ماجرای اموال سرقتی موزه سعدآباد چیست؟
به گزارش تیکاگو به نقل از کجارو
محسن میر، مدیر مجموعه تاریخی سعدآباد درباره ثبت و مستندنگاری ۱۵۰ هزار شی این مجموعه، ماجرای سرقت از موزه ظروف سلطنتی، به سعدآباد توضیحاتی ارائه کرده است.
مدیر مجموعه کاخهای سعدآباد با اشاره به شایعاتی که درباره سرقت از موزه ظروف سلطنتی مطرح بود و در جریان ساماندهی اموال رفع ابهام شد، توضیح داد:
مکاتباتی با دیوان محاسبات و یا سازمان بازرسی درباره موزه ظروف سلطنتی صورت گرفته بود اما واقعیت آن مشخص نبود. ساماندهی اخیر تمام شایعات را برطرف کرد و مشخص شد هیچ اثری گم یا دزدی نشده است، بلکه همه اموال دارای صورتجلسه هستند. برخی آثار هم از یک موزه به موزهای دیگر یا از یک کاخ به کاخ دیگری که زیر نظر میراث است منتقل شده بودند ولی در صورتجلسات ثبت نشده بود.
او ادامه داد:
در ساماندهی اخیر، شفافسازی صورت گرفت، و نامه دیوان محاسبات که سالهای سال تکرار میشد دیگر تکرار نشد، حسابرسی اموال همزمان انجام شد. به واسطه آن شایعات همیشه نسبت به سعدآباد حس شک و بیاعتمادی وجود داشت، ولی با این اتفاق آن حس برطرف شد. مزیت این کار چنان بود که آقای وزیر (صالحی امیری) و اداره کل موزهها تایید و اعلام کردند تمام مشکلات اموال و سامانه در سعدآباد حل شده است.
مدیر مجموعه سعدآباد درباره روند ثبت اموال فرهنگی و تاریخی، عنوان کرد:
نمایندههای مجلس سوال داشتند که این اموال را ما اصلا ثبت میکنیم؟ پاسخ این است که همه اموالی که در میراث فرهنگی تاکنون وجود داشته ثبت شده است، جایی که ثبت نشده سامانه جام است. ایرادی هم مطرح کردند مبنیبر اینکه یکی از مدیران وزارتخانه نامهای زده که اموال فقط در سامانه جام ثبت شود و دفاتر کنار گذاشته شود. این هم برداشت اشتباهی بود، چون هدف این بود که همزمان با ثبت دفاتر دارایی، ثبت در سامانه جام نیز انجام شود. ما در مجلس ثابت کردیم که دفاتر دارایی وجود دارد و نامه مزبور تنها توصیه کرده بود که همزمان ثبت الکترونیکی هم انجام شود. آیا ما اشتباه کردیم که هر دو کار را پیش بردیم؟ اکنون هم دفاتر فیزیکی داریم و هم اطلاعات الکترونیکی.
او با بیان اینکه از اموالی که در دفاتر دارایی ثبت شده بود، اگر اشتباه نکنم اطلاعات حدود هشت هزار تا ۱۰ هزار اثر در سامانه «جام» ثبت شده بود، افزود:
در گام اول ویرایش اطلاعات این آثار انجام شد. از طرفی، زمان جنگ، چون موزهها تعطیل بود، بهترین فرصت برای حفاظت، بررسی و نگهداری آثار بود. بنابراین از ابتدای جنگ ثبت کامل آثار در سامانه جام آغاز شد و فکر میکنم از تیرماه تا پایان شهریور، در حدود سه ماه کل اموال کاخ سعدآباد ساماندهی و در سامانه جام ثبت شد. نمونه چنین کاری در کشور وجود ندارد.
میر درباره ضرورت ثبت الکترونیکی اطلاعات آثار و اموال، گفت:
مثلا در که گذشته قصد میکردیم نمایشگاهی از آثار قهوهخانهای برپا کنیم، به موزهها نامه میزدیم تا آثار خود را ارایه دهند، اما هیچیک آثار خود را معرفی نمیکردند و کار پیش نمیرفت، اما الان با ثبت در سامانهها و دفاتر بهراحتی میتوان به اطلاعات این آثار در دیگر موزهها دست یافت و مستقیم با همان موزه ارتباط گرفت و نمایشگاه مشترک برگزار کرد. دفاتر دارایی اکثرا چند رنگ شده و ناخوانا بود. ما دفاتر از وزارت اقتصاد و اداره کل موزهها را قرض گرفتیم و دفاتر اموال خود را اصلاح کردیم.





