به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان در گفتگوی با دکتر سعدالدین به موضوع پژوهش پرداختیم و همانطور که خوانندگان عزیز خبرگزاری ، مطلع شدند در حوزه پژوهش در طی سال های اخیر اتفاق های خوبی در دانشگاه سمنان رقم خورده است و امیدواریم تلاش های دانشگاهیان برای مردم شهر نیز ثمرات ارزشمندی داشته باشد، ضمن تشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید، اگر اجازه دهید به موضوع آموزش، به عنوان یکی از موضوعات مهم در آموزش عالی بپردازیم.
سلام علیکم. بنده نیز از شما و تیم حرفه ای و پرتلاش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان تشکر می کنم که دریچه ای برای گفتگوی بیشتر با مردم شهر عزیزمان باز کرده اید تا فرصتی پیش آید تا بتوانیم بخشی از آنچه در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه سمنان روی داده است را اطلاع رسانی کنیم. دانشگاه سمنان در تلاش است در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی با تهیه و تدوین و تصویب شیوهنامههای مختلف آموزشی براساس آیین نامههای وزارت عتف در کلیهی مقاطع تحصیلی، آموزش استاندارد و مناسب را برای فرزندان این مرز و بوم تهیه کند. تا دانشجویانی که از سراسر کشور در شهر سمنان حضور می یابند، از حداقل های یک آموزش با کیفیت برخوردار باشند. گرچه در ادامه با ذکر نکاتی که به نظرم می رسد متوجه خواهید شد که تیم مدیریتی معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و طرح هایی را در طی سال های اخیر در دانشگاه سمنان اجرا کرده است که در نوع خود در سطح کشور بی نظیر است. اجازه بدهید برای شروع از دوره هایی نام ببریم که می دانم ساعت ها در دانشگاه سمنان در بخش معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی توسط معاونین آموزشی دانشکده ها مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت در حال حاضر در دانشگاه اجرا می شود. یکی از این طرح ها، طرح دورههای فرعی (کهاد) است. اگر دوستان عزیز به گذشته بازگردند متوجه می شوند که در گذشته دوره هایی در دانشگاه ها برگزار می شد که با نام کهاد مطرح بود. هر دانشجویی در کنار دروس اصلی که باید می گذراند، تعدادی درس فرعی نیز اخذ می کرد که برای رشد و تقویت ابعاد وجودی دانشجو اثرگذار بود. دانشجو به جای آنکه تک بعدی تربیت شود، چند بعدی تربیت می شد. به عنوان مثال دانشجوی رشته مکانیک می توانست با مقدمات نجوم نیز آشنا شود. اصولا دروس کهاد زمینه ساز توجه به علایق مختلف دانشجویان است. خوشبختانه این طرح در دانشگاه سمنان به صورت جدی مطرح است و هر دانشجویی که تمایل داشته باشد در کنار دروس اصلی خود، دروسی از رشته های دیگر که مورد علاقه اش است را اخذ کند و می تواند با شرکت در این دوره ها، از آموزش ارائه شده توسط استادان تراز اول دانشگاه در آن حوزه بهره برداری کند و در کنار دروس اصلی خود یک یا چند مهارت یا موضوع مورد علاقه خود را نیز پیگیری کند. خاطرم هست که حوزه معاونت آموزش با برگزاری همایش آشنایی با طرح کهاد این طرح ارزشمند را به خوبی اطلاع رسانی کرده است.
•چقدر عالی. آیا این آموزش صرفا در دانشگاه صورت می گیرد>
باید عرض کنم که کهاد در محیط دانشگاه است و البته ما یک طرح دیگری داریم بنام طرح کار و آموزش پایدار که به اختصار با کوآپ آن را معرفی کرده ایم. در کوآپ دانشجو با حضور در صنعت تمرین بیشتری می کند و مهارت هایش تقویت می شود. برای کوآپ دانشگاه سمنان یک آیین نامه مناسب و مفصل دارد و با همراهی صنعت، دانشجو با شرایط خاص می تواند در صنعت حاضر شود و از نزدیک به بهبود مهارت ها یا افزایش دانش تجربی و حرفه ای خود اقدام کند.
•بسیار عالی. در ارتباط با صنعت و جامعه به این ترتیب به این حلقه مفقوده توجه کرده اید؟
همیشه اعتقاد داشته ام که دانشگاه بدون جامعه و صنعت نمی تواند موفق باشد. ممکن است بدون حضور صنعت و جامعه، دانشگاه پیش رود اما مسیر حرکت دانشگاه یک طرفه خواهد بود. در کنار صنعت و جامعه است که دانشگاه رشد متوازنی پیدا می کند. بر همین اساس است که مدتهاست در دانشگاه اتاق حل مسأله را ایجاد کرده ایم و به دنبال ارتباط بیشتر بین جامعه و صنعت هستیم. جالب است که خدمت خوانندگان فهیم روزنامه پیام و همشهریان عزیز عرض کنم که در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، طرحی داریم که ارتباط بین دانشگاه و آموزش و پرورش استان را تقویت می کند. این طرح ابتکاری که با عنوان گردون در دانشگاه شناخته می شود زمینه ساز حضور دانش آموزان در دانشگاه است. رویکرد مسأله محور و جامعه نگر حاکم بر دانشگاه زمینه ساز توجه به دانش آموزان به عنوان آینده سازان این مرز بوم شده است و دانشگاه سمنان با اجرای طرح گردون همه ساله میزبان بازدید بیش از هزاران دانش آموز استان است. دانش آموزان محترم در قالب طرح گردون از دانشگاه بازدید می کنند و از نزدیک با آزمایشگاه ها و بخش های مختلف دانشگاه آشنا می شوند و پرسشهای احتمالی ایجاد شده در ذهنشان را با استادان فن در دانشگاه به اشتراک می گذارند. طرح گردون در دانشگاه سمنان ابتکار حوزه معاونت آموزشی و تحصلات تکمیلی دانشگاه است و در قالب این طرح دانشگاه با افتخار در خدمت دانش آموزان استان است. یکی از استادان تعریف می کرد برایم که در جریان ارتباطات دانش آموزان با استادان، یکی از دانش آموزان با همفکری یکی از استادان دانشگاه توانسته بود در جشنواره جوان خوارزمی صاحب رتبه شود. بی تردید درب اتاق استادان دانشگاه به روی دانش آموزان باز است و اصولاً تعامل بین دانشگاه و آموزش و پرورش به ویژه دانش آموزان هوشمند بسیار زیاد است. یکی از طرح های ارزشمند دانشگاه، بورس صنعت هم یکی دیگر از طرح هایی است که با همکاری سازمانها و صنایع استان در حال اجراست که در قالب این طرح دانشجویان کارشناسی از بدو ورود بورس یک صنعت خاص در یکی از شهرک های صنعتی می شوند و دانشجو یک تا دو روز در هفته را باید در صنعت حضور داشته باشد که برخورداری بیمه ای ، سابقه ای و استخدامی دارد و این روش جدیدی است که دو مرحله ای است ، پذیرفته شدگان انتخاب رشته می کنند ، سه برابر ظرفیت اعلام می شود و در یک مسابقه با حضور صنعت دانشجو انتخاب و به جمع دانشجویان کارشناسی این رشته می پیوندد.
