به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، پاسخ به سؤالِ یک پرسشگر از مرکز پاسخگوئی به سوالات دینی ارائه شده است:
پرسش:
آیا قرآن در طول زمان به شکل کنونی درآمده و از آغاز بدین شکل نبوده است؟ دلیل مسلمانان مبنی بر یکسانی و یگانی قرآن امروزین با قرآن دیروزین زمان صدر اسلام چیست؟
پاسخ:
قرآن بهعنوان کتاب مقدس و قانون اساسی اسلام و معجزه جاوید حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله همواره در قلب مسلمانان جای داشته و بخش جداییناپذیری از زندگی فردی و اجتماعی آنان شده است. مسلمانان در درازای تاریخ برای هیچچیز بهاندازه قرآن حساسیت نداشتهاند. آثار دنیوی و اخروی قرائت، کتابت، حفظ و نگهداری قرآن، سبب پیوند قویتر مسلمانان با این کتاب شده است. همیشه بسیاری از مسلمانان افزون بر قرائت روزانه آن، حافظ کل یا بخشی از آن بوده و هستند. همه این امور دستبهدست هم دادند و تغییر و تحریف قرآن را غیرممکن ساختند.
پاسخ تفصیلی
مقدمه
هرگاه بخشی از قرآن نازل میشد، پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله در اولین فرصت آن را به مسلمانان ابلاغ میکردند. درگذشته، بهخصوص بین اعراب، داشتن حافظه قوی بهویژه در میان افراد بیسواد رایج بود. حضرت به ابلاغ شفاهی بسنده نمیکردند و یکی از کاتبان قرآن را فراخوانده، از او میخواستند که آیات نازلشده را بنویسد. این غیر از مسلمانانی است که آیات قرآن را برای خودشان مینوشتند و مصحف شخصی داشتند. افزون بر این، حضرت آیات نازلشده را به مسلمانان بهصورت پنج آیه پنج آیه آموزش میدادند و تا زمانی که آنان این پنج آیه را نمیآموختند، به سراغ آیات بعدی نمیرفتند. فرایند بالا نشان میدهد که از همان صدر اسلام همیشه افراد متعدد و فراوانی از مسلمانان با قرآن سروکار داشتند و نقل قرآن هیچگاه منحصر به افراد یا گروههای خاصی نبوده است.
اهتمام همیشگی و فراوان مسلمانان نسبت به قرآن
قرآن با زندگی مسلمانان گره خورده و در بسیاری از لحظات زندگی آنان به گونههای مختلفی حضور دارد. برای نمونه، قرآن جزئی جداییناپذیر از زندگی ایرانیان شده و در مراسمهای مختلفی همچون سفره سال نو و عید نوروز، عیدی لای قرآن، سر سفره عقد و جشن عروسی، بخشی از مهریه و جهیزیه، هنگام پا گذاشتن به خانه جدید، در زمان بدرقه مسافر، هنگام احتضار و مرگ، اعلام خبر وفات، مراسم ختم و حتی بر سر قبر آنان حضور پررنگ و چشمگیری دارد.(۱) عجین شدن قرآن با زندگی مسلمانان اختصاصی به ایرانیان ندارد و در کشورهای مختلف اسلامی کموبیش شاهد چنین اموری هستیم. وانگهی در زمانه ما صدها هزار نفر از مسلمانان حافظ کل قرآن هستند. افزون بر این، میلیونها مسلمان علاوه بر اینکه بخشی از قرآن را از حفظ هستند، نسبت به قرائت روزانه این کتاب اهتمام دارند. به همین دلیل، هیچ بخشی از قرآن نیست که دستکم صدهاهزارنفر از مسلمانان آن را حفظ نباشند و از بر نکرده باشند. (حفظ جمعی قرآن کریم) فراوانی قاریان و حافظان قرآن و همچنین شدت اهتمام مسلمانان به قرآن بهگونهای است که اولاً همدستی آنان با هم بر سر مسئله تغییر قرآن عادتاً محال و نشدنی است؛ و ثانیاً اگر بر فرض کسی اقدام به چنین کاری کند، هم خیلی زود رسوا میشود و هم با مخالفت شدید مسلمانان و اعتراض آنان روبهرو خواهد شد. این وضعیت امروز قرآن در جهان است. بررسی تاریخ قرآن و جایگاه آن در میان مسلمانان در گذشتههای دور و نزدیک نشان میدهد اوضاع قرآن اگر قبلاً بهتر از روزگار ما نبوده، دستکم همیشه به همین منوال بوده است؛ لذا وقتی نسلبهنسل تا زمان نزول قرآن به عقب برمیگردیم هیچ زمانی را نمیتوان یافت که اولاً قرآن به شکلهای مختلفی در ابعاد فردی و اجتماعی زندگی مسلمانان ظهور و بروز نداشته باشد، ثانیاً شمار زیادی از مسلمانان حافظ کل یا جزء قرآن نباشند و بنابراین، امکان تبانی آنان نسبت به تغییر قرآن وجود داشته باشد؛ و ثالثاً مسلمانان نسبت به قرآن حساسیت و تعصب نداشته باشند و درنتیجه، فرد یا گروهی بتوانند قرآن را تغییر بدهند ولی یا کسی متوجه این تغییر نشود یا اگر متوجه شدند، برایشان اهمیت نداشته باشد و اعتراض نکنند و اجازه بدهند آن تغییر در قرآن باقی بماند.
