت میکنند. این کشتی هوایی قادر است بیش از پنج روز در آسمان بماند و روی انواع سطوح مانند زمینهای چمن، آسفالت و حتی دریا فرود بیاید.
آیندهای سبز برای صنعت هواپیمایی
HAV مدعی است که ایرلندر ۱۰ میتواند ۷۵ تا ۹۰ درصد از انتشار گازهای گلخانهای در صنعت هواپیمایی را کاهش دهد. گراندی میگوید: «هیچ وسیله دیگری نمیتواند به این سرعت چنین تأثیری بگذارد.»
بازگشت سفرهای تجاری با کشتیهای هوایی
سفرهای تجاری با کشتیهای هوایی از سال ۱۹۳۷ و پس از حادثه فاجعهبار هیندنبورگ که به مرگ ۳۵ نفر انجامید، متوقف شده بود. با این حال، HAV توانسته با بهینهسازی و کاهش اندازه هواپیما، هزینهها را کاهش دهد و بازارهای جدیدی را هدف قرار دهد.