رئیس پلیس راهور: خودروهای تولیدی و وارداتی بدون موفقیت در تست تصادف، مجوز عرضه نمیگیرند
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 28 آذر 1404 ساعت 17:23
طبق اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا، عرضه خودروهای تولیدی و وارداتی منوط به موفقیت در تست مرکز آزمون تصادف کشور است.
با عنایت به آخرین اخبار داخلی، سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اهمیت روزافزون ایمنی در کاهش تلفات و خسارتهای جادهای، اعلام کرد که ارتقای سطح ایمنی خودروها میتواند تا ۳۰ درصد از میزان تصادفات کشور را کاهش دهد. وی تأکید کرد ایجاد و توسعه مرکز آزمون تصادف خودروها یکی از مهمترین ارکان نظام ایمنی حملونقل در کشور است و نقش مستقیم در ارزیابی و تأیید کیفیت ساخت خودروها دارد.
طبق صحبتهای رئیس پلیس راهور، این مرکز طراحی شده تا با انجام تست تصادف و آزمونهای دقیق مقاومت بدنه، عملکرد کیسههای هوا، ساختار جذب ضربه و پایداری سیستم ترمز و فرمان، سطح واقعی حفاظت از سرنشینان را در شرایط واقعی تصادف بسنجد. به گفته وی، هیچ خودرو تولیدی داخلی یا وارداتی با تیراژ بالا بدون دریافت تأییدیه ایمنی از این مرکز، اجازه ورود به بازار نخواهد داشت.
الزام تست تصادف برای تمامی خودروهای داخلی و وارداتی


سردار حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در تشریح مأموریت نخستین مرکز تست تصادف ایران که بهتازگی با حضور معاون اول رئیسجمهور افتتاح شده است، تأکید کرد این مرکز ستون فقرات تحول در ایمنی خودروها محسوب میشود و هدف آن ایجاد یک مسیر علمی و الزامآور برای تضمین کیفیت ساخت وسایل نقلیه پیش از عرضه عمومی است.
او توضیح داد که هر خودرو پس از گذراندن چرخه طراحی و نمونهسازی و پیش از آغاز تولید انبوه باید در این مرکز تحت مجموعهای از آزمونهای تصادف کاملاً استاندارد و چندجانبه قرار گیرد؛ آزمایشهایی که مقاومت بدنه، عملکرد ایمنی فعال و غیرفعال، واکنش ساختار خودرو در برخوردهای از روبهرو، کنار و عقب و میزان محافظت از سرنشینان در لحظه تصادف را ارزیابی میکنند. تنها در صورتی که خودرو موفق به کسب حد نصاب امتیازهای ایمنی شود، مجوز تولید انبوه و عرضه به بازار صادر خواهد شد.
بیشتر بخوانید 

سردار حسینی همچنین تصریح کرد این الزامات ویژه فقط شامل خودروهای ساخت داخل نیست، بلکه تمام خودروهای وارداتی با تیراژ بیش از ۵۰۰ دستگاه نیز موظف به گذراندن کامل تست تصادف هستند. رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر اینکه وارداتی بودن هیچگاه نباید مترادف با ایمن بودن تلقی شود، افزود که کیفیت ایمنی یک خودرو باید بر اساس نتایج واقعی آزمونها سنجیده شود.
به گفته رئیس پلیس راهور، محور اصلی فعالیت این مرکز آن است که ایمنی خودرو از یک شعار یا استاندارد روی کاغذ، به معیاری عینی و عملی تبدیل شود. وی خاطرنشان کرد که بررسیهای کارشناسی نشان میدهد حتی اگر سایر عوامل مؤثر بر تصادفات مانند وضعیت جادهها، قوانین یا نحوه رانندگی هیچ تغییری نکنند، رعایت کامل استانداردهای ایمنی خودروها میتواند دستکم ۳۰ درصد از میزان تصادفات، تلفات جانی و مصدومان را کاهش دهد.
طرح ملی کاهش تلفات جادهای در دستور کار پلیس


سردار حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه سخنان خود درباره راهکارهای کاهش تلفات جادهای، با اشاره به نقش سهگانه انسان، راه و وسیله نقلیه در وقوع حوادث رانندگی عنوان داشت که اگر ارتقای ایمنی خودروها با بهبود زیرساختهای جادهای و توسعه سامانههای هوشمند نظارت بر رفتار رانندگان همراه شود، میتوان به نقطهای رسید که هر سه عامل مؤثر در تصادفات در سطح مطلوب استاندارد قرار گیرند.
همچنین بخوانید 

به گفته وی، دستیابی به آماری کمتر از چهار تا پنج هزار جانباخته در سال، هدفی دور از واقعیت نیست و میتواند با برنامهریزی دقیق به نتیجه برسد. او تأکید کرد تحقق این هدف نیازمند هماهنگی فراگیر میان نهادهای اصلی کشور و اجرای یک بسته جامع است که شامل ارتقای ایمنی وسایل نقلیه، بهروزرسانی و استانداردسازی راهها، اصلاح و اجرای مؤثر قوانین رانندگی، بهرهگیری از سامانههای هوشمند برای کنترل رفتاری رانندگان و ارتقای فرهنگ ترافیکی در میان کاربران جاده است.
سردار حسینی در ادامه افزود که هر یک از این اقدامات بهتنهایی مؤثر است، اما اثر واقعی زمانی حاصل میشود که همه دستگاههای مرتبط با حملونقل، راهسازی، خودروسازی و پلیس در کنار یکدیگر حرکت کنند. وی ابراز امیدواری کرد با اجرای مرحلهبهمرحله این طرحها و افزایش هماهنگی میان نهادها، کشور بتواند در آیندهای نزدیک شاهد کاهش چشمگیر تلفات ناشی از تصادفات باشد.





