به گزارش خبرآنلاین احمد جعفری چمازکتی در سایت رسانه نگاران نوشت:نزدیک به سه دهه، در کلاس های مختلف رسانه ای، سه نکته اساسی را به همکاران جوانم گوشزد کرده ام: اول اینکه تجربه دیگران را تجربه نکنند. دوم : هنگام خبرنویسی در بکارگیری واژگان، خساست بخرج بدهند. سوم: شعر بخوانند، داستان بخوانند تا دایره لغاتشان را گسترش دهند.
فرصتی به نام تجربه
بیگمان دانستن عناصر و ارزشهای خبری و بکارگیری درست آن در تنظیم خبر، در رسیدن به قله های پیشرفت می تواند کمک حال یک خبرنگار جوان باشد اما تا رسیدن به قله، موانع زیادی وجود دارد که میتوان با بکارگیری تجربه های افراد باسابقه در این حرفه، راه رسیدن به قله را کوتاه کرد.
این تجربه میتواند راههای گرفتن ارتباط با حوزه های خبری، شیوه پوشش اخبار حوزه تحت مسئولیت، تکنیک های تنظیم خبر، استفاده از سابقه خبر و حتی زمان مناسب ارسال و انتشار خبر باشد.
همه این موارد در دیده شدن خبر و برجسته شدن یک خبرنگار تاثیر دارد. توجه داشته باشیم که تنها نتیجه استفاده از تجربه دیگران به خودمان برمیگردد.
رابطه میان سطر و مخاطب
متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی تاکید دارند که میان تعداد سطرها با مخاطبان، رابطه معکوس وجود دارد. یعنی هر چه خبرها بلندتر باشد، خوانندگان کمتری از آن استقبال میکنند. یکی از دلایل استفاده از سبک هرم وارونه در تنظیم خبر، به همین موضوع برمیگردد.
پس در استفاده از واژگان در تنظیم خبر تا میتوانید امساک بخرج دهید اگر میخواهید خوانندگان بیشتری را جذب کنید.
اما اگر فکر کردید خبرتان شامل بخش های مهمی است و جایی برای حذف ندارد، میتوانید خبر را بر اساس موضوع به دو بخش، یعنی دو خبر جداگانه تنظیم کنید.
رقص واژه گان در خبر
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در تنظیم خبر دنبال یک واژه میگردید اما هر چه به ذهنتان فشار می آورید آن واژه را نمی یابید.
شاید برایتان پیش آمده باشد که خبری را تنظیم کرده اید و از تکرار یک واژه در سطرهای مختلف آن دلزده شده اید!
واقعیت این است که یک خبرنگار باید واژه ها را به استخدام خود درآورد و برای هر لغت چند معادل در ذهن خود داشته باشد اگر میخواهد به یک خبرنگار برجسته تبدیل شود.
تنها راه احاطه بر واژگان ، خواندن اشعار شاعران و رمان است.
یک خبرنگار باید فن بازی با کلمات را بداند و برای دستیابی به این مهم ، راهی جز خواندن و خواندن نیست.
23