تواتر قرآن کریم
الهی و آسمانی بودن قرآن برای جلب توجه فراوان انسانها به این کتاب کافی است. چنانکه قرآن بهعنوان معجزه اساسی و سند جاوید حقانیت نبوت حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله از گذشته تاکنون همیشه مورد توجه دوست و دشمن بوده و است. افزون بر این، قرآن کتاب قانون اساسی مسلمانان است و مسلمانان میکوشند هم تکتک آیات آن را بهدرستی فهم کنند و هم تکتک ابعاد زندگی خود را با آن منطبق سازند. برابر آموزههای نبوی، برکات دنیوی و ثوابهای اخروی بسیاری بر قرائت، حفظ، کتابت، گوشدادن به آن و حتی نگهداشتن آن در خانه مترتب میشود؛(۲) این برکات و ثوابها توجه مسلمانان به این کتاب را صدچندان کرده است. مسلمانان به قرآن نهتنها بهعنوان شفاء آلام و دردهای معنوی نگاه میکنند بلکه آن را درمانگر دردهای دنیوی و جسمی نیز میدانند و از این جهت نیز به آن مراجعه کرده و میکنند.(۳) چنانکه از صدر اسلام تا زمان حاضر برای حافظان و قاریان قرآن اجرها و امتیازات دنیوی متعددی درنظرگرفته میشده و همچنان نیز میشود. همه این امور و امور دیگری که مجال ذکرشان در اینجا نیست،(۴) باعث شدند قرآن همیشه در مرکز توجه و اهتمام گسترده مسلمانان قرار داشته باشد و هیچگاه در حاشیه و بهدور از چشم همگان نباشد. ازاینرو، مهمترین دلیل مسلمانان مبنی بر اصالت و وثاقت تاریخی قرآن و اینکه قرآن کنونی همان قرآن زمان پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله است، تواتر این کتاب است. منظور از تواتر این است که از زمان نزول قرآن تا زمان ما در هر نسل شمار فراوانی از مردم، دل در گرو قرآن داشتهاند و اکثر آنان حافظ کل یا جزء قرآن بودهاند. شمار این حافظان و قاریان در هر نسل به اندازهای فراوان بوده که امکان تبانی و همآهنگی آنان یا غیر آنان بر تحریف و تغییر قرآن وجود نداشته و ندارد.(۵)
مصاحف کهن قرآن کریم
از زمان ظهور اسلام در شهر مکه تا زمان ما، نقل قرآن هیچگاه منحصر به نقل شفاهی نبوده، بلکه در کنار نقل شفاهی، شاهد نقل کتبی قرآن در قالب مصاحف قرآن نیز بوده و هستیم؛ لذا امروزه کمتر موزهای در جهان است که نسخهای کهن از قرآن کریم در آن، بهصورت کامل یا ناقص، یافت نشود. بررسی این مصاحف و مقایسه آنها با قرآن کنونی نشان میدهد که قرآن در طول زمان تغییر نکرده است. برای نمونه، میتوان به قرآن دستنویس دانشگاه بیرمنگام بریتانیا اشاره کرد. این قرآن یکی از قدیمیترین نسخ خطی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی در کتابخانه کدبری این دانشگاه پیدا شد. این نسخه که روی دو قطعه کاغذ پوستی به خط حجازی نوشته شده، شامل بخشی از سورههای ۱۸ تا ۲۰ قرآن است. دانشگاه بیرمنگام اعلام کرده که آزمایش تاریخگذاری رادیوکربن روی اوراق این قرآن نشان داده که عمر این قرآن دستکم به ۱۳۷۰ سال پیش میرسد؛ درنتیجه، قدیمیترین قرآن شناختهشده در جهان است. اوراق این نسخه برای حدود یکصدسال بهعنوان بخشی از یک کتاب عربی و بدون تشخیص قدمت آنها در کتابخانه نگهداری میشدند. سرانجام یک دانشجوی دکتری هنگام پژوهش روی این اوراق، متوجه قرآن بودن و همچنین قدمت آنها شد. وی تصمیم گرفت آنها را برای تعیین قدمت به واحد تاریخگذاری رادیوکربن دانشگاه آکسفورد