اخبار سیاسی > احزاب و شخصیت‌ها

محمدرضا باهنر: با پالرمو و CFT موافقم و در مجمع تشخیص از آنها دفاع می‌کنم/اگر قطبی‌سازی‌ها آگاهانه باشد خیانت است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا باهنر عضو حقیقی مجموعه تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری که در خبرگزاری مهر برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اهم سخنان وی را در ادامه می خوانید؛

* نسلی داریم که انقلاب را درک نکردند و سوال‌هایی دارند و باید توجه کنیم آن زمان که انقلاب شد، کشورها در دنیا در شاخص‌هایی رتبه‌بندی داشتند. گزارش سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که در شاخص‌های نظیر علوم انسانی آن زمان کشورها چه وضعیتی داشتند. امروز ما در فناوری‌های نو در زمینه علوم هسته‌ای، نانو و بایو رتبه‌های تک رقمی در جهان داریم.

* حضرت آقا به فاصله میان واقعیت‌ها و ایده‌آل‌ها که در عالم سیاست هم رخ داده توجه کرده‌اند. برخی از کشورها بر مبنای انتخاب مردم امور سیاسی خود را اداره می‌کنند و تنها جایی که می‌تواند کادر حکومتی را تربیت کند احزاب هستند.

*ما در کشورمان ۲۰۰ حزب داریم اما احزاب کم جمعیت و کم ظرفیتی هستند و گروه‌های کوچکی هستند. برخی اوقات بعضی از آنها دور هم جمع می‌شوند و جبهه تشکیل می‌دهند انتخاباتی برگزار می‌شود و تا انتخابات بعدی فعالیتی نمی‌کنند.

*هم اکنون زمینه شکل‌گیری احزاب قدرتمند در کشور را نداریم شاید یکی از دلایل آن خود ما سیاسیون باشیم. زیرا بسیاری از افراد منافع حزب را می‌خواهند اما حاضر نیستند هزینه‌های حزب را بپردازند.

* آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شد و بعد از آن به اصولگراها اعتنا نکرد، همینطور آقای خاتمی که به اصلاح طلبان گفت کاری به احزاب ندارم و شما اصلاح طلبان دو سه میلیون رأی داشتید بیایید دو سه میلیون رأی خود را بردارید و بروید و من بدانم با ۱۸ میلیون رأی دیگر چه کنم. یعنی افراد احزاب را نردبان می‌کند و برخی از آن بالا رفتند آن را می‌اندازد.

* این مشکل اصلی کشور ما است که ساختار سیاسی ما حزبی نیست و من با وزیر کشور صحبت کرده‌ام که احزابی که پرجمعیت هستند و برنامه دارند جمع شوند و از میان ۲۰۰ حزب ۵ حزب قوی‌تر را رشد دهیم من نمی‌گویم که دیگر احزاب را تعطیل کنیم.

*{ در رابطه با موافقت خود با FATF }: یک اشتباه فنی در رسانه‌ها به وجود آمده و آنچه که در مجمع مطرح است CFT و پالرمو است و مجموعه کنوانسیون FATF چهل و یک حکم دارد که همراهی و هماهنگی اعضا را نیاز دارد که اگر همراه نباشند فقط قدرت اعلامی خواهند داشت و ممکن است بعضی از کشورها به این شکل در لیست سیاه بروند و قابل اعتماد در امور بازرگانی نباشد.

*هم اکنون ایران به ۳۸ حکم FATF عمل کرده است، مانند قانون پولشویی و دیگر قوانین و برخی از این احکام به پالمرمو و CFT مطرح است و ابتدا در مجلس دهم تصویب شد و بعد با شورای نگهبان به اختلاف افتاد و در نهایت به مجمع آمد مجلس که باید از مصوبه خود دفاع می‌کرد به دلیل تفاوت مواضع مجلس یازدهم با مجلس دهم در این مسیر فاصله افتاد.

*اگر مصوبه‌ای تا یک سال در دستور کار مجمع نباشد از دستور خارج می‌شود و حالا پالرمو و CFT با اجازه رهبری مجدد در کمیسیون‌های مجمع بررسی می‌شود و در نهایت به صحن مجمع می‌رود و آنجا باید تصمیم گرفته شود و اینکه آنها تصویب می‌کنند یا نه، من سخنگوی مجمع نیستم. اعلام کردم که با هر دوی این کنوانسیون موافق هستم. فعلاً در کمیسیون جلو می‌رویم و برخی از بحث‌ها باقی مانده است.

* CFT دارای ایرادات شورای نگهبان است و پالرمو مورد ایراد شورای عالی نظارت مجمع است و حالا نسبت به موارد ایرادی حضور ذهن ندارم.

*با تصویب FATF تحریم‌ها حل نمی‌شود اما عدم تصویب این دو مورد بار سنگین‌تری بر روی تحریم‌ها است، حتی اگر برخی از کشورها بخواهند تحریم را دور بزنند، تحریم کننده‌ها سود می‌برند و کشورهایی که بخواهند با ما همکاری کنند دچار مشکل خواهند شد.

* متأسفانه دولت همه درآمدهای خود را با وجود کاهش درآمدهای نفتی صرف حقوق کارکنان خود می‌کند. هم اکنون بالای ۸۰ درصد بودجه دولت هزینه جاری است. عرف کارمندی دولت یک عرف معمول نیست؛ کشوری داریم که دو برابر ایران جمعیت دارد و ۶۰۰ هزار نفر کارمند دارد. ۸۵ میلیون جمعیت به حدود ۵ میلیون کارمند حقوق می‌دهیم.

