فناوری ایران

سرویس‌های جدید شرکت مخابرات ایران

شرکت مخابرات ایران در نظر دارد با تغییر رویکرد خود، از اپراتور سنتی مخابراتی به اپراتور ارائه‌دهنده خدمات نوین تبدیل شود. این تغییر رویکرد که بر پایه توسعه فیبر نوری و ارائه خدمات ابری استوار است، با هدف پاسخگویی به نیازهای روزافزون کاربران و ارائه خدمات با کیفیت بالاتر انجام می‌شود. «داوود زارعیان»، معاون تجاری و امور مشتریان این شرکت، در گفتگو با دیجیاتو جزئیات این تغییرات، برنامه‌های شرکت برای توسعه فیبر نوری و ارائه سرویس‌های جدید را شرح داده است.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران می‌گوید این شرکت از حدود 2 سال پیش، تغییر رویکرد و تمرکز بر ارائه خدمات نوین را آغاز کرده است. او تأکید می‌کند این تحول، مستلزم تغییر زیرساخت‌های فناوری و گذار از سیم مسی به فیبر نوری و فناوری FTTH است؛ زیرا این تغییر زیربنایی امکان ارائه طیف وسیع‌تری از خدمات را فراهم می‌کند.

«داوود زارعیان» اضافه می‌کند: «مخابرات ایران، ضمن حفظ خدمات سنتی خود از قبیل تلفن ثابت و اینترنت که هرکدام هزینه‌های نگهداری قابل‌توجهی به خود اختصاص می‌دهند، موظف به ارائه زیرساخت‌های مناسب به شرکت‌ها در حوزه B2B نیز هست. این امر تغییر رویکرد شرکت در این زمینه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.»

به گفته او، «امروزه ارتباطات خانگی با سیم مسی محدود به تماس تلفنی و حداکثر دسترسی به اینترنتی با سرعت پایین، در حد ۶ تا ۸ مگابیت‌بر‌ثانیه است. در مقابل، بستر فیبر نوری امکان ارائه سرعت‌های بالاتر از ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه به منازل را فراهم می‌کند. این افزایش سرعت زمینه را برای بهره‌مندی از امکاناتی مثل تلویزیون‌های اینترنتی، بازی‌های آنلاین و تماشای ویدیوهای 4K فراهم می‌کند. با افزایش سرعت و دسترسی به محتوای جدید، حتی استفاده از سرویس‌های ماهواره‌ای نیز به‌سادگی ممکن خواهد بود. بر همین اساس، این رویکرد را با جدیت دنبال می‌کنیم.»

واگذاری یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار پورت FTTH

او با اشاره به نمایشگاه تلکام ۱۴۰۳ و نخستین رونمایی از برنامه‌ای بزرگ توضیح می‌دهد: «این برنامه واگذاری یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار FTTH در مدت حدود ۱۵ ماه است که اقدامی کلیدی ماست. بحث دوم نیز رویکردی است که مدیرعامل مخابرات اعلام کرده است؛ سرویس‌محور شدن. نگاه ما این است که در این حوزه خودمان را مشابه شرکت فناوری اطلاعات ببینیم.»

زارعیان اضافه می‌کند: «در واقع مخابرات درصدد است سرویس‌هایی را که شرکت‌های فناوری اطلاعات می‌توانند ارائه کنند، خودش هم ارائه کند. مدت‌هاست، مطالعات را شروع کردیم اما به‌صورت رسمی و فیزیکی با رونمایی از کلاد مخابرات یا همان «ابر ما»، رویکرد سرویس‌محور شدن را تقویت کرده‌ایم.»

سؤال این است با این سرویس چه می‌شود؟ زارعیان پاسخ می‌دهد: «می‌توان ده‌ها سرویس جدید ارائه کرد؛ سرویس‌هایی که بر بستر ابر است و امکانات خیلی خوبی برای مشتریان، هم B2B هم B2C، فراهم می‌کنند.»

«متا ما» برای راه‌اندازی مرکز تماس

زارعیان توضیح می‌دهد: «یکی دیگر از سرویس‌هایی که تعریف شده و درحال راه‌اندازی است، سرویس «متا ما» یا مرکز تماس ابری است. با این سرویس اگر کسی بخواهد مرکز تماس راه‌اندازی کند نیازی نیست کلی تجهیزات، سرور و دیگر امکانات بخرد؛ چون می‌تواند از این بستر استفاده کند و با قیمت بسیار ارزان، صاحب سرویس شود و البته هم‌زمان از ده‌ها سرویسی که در این حوزه عرضه می‌شوند، بهره‌مند شود.»

نگران برقراری یک‌میلیون اتصال فیبر نوری نیستیم

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات در شرایطی این سخنان را مطرح می‌کند که برخی مخابرات‌های منطقه‌ای اعلام می‌کنند با‌توجه‌به تجهیزات موجود، هدف یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار اتصال بلندپروازانه است. به گفته آنها، به‌دلیل تحریم تجهیزات GPUN موردنیاز در اختیار کشور قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر، برای رسیدن به این هدف به تیم‌های عملیاتی بسیار بیشتری نیاز است.

زارعیان در پاسخ به اینکه مخابرات چگونه این مشکلات را برطرف می‌کند، توضیح می‌دهد: «درحال‌حاضر ما حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون مشترک را تحت‌پوشش داریم. حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک را می‌توانیم واگذار کنیم. همچنین یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار ظرفیت داریم؛ اگر مشتری باشد، می‌توانیم خدمات را یک‌روزه برای او دایر کنیم. در واقع، درحال‌حاضر امکانات داریم و نگران یک‌میلیون اتصال نیستیم.»

او درباره تأثیر تحریم‌ها نیز می‌گوید: «شرکت مخابرات سال گذشته تجهیزات را از هواوی خرید و وارد ایران کرد. این کار در مقطع زمانی خاص سه‌چهار ماهه انجام شده است؛ بنابراین فعلاً در ایجاد ظرفیت مشکلی وجود ندارد.»

واگذاری انجام بخشی از اتصالات به شرکت‌های سروکو

در جریان نمایشگاه تلکام امسال، شرکت مخابرات ایران قراردادهایی با شرکت‌های دارنده پروانه servco به‌منظور توسعه اتصال فیبر نوری منعقد کرد. زارعیان دراین‌باره توضیح می‌دهد: «شرکت مخابرات به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد با امکانات و شرایط موجود به‌تنهایی واگذاری انجام دهد، احتمالاً نمی‌تواند به هدف یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار اتصال برسد؛ به همین دلیل مرحله اتصال را با همکاری شرکا پیش خواهیم برد.»

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران یادآوری می‌کند: «اتفاق خوبی که در نمایشگاه تلکام امسال افتاد این بود که با ۱۶ شرکت Servco قرارداد بسته شد که بخشی واگذاری‌ها و اتصالات را آنها انجام بدهند. این شرکت‌ها شبکه ندارند اما مجوز سازمان تنظیم را برای فعالیت در حوزه ICT دارند؛ به‌این‌ترتیب بخشی از کار را شرکت مخابرات انجام می‌دهد و پیشبرد بخشی از کار هم با پیمانکار خواهد بود؛ بنابراین شرکت مخابرات نگرانی جدی بابت عملیات اجرایی ندارد.»

زارعیان با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد پیمانکاران مخابرات کم است، توضیح می‌دهد: «در بخش‌هایی فروشمان بیشتر و تعداد پیمانکارهای ما کم است که با رویکرد اخیر به نظر می‌رسد مسئله حل شود. این ۱۶ شرکت سروکو بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ تیم عملیاتی در سراسر کشو دارند که اینها به کمک ما می‌آیند.» 

اگر فیلترینگ به همین روال باشد، تقاضا نخواهیم داشت

او مهم‌ترین مانع توسعه اتصال فیبر نوری را نه امکانات و تجهیزات، بلکه تقاضا می‌داند: «در FTTH فرد سرعت ۱۰۰ و ۲۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه می‌گیرد اما اگر محتوا تولید نشود و اگر فیلترینگ به همین روال بماند، طبیعی است که تقاضا نداشته باشیم. اگر تقاضا باشد، ما امکانات اجرای پروژه را داریم و فکر تأمین مودم، کابل و تجهیزات را کرده‌ایم.»

هزینه بهره‌مندی خانوارها از شبکه فیبر نوری

زارعیان درباره هزینه استفاده از فیبر نوری، توضیح می‌دهد: «هزینه این امکانات بالا نیست. به نظر می‌رسد هزینه‌ها در شبکه ارتباطات در کشور برای اقشار زیر خط فقر تعریف شده، برای فقراست؛ یعنی اگر هیچ‌چیز نتوانند بخرند، اینترنت داشته باشند. از این حیث جای نگرانی نیست.»

او همچنین اعلام کرد میزان درآمد شرکت مخابرات ایران به‌ازای هر مشترک (خانواده) ۲۰۰ هزار تومان در ماه است.»

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا