تیکاگو‌

زینگر 21C با ثبت رکوردی خیره‌کننده در لاگونا سکا، تاج سرعت را از کونیگزگ گرفت

به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز

ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 26 آذر 1404 ساعت 14:12

هایپرکار زینگر 21C موفق شد با ثبت رکوردی خیره‌کننده در پیست افسانه‌ای لاگونا سکا، عنوان سریع‌ترین خودرو را از چنگ کونیگزگ بیرون بکشد.

در میانه رقابتی نفس‌گیر و پرهیاهو میان هیولاهای جاده و پیست، این‌بار هایپرکار آمریکایی زینگر 21C با جسارت و جاه‌طلبی بی‌سابقه وارد میدان شد و با رکوردی خیره‌کننده در پیست مشهور لاگونا سکا، نشان داد که تاج سرعت بر سر کدام خودرو است. این هایپرکار نه‌تنها توانست از پس کونیگزگ برآید، بلکه با اختلاف نزدیک به ۲ ثانیه او را به‌معنای واقعی تحقیر کرد.

فهرست مطالب

هایپرکار زینگر 21C رکورد لاگونا سکا را شکست

زینگر 21Cزینگر 21C

در رقابتی نفس‌گیر هایپرکار زینگر 21C با ثبت زمان باورنکردنی ۱ دقیقه و ۲۲.۳۰ ثانیه در پیست افسانه‌ای لاگونا سکا، نه‌تنها رکورد پیشین را شکست، بلکه کونیگزگ سوئدی را با اختلاف ویرانگر ۱.۸ ثانیه نابود کرد. در دنیای رکوردها، جابجایی حتی یک‌دهم ثانیه می‌تواند تاریخ را بنویسد و زینگر، با جهشی در ابعاد دو ثانیه یک رکورد کهکشانی را ثبت کرد. راز این پیروزی را باید در قلب تپنده و فلسفه طراحی زینگر جستجو کرد؛ جایی که فناوری ساخت سبک، هوش مصنوعی و نیروی ترکیبی بنزین و برق در یک نقطه به اوج رسیده‌اند.

این هیولا از یک پیشرانه ۲.۸۸ لیتری V8 توئین‌توربو به همراه دو موتور الکتریکی مستقل در محور جلو نیرو می‌گیرد که در مجموع ۱۲۵۰ اسب‌بخار قدرت و توزیع گشتاور خیره‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد. کل ساختار خودرو با استفاده از فناوری تولید افزایشی ساخته شده و نسبت توان به وزن آن تقریباً با یک جنگنده مدرن برابری می‌کند. در سوی دیگر میدان، کونیگزگ Jesko Absolut با پیشرانه غول‌آسا و ۱۶۰۰ اسب‌بخار قدرت، ظاهراً باید دست بالا را داشته باشد. اما لاگونا سکا ثابت کرد که توان بالاتر ضامن برتری نیست.

هوش طراحی در برابر سنگینی منیزیم؛ جدال مهندسی زینگر و کونیگزگ

هایپرکار زینگر 21Cهایپرکار زینگر 21C

لوکاس زینگر، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت در گفتگو با رسانه‌ها تأکید کرد که خودرو زینگر 21C بدون هیچ‌گونه تغییر یا محدودیت عملکردی، توانسته الزامات صوتی ۹۹ دسی‌بل پیست لاگونا سکا را رعایت کند که بسیاری از هایپرکارها برای رسیدن به قدرت کامل، ناچارند آن را اعمال کنند. این یعنی زینگر نه با نسخه‌ای مخصوص رکورد، بلکه با پیکربندی استاندارد کارخانه‌ای وارد میدان شد.