بفرستد. نتیجه این آزمایش برای او و کتابخانه دانشگاه غیرمنتظره بود. آزمایشهای انجامشده با احتمال بالای ۹۵ درصد نشان دادند که قدمت این قرآن نوشته شده روی پوست به صدر اسلام میرسد. بنابراین، کاتب قرآن دانشگاه بیرمنگام، همعصر پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله بوده و حتی ممکن است او را نیز ملاقات کرده و سخنان او را شنیده باشد. دیوید توماس از دانشگاه بیرمنگام درباره ارزش این نسخه خطی قرآن گفته است: «این نشان میدهد که متن امروزی قرآن دارای هیچ یا کمترین تغییر است».(۶) هرچند این قرآن ناقص است و همه قرآن را دربرنمیگیرد اما چون ماندگاری این چند صفحه و ازبینرفتن مابقی صفحات بهصورت اتفاقی رخ داده و نه عامدانه، میتوان مطمئن بود مابقی صفحات آن نیز با قرآن کنونی متفاوت نبودهاند. نکته مهم دیگر اینکه ترتیب سه سوره کهف، مریم و طه در این نسخه قرآنی با ترتیب قرآنهای موجود و همچنین ترتیب آیات این نسخه قدیمی با ترتیب آیات در قرآن کنونی کاملا همخوانی دارد که میتواند شاهدی دیگر بر تغییرناپذیری قرآن حتی از این جهات قلمداد شود.
نتیجه
قرآن بهعنوان کتاب الهی، معجزه جاوید و باقی حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله و کتاب قانون اساسی مسلمانان، از آغاز تا اکنون همیشه در مرکز توجهات ویژه مسلمان قرار داشته است. افزون بر عجینشدن زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان با این کتاب، شمار زیادی از آنان حافظ کل و شمار بیشتری حافظ بخشی از قرآن بودهاند. چنانکه شمار بسیار بیشتری به قرائت روزانه این کتاب اهتمام داشتهاند. برکات دنیوی و آثار اخروی قرائت، کتابت، حفظ و نگهداری قرآن مزید بر علت شده و آتش تنور قرآن را همیشه داغ نگهداشتهاند. نقل قرآن منحصر به نقل شفاهی نبوده و از زمان نزول قرآن تا زمانه ما همیشه مصاحف متعددی در دسترس مسلمانان بوده و روزبهروز بر شمار آنان افزوده شده است. وجود مصاحف کهن در موزههای مختلف دنیا مؤیّد این مدعا هستند. همه این امور دستبهدست هم دادهاند تا نقل قرآن هیچگاه منحصر به افراد یا گروههای خاصی نباشد و مسلمانان همیشه نسبت به آن حساسیت شدیدی داشته باشند و درنتیجه، تغییر آن ممکن نباشد.
برای مطالعه بیشتر
کاوس، روحی برندق و…، «تحلیل و نقد واژگانی ادعای خاورشناسان درباره اندکشماربودن حافظان قرآن در عصر نزول»، دوفصلنامه دین و دنیای معاصر، دوره ۱۰، شماره ۱، ۱۴۰۲ ش، صص ۲۲۳-۱۹۵.
پینوشتها
۱. موسوی آملی، سید محسن، «قرآن در رسوم ایرانی»، مجله بشارت، ۱۳۸۴ ش، شماره ۵۱.
۲. ابنماجه، محمد، سنن ابنماجه، بیروت، دار الجیل، ۱۴۱۸ ق، ج۱، ص ۲۰۷؛ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار (ع)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳، ج ۸۹.
۳. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، قم، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق، ج۲، ص ۶۱۹.
۴. محیطی اردکانی، احمد، «حفظ قرآن در سیره معصومان (ع)»، فرهنگ کوثر، ۱۳۸۴ ش، شماره ۶۳.
۵. ر. ک: غلامرضائی، هادی، «تواتر قرآن، چیستی، چرایی، چگونگی و چالشها»، استاد راهنما: سید هدایت جلیلی، پایاننامه ارشد رشته علوم قرآن و حدیث، تهران، دانشگاه خوارزمی، ۱۳۹۷ ش.