اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها در آمریکا (NHTSA) اخیراً چارچوب جدیدی برای ارزیابی و نظارت بر خودروهای خودران پیشنهاد کرده که میتواند مسیر را برای ورود گسترده این محصولات به جادههای ایالات متحده هموار کند. این چارچوب جدید با هدف کاهش موانع موجود و افزایش شفافیت طراحی شده و شامل قوانینی است که خودروسازان را ملزم به ارائه دادههای بیشتری درمورد ایمنی میکند.
قوانین پیشنهادی برای خودروهای خودران
اداره NHTSA اخیراً برنامه جدیدی با عنوان «برنامه شفافیت و ارزیابی ایمنی خودروهای مجهز به سیستمهای خودران (AV STEP)» پیشنهاد کرده است. این برنامه به شرکتها امکان میدهد خودروهای بدون کنترلهای دستی سنتی، مانند فرمان و پدال، را روانه بازار کنند. همچنین این برنامه امکان استفاده از معافیتهایی را فراهم میکند که فرایند پیچیده صدور تأییدیههای فعلی را سادهتر خواهد کرد.
این تغییرات شامل حذف محدودیت سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو برای معافیت از استانداردهای ایمنی خودروهای موتوری فدرال (FMVSS) میشود و به شرکتها اجازه میدهد محصولات خود را با سرعت بیشتری به بازار عرضه کنند اما شرکتها باید اطلاعات بیشتری درباره عملکرد و ایمنی خودروهای خود ارائه دهند.
شفافیت بیشتر برای اعتماد بیشتر به خودروهای خودران
طبق اعلام NHTSA، این برنامه در کنار سادهسازی فرایندها، به شفافیت و اعتماد عمومی به فناوری خودروهای خودران کمک خواهد کرد. «آدام راوِیو»، مشاور ارشد این اداره، اعلام کرد: «در زمانی حیاتی، AV STEP چارچوب ملی ارزشمندی برای توسعه فناوری سیستمهای خودران ارائه میدهد. توسعه ایمن، شفاف و مسئولانه این فناوری برای جلب اعتماد عمومی و دستیابی به پتانسیل کامل آن حیاتی است.»
NHTSA از شرکتها و عموم مردم دعوت کرده درمورد این قوانین جدید نظر بدهند و به بهبود آن کمک کنند. اگرچه این تغییرات میتواند هدیه بزرگ سال نو برای شرکتهای فعال در حوزه خودروهای خودران باشد اما با چالشهایی نیز همراه است. برخی گروههای حامی ایمنی جادهای، ازجمله «ائتلاف ایمنی بزرگراهها و خودروها»، این اقدام را زودهنگام و غیرضروری توصیف کردهاند. آنها معتقدند ارائه آزادیهای بیشتر به فناوریهای پیچیده بدون رعایت حداقل استانداردهای ایمنی، ممکن است خطرات جدی داشته باشد.
علاوهبراین، گزارش شده دولت آینده ممکن است برخی قوانین شفافیت و گزارشدهی فعلی را که دولت بایدن تصویب کرده، لغو کند. این شامل قوانینی است که شرکتها را ملزم به گزارش تصادفات و آسیبهای مرتبط با خودروهای خودران میکند. این تغییرات میتواند به نفع شرکتهایی مانند تسلا باشد که بیشترین تعداد گزارش تصادفات را ثبت کردهاند.
رقابت شدید در صنعت خودروهای خودران
چندین شرکت بزرگ، ازجمله Zoox (متعلق به آمازون)، ویمو (متعلق به آلفابت)، و «Einride»، برای توسعه و تجاریسازی خودروهای خودران رقابت میکنند. شرکتهایی مانند Zoox پیشتر اعلام کردهاند بهدلیل گواهی ایمنی محصولاتشان نیازی به معافیت ندارند، اگرچه NHTSA این ادعاها را بررسی کرده است.
درعینحال، تسلا نیز قصد دارد تولید روبوتاکسیهای دودر خود را از سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ آغاز کند. این رقابت فزاینده نقش قوانین جدید را در شکلدهی آینده این صنعت حیاتیتر کرده است.
با پیشنهاد قوانین جدید، NHTSA گام بزرگی بهسمت تسهیل استفاده از خودروهای خودران برداشته است. این قوانین درصورت تصویب، میتوانند راه را برای نسل جدیدی از خودروهای بدون کنترلهای دستی باز و تجربه رانندگی را متحول کنند اما میزان موفقیت این قوانین به اجرای صحیح آنها و اعتمادسازی میان عموم مردم بستگی دارد.