تویوتا پس از تأخیر بسیار، تصمیم گرفت با معرفی سری خودروهای bZ (beyond Zero) یا «فراتر از صفر» وارد حوزه خودروهای الکتریکی شود. تویوتا bZ4X نخستین محصول این سری بود که در سطح جهانی فروخته شد. پسازآن نیز سدان تویوتا bZ3 فقط در چین عرضه شد. شرکت برساوش نیز این 2 خودرو را به بازار ایران آورده است و مدتی پیش شرایط فروش تویوتا bZ4X و bZ3 را نیز منتشر کرد. تویوتا تصمیم گرفته نامگذاری bZ را حذف و از نامهای عادی برای محصولات الکتریکی خود استفاده کند.
دسامبر، تویوتا نسل جدید تویوتا اوربان کروزر را معرفی کرد. این خودرو چند روز پیش در نمایشگاه خودرو بروکسل 2025 نیز به نمایش درآمد. پس از معرفی این کراساوور الکتریکی، اکنون تویوتا رسماً تایید کرده نامگذاری اختصاصی bZ را برای خودروهای الکتریکی خود کنار میگذارد. بهجای کدهای ترکیبی عدد و حروف، مانند تویوتا bZ4X، این شرکت از مدل نامگذاری با اسامی استفاده خواهد کرد که برای مشتریان آشناتر به نظر میرسد.
بنابراین تویوتا bZ4X تنها خودرو برقی تویوتا خواهد بود که با سیستم نامگذاری اختصاصی bZ در سراسر جهان به فروش رسیده است. البته همانطور که اشاره کردیم، سدان تویوتا bZ3 نیز اختصاصی در چین عرضه میشود و البته مشتریان ایرانی نیز شانس خرید آن را خواهند داشت.
فروش ناموفق، دلیل حذف تویوتا bZ4X
تویوتا تصمیم داشت با استفاده از سیستم نامگذاری «فراتر از صفر»، جاهطلبی خود را برای ارائه خودروهایی با آلایندگی صفر نشان دهد. حرف و عدد 4X در نام bZ4X نیز نشاندهنده اندازه و نوع وسیله نقلیه هستند. در این مورد، ما با کراساوور مواجهیم. این ترکیب در سدان تویوتا bZ3 نشاندهنده تکدیفرانسیل بودن و کوچکتر بودن این خودرو است.
«آندره آ کارلوچی»، مدیر بازاریابی بخش اروپایی تویوتا، در مصاحبه با خبرگزاری اتوکار اعلام کرد مدیران ارشد این شرکت از نتایج فروش کراساوور bZ4X ناراضی هستند. این شاسیبلند الکتریکی سال 2022 وارد بازار شد. تویوتا آن زمان اعلام کرد 7 خودرو الکتریکی با برند bZ روانه بازار میکند. این تصمیم بخشی از پروژه تویوتا برای عرضه 15 مدل خودرو مجهز به باتری (هیبریدی و الکتریکی) بود اما کمپینهای فراخوان متعدد باعث شدند فروش تویوتا bZ4X آسیب ببیند. اکنون نیز تویوتا پروژه خودروهای bZ را بهکلی کنار گذاشته است.