شکل گیری طرح معماری و کانسپت ترمینال فرودگاهی کیش کانسپت و زیربنای طراحی معماری ترمینال کیش با استفاده از الگوهای ویژه طراحی معماری معاصر کیش که در دوران پیش از انقلاب در توسعه کیش در دهه های حدود چهل صورت گرفته الگوبرداری شده است. طرح های معماری دوران فوق در توسعه کیش با استفاده از خطوط افقی و عمودی که پایه مثلث، مستطیل و مربع دارد شکل گرفته است.
طراحی ساختمان ترمینال جدید کیش پس از تکمیل طراحی و مراحل بررسی توسط کارفرما مورد تصویب سازمان منطقه آزاد کیش و طرح عملکردی مورد کنترل و تائید شرکت لوفت هانزا قرار گرفته است.
در ادامه با هم ویدیوی این فرودگاه تازه تاسیس را ک پیج اینستاگرامی ” سفرمیریم” منتشر کرده است را مشاهده میکنیم:
الگو و ایده های فوق بسیار نزدیک و هم وزن با ایده های مینی مالیستی بوده و ساده سازی در آن کاملا عیان است طرح معماری ترمیتال نیز با استفاده از خطوط فکری فوق و ساده سازی شده و همچنین با توجه به به عملکرد ترمینال و نیازهای یک ترمینال مسافری در جزیره زیبای کیش که لازم برون گرا باشد تا ارتباط مسافر با جزیره را در هر لحظه حفظ تماید با استفاده از تکنولوژی و تکنیک بالا و از ترکیب فولاد و شیشه و بتن شکل گرفته است.
کانسپت فوق که در شکل حجمی ترمینال ساعت شفافیت در طراحی گردیده نیز در فضای داخلی و در مسیر حرکت مسافر نیز از ایده های اصلی بوده تا امکان شفاف بودن حرکت مسافر و آرامش در مسیر حرکت مسافر نیز ایجاد گردد فضای داخلی نیز با الگوی فکری گفته شده و با موضوع شفافیت و برون گرا بودن در تمام موقعیت ها و دید به فضای بیرون را برای مسافر ایجاد نموده و پیوستگی فضای داخلی ترمینال با جزیره کاملا در طرح قابل مشاهده است.
ترمینال فرودگاه کیش که بخشی از طرح جامع فرودگاه بین المللی کیش می باشد در زمینی به مساحت 90.000 مترمربع و با سطح زیربنای حدود 48.000 متر مربع در چهار تراز و سه طبقه در حال احداث می باشد. ترمینال کیش از نظر ظرفیت جابجایی مسافر سومین ترمینال فرودگاهی بزرگ کشور می باشد. ساختمان موتورخانه با متراز ۱۸۶۵ متر مربع در ضلع غربی ساختمان ترمینال واقع شده و در ضلع شرقی و غربی ترمینال زمین برای طرح های توسعه ترمینال قرار گرفته است. در ضلع شمالی ساختمان ترمینال، پارکینگ با ظرفیت مناسب برای خودرو و همچنین توسعه آن طرح گردیده است .
کار ساخت ترمینال از ابتدای سال 92آغاز گردیده و این ترمینال که بدوا برای جابجایی ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر پروازهای داخلی و خارجی پیش بینی شده بود با ابلاغ سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان کارفرمای پروژه، تغییراتی در طراحی ساختمان ترمینال انجام گردید که ظرفیت آن را به ۶ میلیون مسافر در سال و صرفا برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.