فناوری

عربستان طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده جهان را راه‌اندازی کرد

۱۶ آذر ۱۴۰۳ ۱۵:۰۰

عربستان با افتتاح طولانی‌ترین سیستم حمل‌ونقل بدون راننده در جهان قصد دارد ترافیک جاده‌ای را کاهش و زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری خود را بهبود دهد.

به گزارش کلیک از آنجایی که عربستان سعودی با پروژه‌هایی مانند لاین و مکعب قصد دارد کشورش را به بهشت گردشگری تبدیل کند، باید شبکه حمل‌ونقل خود را به‌طور جدی ارتقا دهد. به‌عنوان بخشی از این تلاش، مقامات این کشور سیستم متروی بدون راننده جدیدی را افتتاح کرده‌اند که به طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده در جهان تبدیل شده است.

متروی ریاض با افتتاح سه خط خود شروع به کار کرده است. خط دیگری در ماه ژانویه افتتاح می‌شود و دو خط دیگر نیز به‌زودی به بهره برداری می‌رسند. طول کلی خط متروی ریاض به ۱۷۶ کیلومتر می‌رسد و مناطق کلیدی، مراکز تجاری و بناهای فرهنگی را در سراسر پایتخت عربستان سعودی به هم متصل می‌کند.

ایستگاه مترو منطقه مالی ملک عبدالله (KAFD)، حاصل تلاش شرکت معماری زها حدید و ایستگاهی کلیدی در متروی جدید ریاض عربستان است.

شبکه قطار شهری جدید عربستان با ظرفیت نهایی ۳٫۶ میلیون مسافر در روز پس از تکمیل پروژه، انتظار می‌رود به طور چشمگیری ترافیک جاده‌ای را در سراسر ریاض کاهش دهد و به تبع آن میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید نیز حدود ۱۲٫۵ میلیون تن در سال کاهش پیدا کند.

سیستم حمل‌ونقل متروی ریاض درمجموع دارای ۸۵ ایستگاه می‌باشد. یکی از چشمگیرترین ایستگاه‌های شبکه، ایستگاه مترو منطقه مالی ملک عبدالله (KAFD)، اثر شرکت معماری زها حدید است. این ایستگاه طراحی دقیقی دارد و هدفش آسان‌کردن حرکت مسافران است. نمای بیرونی از ظاهری منحنی و شبکه‌ای بهره می‌گیرد که به منظور کاهش گرمای شدید تابستان در پایتخت عربستان سعودی طراحی شده است.

متروی ریاض، مناطق کلیدی، مراکز تجاری و بناهای فرهنگی را در سرتاسر پایتخت عربستان سعودی به هم متصل می‌کند.درمجموع ۶۹ قطار متروپولیس و ۴۷ قطار اینوویا مترو که همگی برقی و ساخت آلستوم، شرکت چندملیتی فرانسوی هستند، برای جا‌به‌جایی مردم استفاده می‌شود. قطارها در سه کلاس طبقه‌بندی شده‌اند: کلاس درجه یک، کلاس خانواده و کلاس مجردها. قطارها دارای امکاناتی همچون صندلی‌های ارگونومیک، نورپردازی LED، سیستم تهویه مطبوع و سیستم اطلاع‌رسانی برای مسافران خواهد بود.

همان‌طور که ذکر شد، قطارها خودکار هستند و قبلا نیز به‌عنوان بخشی از سیستم‌های حمل‌ونقل بدون راننده در شهرهایی مانند بوداپست، مجارستان، سیدنی، استرالیا و تایپه‌ی تایوان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

منبع: زومیت

ارسال به دیگران

۱۶ آذر ۱۴۰۳ ۱۵:۰۰

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا