ورزش

ورود لوئیس همیلتون به فراری

فراری، تیم افسانه‌ای فرمول یک، همیشه پر از ماجراهای جذاب و اتفاقات جنجالی بوده است. حضور اخیر لوئیس همیلتون، قهرمان هفت دوره فرمول یک، در این تیم نقطه عطفی جدید به شمار می‌رود که توجه‌ها را دوباره به سوی این غول ایتالیایی جلب کرده است. از پرداخت‌های ویژه و رسوایی جاسوسی گرفته تا هدیه دادن خانه‌ای لوکس به همیلتون، همه این‌ها بخشی از داستان پیچیده و هیجان‌انگیز فراری است. در این مطلب، نگاهی به جنبه‌های کمتر دیده‌شده تاریخ این تیم خواهیم داشت.

طرفداران تیفوسی

لوئیس همیلتون در فراری

فراری بدون هوادارانش چیزی کم دارد؛ طرفداران پرشور ایتالیایی که به «تیفوسی» معروف‌اند. نام آن‌ها از کلمه یونانی typhos به معنای دود ناشی از جشن‌های پیروزی در المپیک باستان گرفته شده است. این هواداران، قلب تپنده تاریخ غنی فراری محسوب می‌شوند.

لوئیس همیلتون در فراری

لوئیس همیلتون برای جلب نظر تیفوسی‌ها تلاش کرده و حتی در روز اول حضورش در مارانلو به زبان ایتالیایی به آن‌ها گفت: «?Tutto Bene» که یعنی «همه‌چیز خوبه؟»

جایگاه ویژه فراری در فرمول یک

فراری

فراری از سال ۱۹۵۰ که فرمول یک آغاز شد، در تمام فصل‌ها حضور داشته و به همین دلیل جایگاه خاصی در این ورزش دارد. این تیم از طریق پیمان کنکورد مزایای ویژه‌ای دریافت می‌کند.

پیمان کنکورد اساساً سندی است که بنیان فرمول یک را شکل می‌دهد. این توافق‌نامه چارچوب قوانین و شرایط تجاری، از جمله میزان جوایز نقدی پرداختی به تیم‌ها را تعیین می‌کند.

اهمیت فراری در فرمول یک باعث شده است که این تیم در طول سال‌ها به‌طور بحث‌برانگیزی از پرداخت‌های ویژه و امتیازات اضافی بهره‌مند شود.

برای مثال، در سال ۲۰۱۶، با وجود اینکه فراری در رتبه سوم قرار گرفت، ۱۷۳ میلیون دلار جایزه دریافت کرد؛ مبلغی که از تیم‌های اول و دوم بیشتر بود. این تیم ایتالیایی به لطف توافق سودآور با برنی اکلستون، رئیس سابق فرمول یک، بیش از تیم‌های قهرمان مانند مرسدس یا تیم دوم جدول یعنی ردبول درآمد کسب کرد.

رسوایی جاسوسی (Spygate)

 نایجل استپنی، مکانیک ارشد فراری

یکی از جنجالی‌ترین لحظات تاریخ فراری، رسوایی جاسوسی سال ۲۰۰۷ بود. نایجل استپنی، مکانیک ارشد فراری، ۸۰۰ صفحه از اطلاعات محرمانه تیم را به دوستش مایک کاگلین، طراح ارشد مک‌لارن، داد.

این اسناد در یک مغازه فتوکپی در واکینگ، توسط کارمند مغازه افشا شد. نتیجه این اقدام، اخراج هر دو نفر، جریمه سنگین ۱۰۰ میلیون دلاری مک‌لارن، و حذف این تیم از جدول قهرمانی سازندگان بود.

کیمی رایکونن، راننده فراری در همان سال با اختلاف یک امتیاز رانندگان تیم مک لارن، فرناندو آلونسو و لوئیز همیلتون را پشت سر گذاشت و به مقام قهرمانی جهان رسید.

جنجال دستورات تیمی در فراری

فرناندو آلونسو و فیلیپه ماسا

یکی از بحث‌برانگیزترین لحظات در تاریخ فراری و فرمول یک به سال ۲۰۱۰ و گرندپری آلمان در هوکنهایم بازمی‌گردد. در آن زمان، فرناندو آلونسو و فیلیپه ماسا به‌عنوان رانندگان اصلی فراری در رقابت برای کسب امتیازهای ارزشمند تیمی بودند. مسابقه با پیشتازی ماسا آغاز شد، اما آلونسو با ثبت زمان‌های سریع‌تر در دورهای بعدی، به ماسا نزدیک‌تر شد.

در دور ۴۷ مسابقه، پیام رادیویی جنجالی از سوی مهندس مسابقه ماسا به گوش رسید: «فرناندو سریع‌تر از تو است. تأیید می‌کنی که پیام را دریافت کردی؟» این پیام به‌طور غیرمستقیم از ماسا می‌خواست که موقعیت خود را به آلونسو واگذار کند. کمی بعد، ماسا سرعت خود را کاهش داد و آلونسو به‌راحتی از او سبقت گرفت و پیروز مسابقه شد.

فیلیپه ماسا

این اتفاق خشم بسیاری از هواداران و کارشناسان را برانگیخت. چرا که از سال ۲۰۰۲، پس از جنجال مشابه در مسابقه اتریش، فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) هرگونه دستور تیمی که نتایج مسابقه را تحت تأثیر قرار دهد، ممنوع اعلام کرده بود. به همین دلیل، این اقدام فراری به‌عنوان نقض آشکار قوانین شناخته شد.

پس از پایان مسابقه، تیم فراری، شامل مدیر تیم، مدیر مسابقات و هر دو راننده، برای توضیح این اتفاق به دفتر داوران فراخوانده شدند. در نهایت، FIA تیم فراری را به دلیل این نقض قوانین ۱۰۰ هزار دلار جریمه کرد.

این حادثه بار دیگر بحث‌های زیادی درباره دستورات تیمی در فرمول یک ایجاد کرد. طرفداران بسیاری از ماسا حمایت کردند و معتقد بودند که او مجبور به فداکاری برای هم‌تیمی‌اش شده است. این جنجال همچنین باعث شد بحث‌های جدیدی درباره نحوه نظارت بر دستورات تیمی و تأثیر آن بر رقابت‌های ورزشی شکل بگیرد.

استقبال از لوئیس همیلتون در فراری

لوئیس همیلتون

فراری برای راحتی لوئیس همیلتون، خانه‌ای در ایتالیا به او هدیه داده است. این راننده بریتانیایی پس از ورود به ایتالیا، از کارخانه، گاراژ تیم، و حتی خانه انزو فراری بازدید کرد.

لوئیس همیلتون در اولین واکنش خود به انتقال ۶۲ میلیون دلاری‌اش به فراری در اینستاگرامش نوشت:

بعضی روزها هستند که می‌دانید همیشه در خاطرتان خواهند ماند.

و امروز، اولین روز من به‌عنوان راننده فراری، یکی از همان روزهاست.

من در طول دوران حرفه‌ای خود به موفقیت‌هایی دست یافته‌ام که هرگز فکر نمی‌کردم ممکن باشند.

اما بخشی از وجودم همیشه رویای مسابقه دادن با لباس قرمز را در دل داشته است. از اینکه این رویا به واقعیت پیوسته، نمی‌توانم بیش از این خوشحال‌ باشم.

ما یک دوره جدید را در تاریخ این تیم افسانه‌ای آغاز می‌کنیم و بی‌صبرانه منتظرم ببینم چه داستانی را با هم خواهیم نوشت.

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا