به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی حراج تهران؛ هدفگذاری حراج تهران برای ارائه آثار هنرمندان ایرانی در مارکت جهانی و معرفی هنر ایران در مناسبات اقتصادی، پس از یک دهه به نتیجه رسید و ۳ پلتفرم اصلی مارکت هنر جهان؛ Artprice، Artnet و Artsy اقدام به درج اطلاعات مبادلات اقتصادی آثار هنرمندان ایرانی در این حراج کردند و این اطلاعات را در دسترس مجموعهداران هنری جهان قرار دادند.
بر همین اساس کلیه اطلاعات فروش آثار هنرمندان ایرانی در حراج تهران و رکوردهای فروش آنها در این رویداد اقتصادی هنر، به قیمت دلاری در این سه پلتفرم درج شده و مجموعهداران جهانی هنر که معمولا برای خرید آثار هنری از حراجهای بینالمللی به سایر نتایج فروش آثار هنرمندان مراجعه میکنند، میتوانند به این اطلاعات و دادهها دسترسی داشته باشند.
گفتنی است؛ Artprice،Artnet وArtsy سه پلتفرم اصلی مارکت هنر جهان هستند که بزرگترین منبع اطلاعاتی اقتصاد هنر برای مجموعهداران جهانی محسوب میشوند. این پلتفرمها با گردآوری اطلاعات حراجهای بزرگ هنری و ثبت رکوردهای فروش آثار هنرمندان، اطلاعات ذیقیمتی را در اختیار مجموعهداران در جهت سرمایهگذاری در آثار هنری قرار میدهند. در حالی که این پلتفرمها بیشتر به گردآوری اطلاعات حراجهای بزرگ بینالمللی هنری اقدام میکنند؛ حراج تهران یک از معدود رویدادهای اقتصادی منطقهای است که توانسته اطلاعات خود را در آنها بارگذاری کند.
حراج تهران که بزرگترین حراج آثار هنری معاصر در منطقه خاورمیانه است که فروشهای بالای ۱ تا ۷ میلیون دلاری را طی برگزاری ۲۱ دوره تجربه کرده، حالا یکی از سنجههای ارزیابی سرمایهگذاری بر آثار هنرمندان ایران در بازارهای جهانی محسوب میشود.
حراج تهران که پیش از این به هدف رونقبخشی به مارکت هنر کشور و ایجاد توازن میان قیمت آثار چهرههای تثبیت شده هنر ایران در مارکت جهانی و داخلی دست یافته بود؛ حالا به یکی دیگر از اهداف خود یعنی معرفی جهانی آثار هنرمندان و ایجاد زمینه برای مبادلات آثار هنرمندان ایرانی در بازارهای بینالمللی، رسیده است. این در حالی است که حراج تهران توانسته طی یک دهه فعالیت ضمن ارتقاء جایگاه مجموعهداری در کشور و رونق اقتصاد هنر ایران، شرایطی را مهیا کند که استقبال فروشندگان و خریداران آثار هنری در داخل کشور هم به طور چشمگیری افزایش یابد.
۲۴۴۵۷