•توجه به دانش آموزان در کنار رسالت تربیت دانشجو جالب توجه است؟
به اعتقاد ما، اگر دانش آموزان ما قوی باشند حتما در دانشگاه ما می توانیم به مسائل حرفه ای تر و علمی تر متفاوت تری توجه کنیم. اگر دانش آموز وارد شده به دانشگاه حداقل های لازم را داشته باشد ما فرصت بیشتری داریم که به جای آموزش مباحث اولیه، به مطالب حرفه ای تر و لبه دانش بپردازیم. البته این به معنا نیست که دانش آموزان ما ضعیف هستند، من ضمن تشکر از دبیران محترم و آموزش و پرورش، اعتقاد دارم که توجه به دانش آموزان و ارتباط با آنان برای دانشگاه یک فرض است. بر همین اساس است که دانشگاه سمنان یک طرح ابتکاری به نام راهبرد دارد که بر اساس آن طرح، به جذب دانشجو در سطح استان، ناحیه و قطب می پردازد. در عین حال برنامه های مشترکی را نیز با آموزش و پرورش به اجرا می گذارد. مثلا در خاطرم هست که دانش آموزان استعداد درخشان شهرستان، چندی پیش در قالب یک همایش یک روزه بنام “آشنایی با افق های نوین آموزشی و پژوهشی در علوم شناختی”، که توسط آزمایشگاه تعامل انسان و اطلاعات دانشگاه و زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری برگزار شده بود، میهمان دانشگاه بودند. دیدن چهره های بشاش و پرسشگر دانش آموزان و حیرت استادان از پرسش های مطرح شده توسط این نسل جوان پرشور و پرسش گر، جالب توجه و دیدنی بود. برخی رویدادهای دانشگاه در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی برگزار می گردد. مثلا برگزاری رویدادهای رقابتی و آموزشی دانشجویان در دانشگاه (رویداد تماشا-رویدادACM) ، موشک های آبی و غیره ضمن آنکه در فضای دانشگاهی و دانشجویی برگزار می گردد، محدود به این فضا نیست و دانش آموزان نیز در این برنامه ها حضور جدی دارند و این افتخاری است برای دانشگاه که پذیرای دانش آموزان عزیز نیز می باشد. باید اشاره به این نکته داشته باشم که دانشگاه برای دانشجویان عزیز نیز برنامه های آموزشی مفصّلی دارد. مثلا برگزاری المپیاد علمی- دانشجویی کشوری در دانشگاه سمنان (منطقه 9 کشور) رقم خورد. اگر اخبار دانشگاه را تعقیب کنید متوجه می شوید که دانشجویان خوب ما بصورت مداوم در آیینهای تقدیر مورد تشکر و قدردانی قرار می گیرند و جلسات همفکری با دانشجویان ممتاز، و تقدیر از اساتید فعال در آماده سازی دانشجویان برای شرکت در المپیادها همواره در دانشگاه برقرار است.
•به این ترتیب در کنار توجه به دانشجویان به دانش آموزان هم نیم نگاهی دارید؟
بله همینطور است. ما روز درهای باز دانشگاه را داریم در کنارش همانطور که اشاره کردیم به صورت موازی برنامه طرح گردون را داریم که بهانه ای برای ارتباط بیشتر بین دانشگاه و دانش آموزان عزیز شهرستان است. همانطور که عرض کردم تنوع برنامه های آموزشی مکمل برای دانشجویان عزیزمان زیاد است. مثلا اخیراً مسابقه علمی – دانشجویی آرک ویژه دانشجویان کارشناسی و با هدف ارتقای روحیهی کار و تقویت تفکر ریاضی دانشجویان اجرا شد یا طرح شار ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی که موفق به ایجاد رشد قابل توجهی در میانگین کل خود شده اند از برنامه هایی است که حوزه معاونت آموزشی دانشگاه انجام می دهد یا برگزاری طرح پویا در راستای حمایت از طرحهای پژوهشی ویژه استعدادهای درخشان در مقطع دکتری تخصصی از دیگر برنامه های دانشگاه است. تا سخن از دانشجویان استعداد درخشان مطرح است خوبست که اشاره کنم که ۱۶ نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان در بین منتخبین مرحله اول برگزاری بیست و هشتمین المپیاد علمی – دانشجویی کشوری انتخاب شدند و سه نفر از آنها موفق شدند رتبه کمتر از ۱۵ را در مرحله نهایی بیست و هشتمین المپیاد علمی دانشجویی سال ۱۴۰۲ کسب کنند. انتخاب ۱۵ نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان در بین منتخبین مرحله اول برگزاری بیست و نهمین المپیاد علمی – دانشجویی کشوری نیز افتخاری دیگر بود که دانشگاه به آن نائل آمد و چهار نفر از آنها موفق به کسب رتبه کمتر از 15 در مرحله نهایی شدند .
