فعالان اکوسیستم استارتاپی و سرمایهگذاری خطرپذیر ایران در رویداد انتقال تجربیات اسلاش ۲۰۲۴ با عنوان «نوآورد» شرکت کردند و تجربه حضور در «رویداد بینالمللی اسلاش فنلاند» را با حاضران به اشتراک گذاشتند.
به گزارش دیجیاتو، اسلاش یکی از رویدادهای سرمایهگذاری در اقتصاد دیجیتال اروپاست. امسال تعدادی از مدیران فناوریهای مالی ایران با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری در این رویداد شرکت کردند.
این برنامه به میزبانی شرکت شناسا (بازوی سرمایهگذاری جسورانه گروه مالی پاسارگاد) برگزار شد و شامل چند سخنرانی موضوعی و پنل تخصصی با هدف انتقال تجربه از رویداد اسلاش فنلاند بود. مدیرعامل بانک پاسارگاد و جمعی از مدیران گروه مالی این بانک، سرمایهگذاران، کارآفرینان و فعالان زیستبوم نوآوری ایران نیز در این رویداد حضور داشتند.
توجه ویژه اسلاش به حوزه AI
مدیرعامل شناسا گفت: «نکته حائز اهمیت در اسلاش توجه ویژه به حوزه AI بود. بااینکه به نظر میرسد بخشی از ارزشگذاریهای استارتآپهای مبتنیبر AI حباب باشد، ولع سرمایهگذاری در این حوزه ادامه دارد و آنها از سرمایهگذاری روی تکنولوژی کوتاه نیامده و نمیآیند.»
«حسین نظربلندجهرمی» با اشاره به اکوسیستم ویسی ایران توضیح داد: «اکوسیستم ویسی ایران باید حداقل ۲۰ برابر شود. حجم AUM (دارایی تحت مدیریت) سرمایهگذاران ویسی اسلاش ۴ هزار میلیارد دلار است؛ تخمین زده میشود اندازه بازار AI در سال ۲۰۲۶ به ۸۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید و ۴۰ درصد سرمایهگذاری خطرپذیر جهان در حوزه AI بوده است.»
او با اشاره به صندوقهای ویسی مطلوب و ایدهآل در جهان گفت: «اصولاً ویسی مطلوب در سبد سرمایهگذاری خود ۲۰ تا ۲۵ تیم دارد و دوسوم منابع خود را روی ۴ تیم متمرکز میکند. بهدلیل مشکلات IPO در تمام جهان بیشتر کسبوکارها بهدنبال ادغام یا M&A هستند.»
سرمایهگذار قرار نیست همیشه در کنار تیم بماند
مدیرعامل شناسا درباره وابسته نشدن استارتآپها به شرکتهای سرمایهگذار افزود: «استارتآپها باید تا جای ممکن بوتاسترپت پیش بروند و متوجه این نکته باشند که سرمایهگذار قرار نیست همیشه در کنار تیم بماند.»
در ادامه این برنامه، مدیر امور بینالملل شناسا نیز رویداد اسلاش فنلاند را از بزرگترین رویدادهای استارتاپی دنیا دانست و گفت: «نقطه قوت این برنامه حضور شرکتکنندهها و برگزاری پربازدهترین پنلها، کارگروهها و نشستهای B2B متنوع افراد از سراسر جهان است.»
به گفته «فواد دولتآبادی»، «اسلاش فرصتی است برای جوانان و کارآفرینان بهویژه آنهایی که در حوزه نوآوری و استارتاپ فعال هستند تا از تجربهها و زوایای جدید در آن طرف مرزها بیاموزند و تبادل اطلاعات کنند.»
او با اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: «این صندوق با کمک قابلتوجه خود و با حمایت از استارتاپها این امکان را فراهم کرد تا افراد بیشتری بتوانند همراه ما باشند و این تجربه را به دست آورند.»
تلاش برای انتقال تجربههای بینالمللی به داخل کشو
مدیر امور بینالملل شناسا با تأکید بر مشکلات ایرانیها برای حضور در رویدادهای بینالمللی، گفت: «مرزها در دنیای امروز خیلی پررنگ است، مخصوصاً برای ایران ما بهدلایل متعدد ازجمله افت ارزش پول ملی و بسیار پرهزینه شدن سفرهای اینچنینی و مشکلات دیگری مثل اخذ ویزا. در چنین وضعی، فرصت دیدن و آموختن فراتر از مرزهای کشور بسیار کمیاب شده است؛ به همین دلیل به اشتراک گذاشتن تجربهها و دستاوردها با دنیا یعنی تعامل دوطرفه.»