در این میان، تیم کونیگزگ نیز در موضع دفاعی قرار نگرفت. آن‌ها هم توضیح دادند که برای انطباق با قوانین صدای پیست، ناچار به نصب صداخفه‌کن بزرگ و سنگین روی سیستم اگزوز Jesko Absolut شده‌اند؛ قطعه‌ای که قطعاً بر بازده جریان گاز و در نهایت بر توان خروجی موتور تأثیر مستقیم دارد. چنین محدودیتی هرچند برای حفظ رابطه دوستانه با پیست ضروری است، اما در میدان عملکرد، به قیمت از دست رفتن چند دهم ثانیه تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید هایپرکار زینگر 21Cهایپرکار زینگر 21C

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و کونیگزگ به دلیل محدودیت تأمین قطعات در روز تست، مجبور شد از رینگ‌های منیزیومی سنگین‌تر به‌جای رینگ‌های فوق‌سبک کربنی خود استفاده کند. افزایش جرم چرخ‌های غیرفرمان، مستقیماً بر شتاب جانبی و چسبندگی اثر می‌گذارد و اگرچه این عوامل در ظاهر کوچک به نظر می‌رسند، اما در دنیای رقابت‌های رکوردی که همه‌چیز بر پایه هزارم ثانیه سنجیده می‌شود، همین تغییرات می‌تواند تفاوت میان رکوردشکنی و شکست را رقم بزند.

به گفته کارشناسان کونیگزگ هنوز تمام پتانسیل خود را به میدان نیاورده است. وقتی جسکو ابسولوت بتواند بدون محدودیت صوتی و با تجهیز کامل رینگ‌های کربنی به پیست بازگردد، احتمالاً رکوردی نزدیک‌تر رقم خواهد زد. اما پرسش بزرگ باقی می‌ماند: آیا این تغییرات می‌توانند فاصله عظیم نزدیک به دو ثانیه را جبران کنند؟

نوربرگ‌رینگ افسانه‌ای، مقصد بعدی رکوردشکنی

هایپرکار زینگر 21Cهایپرکار زینگر 21C

نکته‌ای که رکورد تازه زینگر 21C را جذاب‌تر می‌کند، این است که همان خودرویی که زمان ۱:۲۲.۳۰ را در لاگونا سکا ثبت کرد، پیش‌تر در یک رالی طولانی‌مدت چندروزه در سواحل کالیفرنیا شرکت کرده بود. این واقعیت نشان می‌دهد که 21C نه‌تنها یک نمونه آزمایشگاهی تنظیم‌شده برای فضای پیست، بلکه یک ماشین تمام‌عیار تولیدی با دوام، ثبات عملکرد و قابلیت اطمینان بی‌نظیر است که این ویژگی در دنیای هایپرکارها کمتر دیده می‌شود.

همچنین بخوانید هایپرکار زینگر 21Cهایپرکار زینگر 21C

لوکاس زینگر در سخنان خود عنوان داشت که زمان ثبت‌شده در لاگونا سکا تقریباً منطبق بر شبیه‌سازی‌های کامپیوتری داخلی شرکت بوده است. این جمله در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، ولی در واقع نشانه‌ای از دقت فوق‌العاده در مهندسی مجازی و تطابق میان دنیای دیجیتال و واقعیت فیزیکی است. چنین تطابقی معمولاً وقتی رخ می‌دهد که مدل‌سازی آیرودینامیک، دمای تایر، انتقال نیرو و توازن شاسی همگی در سطحی بسیار دقیق و اختصاصی طراحی شوند.

بدین ترتیب باید گفت که رکورد فعلی، سقف توان نیست و اگر 21C تحت شرایط ایده‌آل‌تری دوباره به میدان بیاید، احتمالاً زمان‌های سریع‌تری روی تابلوهای دیجیتال دیده خواهد شد. اما زینگر به این رکورد بسنده نکرده است و به گفته مدیرعامل آن، تیم مهندسی در حال برنامه‌ریزی برای ورود به فصل اروپایی آزمایش‌ها در سال آینده است؛ سفری که مقصد احتمالی آن پیست افسانه‌ای نوربرگ‌رینگ در آلمان خواهد بود.

منبع

مطالب مشابه را ببینید!