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که جایزه ای به عنوان جایزه انتخاب و وفاداری، با هدف ترغیب دانش آموزان و دانشجویان ممتاز کشور و دانش آموختگان نخبه دانشگاه سمنان برای انتخاب دانشگاه سمنان به عنوان دانشگاه محل تحصیل در نظر گرفته شده است که همه ساله توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی ارائه می شود. البته ناگفته نماند که دانشگاه سمنان همکاری بسیار نزدیک و شایسته ای با بنیاد نخبگان استان سمنان در برگزاری دوره های مشترک، اجرای طرح های نخبگانی و نیز همکاری در صدور گواهی های مورد نیاز نخبگان و همچنین همکاری در صدور گواهی رتبه برای دانشجویان به منظور ارائه به دانشگاه ها دارد.
•صحبت از جایزه انتخاب و وفاداری کردید. آیا دانشگاه به جز این جایزه، طرح های دیگری نیز برای ترغیب افراد دارد؟
از شما سپاسگزارم که به این نکته مهم اشاره کردید. بله باید عرض کنم خدمتتان که دانشگاه سمنان برای پاسداشت دانشجویان و استادان طرح های متنوعی دارد. مثلا طرحی برای دانشجویان استعداد درخشان داریم که عنوانش طرح راد (رده بندی استعدادهای درخشان) ویژه تمام مقاطع تحصیلی است. در این طرح دانشجویان مستعد دانشگاه رده بندی می شوند و امتیازهایی به آنها داده می شود. این طرح دارای آیین نامه ای مناسب و مفصل است و بر اساس اینکه دانشجویان محترم چه امتیازی کسب کنند از مزایایی که در آیین نامه اشاره شده است بهره مند می شوند. همچنین جایزه ای به نام جایزه فرازش با همکاری استانداری سمنان طراحی شده است که ویژه حداکثر 3 نفر از دانشجویان مقطع دکتری تخصصی در یکی از رشته های حوزهی علوم پایه است. به دلیل اهمیت علوم پایه، به نظرم این جایزه که با نگاه مثبت استاندار محترم همراه است ارزش ویژه ای دارد. ما مفاخر بزرگ و ارزشمندی داریم یا داشته ایم که دانشگاه برای گرامیداشت جایگاه علمی و حرفه ای آنان جوایزی تعیین کرده است. مثلا جایزه پروفسور غلامرضا اعوانی از مفاخر شهر سمنان به دانشجویان مقطع دکتری تخصصی در رشتههای حوزهی علوم انسانی تعلق می گیرد یا جایزه پروفسور محمدقلی نادعلیان از مفاخر منطقه، ویژه دانشجویان دکتری تخصصی/ عمومی در رشتههای حوزهی دامپزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی است و یا جایزه پروفسور گودرز احمدی از مفاخر منطقه، ویژه دانشجویان مقطع دکتری تخصصی در یکی از رشتههای فنی و مهندسی است. همچنین جایزه شادروان مهندس رمضانعلی حاجی قربانی ویژه پروژههای اصیل، کاربردی و همراستا با مهارتافزایی مقطع کارشناسی در رشتههای فنی و مهندسی است. حتما بسیاری از همشهریان ما که اهل علم و ادب و فرهنگ هستند، مرحوم خانم دکتر عصمت اسماعیلی را به یاد دارند. از همین جا برای شادی روحش فاتحه ای نثار می کنیم و برای ایشان بهشت برین آرزو می کنیم. مرحوم خانم دکتر اسماعیلی، استادی مومن، فرهیخته و دلسوز بودند که یادشان همیشه در خاطر مردم سمنان مانا خواهد بود. برای پاسداشت مقام این استاد نیک اندیش در حوزه علوم انسانی، جایزه شادروان دکتر عصمت اسماعیلی با هدف تشویق دانشجویان علاقمند به خلق آثار ادبی نفیس و فاخر طراحی و تدوین شده است و همه ساله دانشجویان حوزه علوم انسانی به این بهانه تکریم می شوند و دانشگاه نیز به رسالت خود در پاسداشت استادان مانا می پردازد و به گونه ای انجام وظیفه می کند. یادم آمد که یک طرح ابتکاری جالب دیگری داریم بنام طرح هدف که برگزاری سمینار دانشجویی ویژه دانشجویان کارشناسی دانشگاه سمنان است. البته با توجه به اینکه برخی برنامه ها به صورت روتین در دانشگاه اجرا می شود و جزئیات مفصل تری دارد من فقط به تیتر آنها بسنده می کنم مثلا دانشگاه آیین سنا (سپاس و نکوداشت اعضای هیأت علمی)، آیین ناب (نکوداشت استعدادهای برتر دانشگاه) و آیین نماد ( نکوداشت دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری) را دارد که همانطور که از نامشان مشخص است برای تکریم و نکوداشت دانشجویان و استادان طراحی و تدوین شده است.
•ممنونم. از رشته های جدید دانشگاه چه خبر؟
دانشگاه به صورت مداوم پیگیر به روز رسانی سرفصل های آموزشی منطبق با شرایط بازار کار است. از سوی دیگر در تلاش است تا مجوز رشته های تحصیلی جدید را اخذ کند. خوشبختانه در یک سال اخیر دست کم موافقت قطعی 11 رشته تحصیلی اخذ شده است. حتماً در اخبار منتشر شده از دانشگاه درباره این رشته ها شنیده اید مثلا رشته هتلداری یکی از این رشته هاست که دانشگاه سمنان در دانشکده گردشگری اخیرا مجوز این رشته را از وزارت علوم اخذ کرده است. با موافقت شورای گسترش آموزش عالی اخیرا رشته مهندسی عمران – گرایش مهندسی و مدیریت ساخت به رشته های مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه سمنان اضافه شد. همچنین در مقطع کارشناسی علاوه بر رشته های هتلداری که اشاره کردم با مجوز رشته های مهندسی پزشکی و رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه سمنان موافقت شده است و اکنون این رشته ها فعال هستند. یکی از کارهای مهمی که همکارانم در دانشگاه انجام می دهند بازنگری دروس است. امیدواریم بتوانیم با توجه به نیازهای بازارکار سرفصل های دروس و محتوای آنان را روزآمدتر کنیم. گرچه دانشگاه به صورت معمول از طریق کنکور سراسری دانشجو می پذیرد اما از طریق استعداد درخشان نیز ظرفیت های خوبی را جذب کرده است. به عنوان نمونه در سال گذشته استادان دانشگاه سمنان به ثبت 208 عنوان پژوهشی در قالب طرح استاد محور برای جذب دانشجویان استعدادهای درخشان به شیوه عادی و استادمحور در سامانه نان اقدام کرده بودند و این ظرفیت در جذب دانشجو در دانشگاه نیز فعال است.
•با توصیفی که جنابعالی از آموزش کردید من احساس می کنم حجم فعالیت های حوزه آموزش بسیار زیاد است؟ درست است؟
بله قطعا همینطور است. یک اتفاق خوبی که در دانشگاه سمنان روی داده است تاکید بر مدیریت سبز در دانشگاه است. بر همین اساس همکاران خوبم در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در پی فراهم نمودن امکان ثبت و بررسی کلیهی درخواستهای دانشجویان به صورت الکترونیکی یا مدیریت سبز بوده اند و اکنون باید با افتخار اعلام کنم که مدیریت سبز در حوزه آموزش به طور کامل اجرا می شود. مبنای شکل گیری مدیریت سبز، پیاده سازی نرم افزارهای مناسبی است که با ضریب امنیتی مناسب امکان ارائه خدمت به جامعه دانشگاهی را فراهم می کند. جا دارد اینجا از همکاران فناوری اطلاعات دانشگاه تشکّر و قدردانی کرد که در کنار همکاران معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی برای افزایش امنیت سامانه آموزشی دانشگاه دلسوزانه اقدام می کنند. تمام مراحل مرتبط با آموزش در دانشگاه سمنان الکترونیکی و در بستر وب صورت می گیرد تا مراجعات دانشجویی به صفر برسد. گرچه ممکن است چالش هایی در این حوزه وجود داشته باشد اما تلاش همکارانم این است که در حد توان با اجرای مدیریت سبز، زمان بیشتری به مخاطبان دانشگاه اهدا کنند و در زمان آنها صرفه جویی شود.
•در گفتگوی قبلی اشاره ای به دانشجویان بین المللی کردید. از برنامه های آموزشی آنها چه خبر؟
پذیرش و ثبت نام دانشجویان بین الملل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه سمنان همچنان ادامه دارد و دانشجویان بین المللی از دانشگاه سمنان استقبال خوبی کرده اند. همانطور که عرض کردم یک تیم چابک و حرفه ای زیر نظر مستقیم بنده امور مرتبط با دانشجویان بین الملل دانشگاه را رصد می کند. بی تردید دانشگاه سمنان برای بین المللی شدن نیاز به بازکردن دروازه های خود به سوی دانشجویان کشورهای مختلف دارد. برای بین المللی شدن باید نگاه با برنامه ای داشت. ضمن آنکه حوزه معاونت پژوهش برنامه های مفصّلی برای این حوزه دارد در آموزش دانشگاه نیز نگاه ویژه ای به آموزش دانشجویان بین المللی وجود دارد. ممکن است در ابتدای کار چالش هایی وجود داشته باشد اما همواره تاکید می کنم تا کیفیت آموزش این عزیزان که سفیران فرهنگی ایران اسلامی در کشورهای خود خواهند بود، مورد توجه جدّی معاونت آموزشی دانشگاه قرار گیرد. دانشگاه سمنان اکنون بیش از یک هزار و پانصد دانشجوی بین المللی دارد که در پردیس بین المللی دانشگاه در حال تحصیل هستند. برخی از این دانشجویان که در مقطع کارشناسی ارشد هستند اکنون به مرحله ثبت پیشنهاد پژوهشی رسیده اند و برخی دیگر در حال آماده شدن برای ورود به ترم های تحصیلی بالاتر خود هستند. بینالمللی شدن دانشگاه و ارتقای جایگاه دانشگاه سمنان در مرجعیّت علمی نیازمند سیاست گذاری و راهبردهایی است که با دقّت و وسواس در دانشگاه رصد می شود. باز هم یادآوری می کنم که دانشگاه سمنان به عنوان دانشگاه مادر و معین استان اکنون دارای یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی بین الملل است که این رقم باید به حدود چهار تا پنج هزار دانشجوی بین الملل تا پایان برنامه هفتم برسد. جذب این دانشجویان علاوه بر تقویت بخش اقتصادی، باعث صدور فرهنگ ایرانی اسلامی به کشورهای مختلف میزبان دانشجویان خواهد شد.
• بسیار سپاسگزارم که در این گفتگو شرکت کردید .اگر نکته ای بعنوان نکته پایانی بخش دوم گزارش وجود دارد بفرمایید؟
من هم مجددا از شما و همکاران و خوانندگان محترم خبرگزاری خبرآنلاین تشکر می کنم. موضوعات بی شماری در حوزه آموزش وجود دارد که شاید به دلیل کم بودن وقت نتوانستم به خوبی به آنها بپردازم. مثل انجام فعالیتهای مرتبط برای جذب حداکثری دانشجویان و فریز نمودن رشته های با استقبال کم و هدایت به سمت رشته های پر متقاضی، برگزاری دوره های مهارتی ویژه دانشجویان و اعضای هیأت علمی، ارتقاء اعضای هیأت علمی از مرتبه استادیاری به دانشیاری و استادی توسط هیأت ممیزه، برگزاری دوره های توانمند سازی ویژه اعضای هیأت علمی جدید الاستخدام و نیز برگزاری دوره های مهارت های عمومی و پذیرش بیش از 3500 دانشجو در این دوره ها و همچنین برگزاری دوره های مرتبط با مهارت های تخصصی و پذیرش بیش از 450 دانشجو در این دوره ها که هرکدام نیاز به توضیح مفصل تری دارد اما برای آنکه حوصله خوانندگان روزنامه نیز سر نرود از بیان جزئیات آنها صرف نظر می کنم. خوشحالم که روزنامه های استان به دانشگاه سمنان نگاه مثبت و ارزشمندی دارند و امیدوارم این ارتباط برای ارائه گزارش فعالیت های دانشگاه سمنان تداوم یابد.
•من هم به نوبه خود از شما سپاسگزارم که این وقت را در اختیار بنده قرا ردادید.