دولتآبادی افزود: «تلاش میکنیم با برنامهریزی و برگزاری چنین رویدادهایی این فضای تعاملی با دنیا را حفظ و امکان انتقال این تجربه و بینشهای جدید را به داخل کشور فراهم کنیم.»
در ادامه این برنامه، مدیرعامل گروه فناپ نیز گفت: «امیدواریم برنامه انتقال تجارب بینالمللی تبدیل به جریان دائمی یادگیری در مجموعه شناسا شود.»
«شهاب جوانمردی» با اشاره به اینکه خیلی وقتها در گفتگوهای روزمره از غیرممکنها و نشدنها میشنویم، گفت: «برای اینکه اتفاقی رقم بخورد، باید مجموعهای از المانها کنار هم قرار بگیرد. در مجموعه گروه مالی پاسارگاد در همین شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور 4 المان کنار هم قرار گرفته است؛ تمرکز بر مأموریت پیش رو، نگاه بلندمدت، رجوع به عقل جمعی، استفاده از مشاوران و متخصصان حوزه و فهم ما از تغییرات ناشی از روندها و ابرروندها.»
با کپیکردن یا گرتهبرداری به ارزشافزایی نمیرسیم
او سوءگیری در تصمیمگیریها را از دیگر مشکلات موجود دانست و گفت: «در دنیای پرشتاب امروز، یکی از سوگیریهایی که مدیران زیادی با آن مواجهاند، ناشی از سادهسازی بیش از حد مسائل است. دنیای امروز بسیار پیچیده است و برای اینکه بتونیم با مسائل پیچیده مواجهه شویم و راهحل پیدا کنیم، نمیتوانیم مسائل را بیش از حد ساده کنیم.»
به گفته جوانمردی، «امروز دیگر نمیتوانیم در فضای اقتصاد نوآوری صرفاً با کپیکردن یا گرتهبرداری به ارزشافزایی برسیم.»
«هومن مسگری»، معاون مشارکتها و سرمایهگذاریهای داتین، یکی از سخنرانان بخش «اسلاشتاک» این رویداد بود و سخنان خود را توضیحی درباره تجمیع توانمندیها برای توسعه ایدهها آغاز کرد و گفت: «وقتی به ایدههای استارتاپی در اسلاش نگاه میکردم، متوجه شدم آنها از توانمندی سایر تیمها استفاده میکنند، بهجای تولید چرخ از ابتدا به چیدن توانمندیهای هر اپلیکیشن و ایجاد ارزشافزوده بیشتر فکر میکنند. از طرفی، وقتی تارگتمارکت مرزی نداشته باشد، توسعه شکل دیگری پیدا میکند. هزینه و زمان در شرایط تحریم دهها برابر است و بیثباتی اقتصادی شرایط را متفاوت میکند.»
سهم کمرنگ فینتکها در اسلاش ۲۰۲۴
او همچنین به سهم کمرنگ فینتکها در اسلاش ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: «دیگر فینتکها بسترساز شدهاند و حالا در جهان نوبت توسعه سایر بخشها رسیده است اما در ایران هنوز به این مرحله نرسیدهایم. در اسلاش ۲۰۲۴ از ۳ هزار و ۱۳۴ استارتاپ، ۱۸۸ استارتاپ فینتکی بود.»
چند پنل نیز در این رویداد برگزار شد. نخستین پنل با نام «نوآفرینان» با عنوان «ساختن برای ماندن؛ مسیر استارتاپهای ایرانی در اکوسیستم جهانی» بود. در این پنل، «پشوتن پورپزشک»، مدیرعامل پادرو؛ «شیما رحیمی»، مدیر رشد و توسعه لیانکپیتال؛ «صادق سبحانی»، مدیرعامل تریگآپ، و «حمیدرضا پیراویونک»، مدیر توسعه کسبوکار ایدهورزان سیستم، صحبت کردند و «رضا قوامیپورکومله»، راهبر کسبوکار بینالملل شناسا، مدیریت این پنل را برعهده داشت.
دومین پنل نیز «سرمایهگذاران» نام داشت و با محور «همزیستی در اقتصاد دیجیتال؛ تغییر پارادایم سرمایهگذاری در نوآوری» برگزار شد. «حسین نظربلندجهرمی»، مدیرعامل شستا، و «حسین مقصودلو»، مدیرعامل ایده ونچرز از سخنرانان این پنل بودند. مدیریت پنل نیز برعهده «محمود کریمی»، مدیرعامل سکوی خلق آینده بود.
در پایان نیز، در بخش اسلاشتاک، «عرفان طاهرخانی»، مدیرعامل لینکپ، سخنانی را با عنوان «فناوری، زندگی را میفهمد» ایراد کرد.