*: مجلس قبل برای سامانه کارکنان موضوعی را مطرح کرد که آنهایی که استخدام نیستند به استخدام دولت در آینده، فکر می‌کنم اگر حتی کارکنان دولت در خانه بنشینند حقوق آنها را بدهیم هزینه‌ها کمتر می‌شود. مسئله روشن است. وقتی در اداره ۲۰ نفر باید یک موضوع را تأیید کنند، ارباب رجوع ۲۰ برابر بیشتر معطل می‌شود. این ساماندهی کارکنان یعنی بیشتر خودمان را در نظام بروکراسی غرق کنیم.

*مجمع تشخیص مصلحت نظام با این مصوبه مجلس مخالفت کرده است و نمایندگان مجلس بر علیه ما حرف می‌زنند و ما این موارد را تحمل می‌کنیم.

*{در رابطه با ساماندهی بازار خودرو و تأخیر در تصویب آن همینطور اجرای بسیار کند آن در دولت سیزدهم و چهاردهم مردم و بازار خودرو تصور کردند که قرار هست روند انحصاری بازار خودرو در کشور تداوم یابد}: ما که بحث مصلحت را داریم باید سبد سیاستی را با هم ببینیم و اگر بخواهیم مباحث را انفرادی ببینیم، امور پیش نمی‌رود.

*دولت در لایحه خود ۲ میلیارد دلار را برای واردات خودرو اختصاص داده است و مجلس گفته است که این را به ۳.۳ میلیارد برسانید و در مورد ۲.۲ میلیارد توافق کردند اما همچنان مجلس به ۳.۳ اصرار دارد و دولت می‌گوید ما یک مقدار مشخصی درآمد ارزی داریم و باید برای کالاهای اساسی اولویت بندی کنیم.

* در رابطه با واردات خودرو باید مشخص شود که آن کسری ارزی را از کجا تأمین کنند. مبحث دیگر این است که حدود ۷ میلیارد دلار به واردات قطعات خودرو اختصاص می‌دهیم و عرف جامعه اینطور است که خودروسازان داخلی با گران‌ترین قیمت خودرو را می‌فروشد و خریداران متضرر هستند و خودروسازان در آستانه ورشکستگی هستند در حالی که باید وارد بازی بُرد-بُرد شویم و من به عنوان مصلحت نظام می‌گوینم که بودجه ۲.۲ کافی است.

*بیش از ۱۰ سال است که رهبری نامگذاری سال را با مسائل اقتصادی مشخص می‌کنند، متأسفانه دست‌اندرکاران اداره مملکت به این مطالبه‌ای به حق حضرت آقا پاسخ خوبی ندادند و شاید نتوانستند.

*بخش خصوصی برای اینکه در عرصه باشد ساز و کار خود را دارد. مثلاً برای اداره ایران خودرو با ۱۲۰ هزار نفر امور را پیش نمی‌برد و هنوز در کشور ما عده‌ای با جان گرفتن بخش خصوصی مخالف هستند.

*عده‌ای اجازه نمی‌دهند بخش خصوصی وارد میدان شود، حالا در دوره آقای پزشکیان عده‌ای پیگیری کردند که بخش خصوصی فعال‌تر شود و باید مراقب باشیم که بخش خصوصی نیز به دنبال رانت نباشد و یکی از مشکلات ما این است که سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی اجرا نشده است.

*رئیس جمهور آمریکا گفته است که ایران قوی شده است و از سوی دیگر هم ایران هراسی را تبلیغ می‌کنند. ما در هر صورت نباید نسبت به مواضع آنها هیجان زده شویم. رهبری بارها فرمودند که اگر دشمن ایران بداند می‌تواند جمهوری اسلامی را از میان بردارد، یک لحظه درنگ نمی‌کند و آنها می‌دانند که نمی‌توانند و البته اگر حمله نظامی به ما شود، هزینه‌های زیادی به ما متحمل می‌شود و البته آنها هم می‌دانند که ما هم هزینه‌های زیادی را به آنها متحمل خواهیم کرد.

*دشمن می‌داند ما قدرتمند هستیم و نیاز نیست ما موشک‌ها و راهروهای نگهداری آنها را به آنها نشان دهیم. ما نمی‌خواهیم قدرت تکاوری داشته باشیم و قدرت دفاعی داریم تا کسی نتواند به حریم نظام جمهوری اسلامی ایران تجاوز کند، که دست آن را قطع می‌کنیم.

* اگر بگوییم آنها دیوانه هستند در زمین آنها بازی کرده‌ایم و باید دقت کنیم.

*{ در رابطه با دو قطبی سازی به بهانه‌ای همچون تصویب لوایح CFT و پالرمو }: رهبری بارها گفته‌اند که مسائل حاشیه را به متن نیاوریم، در رابطه با فیلترینگ هم عده‌ای کفن می‌پوشند و عده‌ای مرگ می‌گویند. اصلی‌ترین قدرت ما بیش از پهپادها و موشک‌هایمان، انسجام و وحدت ملی است. همچنین همراهی مردم و حاکمیت، قدرت مهم نظام ما است.

*دشمن با جنگ ترکیبی که ایجاد می‌کند فقط می‌خواهد که مردم را از هم و مردم را از نظام جدا کند و باید حواسمان جمع باشد.

*اگر قطبی‌سازی‌ها آگاهانه باشد خیانت است و جهاد تبیین همین است که رسانه‌ها باید مسائل را تبیین و تشریح کنند تا امروز دوقطبی‌های غیر ضرور را در کشور مطرح نکنیم.

۲۹۲۱۸

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا